Разделената просвета: София област е първенец по закрити училища

София-област е областта, в която има най-много общини със само едно училище

Професионалната гимназия "Велизар Пеев" в Своге е сред малкото добри примери за развиващи се учебни заведения в областта
Професионалната гимназия "Велизар Пеев" в Своге е сред малкото добри примери за развиващи се учебни заведения в областта
Професионалната гимназия "Велизар Пеев" в Своге е сред малкото добри примери за развиващи се учебни заведения в областта    ©  Цветелина Белутова
Професионалната гимназия "Велизар Пеев" в Своге е сред малкото добри примери за развиващи се учебни заведения в областта    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Тенденцията по закриване на училища поради липса на ученици е най-силна в област София.
  • Държавата се опитва да противодейства на процесите с мерки, които не дават логични резултати.
  • Наличието на ясни връзки между бизнеса и образованието се оказва ключово за развитието на просветата в даден район.

Наличието на училище в дадена община може да говори много за нея, както и да бъде притегателна сила за живеещите в нея - фактор и в оставането им, и в привличането на нови хора. Освен това може да бъде и оценка за качеството на живот в нея. Може също така да дава информация за бъдещето и перспективите пред общината и нейните управници. От тази гледна точка София-област има сериозен проблем, защото тя е областта с най-много общини, в които има само едно училище.

Всички знаят, че училището означава деца, бъдеще и перспективи, а липсата му - застаряване, застой и липса на възможности. На практика това мислене обаче е типично само за човек, който има желание да се развива и да чертае някаква перспектива пред себе си. Има и хора, които не живеят с перспектива, нито със стремежи, камо ли пък за образование.

Оказва се, че големината на такава група хора и липсата на образователен интерес може да бъде определяща за нуждата от образователни институции в някои населени места в България. Само по себе си това е странна възможност, която системата дава като избор и до огромна степен предопределя състоянието и качеството на образованието в страната. В случая на София-област самата столица играе ролята на нещо като черна дупка, която засмуква много деца и млади семейства именно защото в нея има много училища. И така се завърта кръг, при който губещите са общините около нея.

Образованието е силно определяща публична услуга с централно място в общинския бюджет, управление и живот. Данните от преброяването през 2021 г. обаче показват, че за последните десет години в почти всички общини в България се наблюдава намаляване на населението, в някои - с над 30%. Това неизменно означава и намаляване на децата в училищна възраст. И понеже съществуващата система с прилагането на делегирани бюджети за училищата изкривява основните приоритети, се стига до там, че поради липса на деца в редица общини се стига до закриването на паралелки, а на места и на цели училища.

Защо София-област е първенец

Според данните на НСИ за разпределение на общините с едно училище за 2021-2022 г. се оказва, че най-много общини със само едно училище има в София-област, следвана от Северозападна България.

Това е така вероятно на първо място поради факта, че близостта до София дава възможност на семействата с малки деца да се местят в столицата в търсене на по-добро образование, защото в малките населени места качеството на образованието продължава да е критично по-ниско от това в големите общини. А според отговори от Министерството на образованието и науката (МОН) на въпроси на "Капитал" основната причина за наличието на такава тенденция в Софийска област е "ромският етнос, който в Софийска област е втори по численост след българския по данни на НСИ за населението според преброяването от 2021 г.". Липсата на интерес към образованието сред ромите в страната е отдавнашен проблем. Опитите на държавата да пробуди такъв не са успешни.

По данни от МОН за период от три последователни учебни години в област София са напълно закрити две основни училища от общо 96 действащи. Това са ОУ "Георги Бенковски" в с. Малки Искър, община Етрополе, и ОУ "Отец Паисий" в с. Долно Камарци, община Горна Малина. И двете училища са закрити "по мотивирано предложение на кметовете на общините и становище от Регионалното управление на образованието поради липса на ученици в училището за учебната 2022/2023 година".

За да противодейства на подобни тенденции все пак и за да не бъдат напълно обезлюдени такива общини, държавата въведе статут на защитени училища, които получават допълнително финансиране, независимо от малкия си брой ученици, за да могат да продължат да съществуват. Така общините с едно училище, но защитено, са донякъде предпазени от закриване, но пък не всички техни училища са защитени. Освен това единствената помощ е в допълнително финансиране. Тоест въпросът за бъдещето на едно училище за държавата отново приключва до наличието или липсата на финансиране.

Някои все пак успяват

Според анализ на Института за пазарни изследвания за това кои общини скоро могат да останат без училище от ключово значение за застрашените от закриване на училища общини е как ще се развива мрежата на училищата в съседните на тях общини и ще могат ли да привличат ученици.

В тази посока може да се покаже положителна тенденция в някои общини от област София. Това са Своге, Правец, Челопеч и Горна Малина. Гимназиите и професионалното училище в Правец и Своге са държавни, но интересът към тях е голям, а резултатите на учениците - добри. В Челопеч и с. Осоица (община Горна Малина) пък съществуват частни училища, които очевидно привличат интереса на хората от района и са истински пример за мост между нуждите на бизнеса и насоката на развитие на образователната система.

Професионалната гимназия "Велизар Пеев" в Своге е единственото професионално училище на територията на общината и най-голямото в Софийска област, в което се обучават ученици по изключително актуални професии и специалности. Интересно за това училище е, че то привлича и ученици от София. Над 60 ученици от столицата пътуват до Своге, за да учат в гимназията там. "В училището се обучават много деца и от Нови Искър, както и от целия регион. Пътуват с влак, с маршрутки. Получават средства за транспорт, които МОН отпуска всяка година", казват от министерството.

"Гимназията в Своге е единственото училище за София-област и за цяла Югозападна България, което отговаря на условията да се превърне в център за високи постижения. Идеята на Министерството на образованието за тези центрове за високи постижения е да не са концентрирани в София, а да са равномерно териториално разпределени по 4 за област", казва за "Капитал" Марина Пешева, която е педагогически съветник. Изборът на МОН за това професионалното училище да бъде един от тези центрове е въз основа на текущата база на училището, както и общо на постиженията на учебното заведение през годините.

"Интересът към ПГ "Велизар Пеев" е изключително голям", допълва Пешева. "План-приемът в последните години се изпълнява 100%, актуалните специалности, които предлагаме, предоставят възможност за съвременно обучение по професионална подготовка на учениците в рамките на училищното образование, отговарящо на обществените трансформации в XXI век и променящите се изисквания на пазара на труда", посочи още тя.

Професионалната гимназия по компютърни технологии и системи в Правец (НПГ по КТС) е сред най-желаните училища в България според статистиката за първо класиране за гимназии след 7 клас. Тя е обявена от МОН и за училище с национално значение. Това са учебни заведения с висок капацитет, авторитет и значимост по отношение на потенциала на учителите, учениците, организацията и управлението на училището.

Какво не прави МОН

"Всички образователни институции в Софийска област са осигурили равен достъп до качествено образование", посочват от министерството. Но има съществена разлика в качеството. И в столицата, както и в цялата страна, големите центрове концентрират повече възможности и предлагат по-разнообразно и по-качествено образование в сравнение с малките. Образователната неравнопоставеност сама по себе си води пък до разделение сред хората.

Оптимизирането на училищната мрежа с цел спестяването на средства за поддръжка на сградния фонд и по-високи заплати за учителите е логична стъпка, която обаче трябва да бъде направена, без да се понижава достъпът до образование. Липсата на реална конкуренция между училищата в някои от малките населени места всъщност не помага за повишаването на качеството.

Най-прекият път към повишаването на търсенето на кадрите, които излизат от отделните училища, всъщност е връзката на образованието с бизнеса. За да стане това обаче, е нужно училищата да бъдат поставени в конкурентна среда не само чрез правото сами да разпределят средствата си, а и чрез осигуряването на допълнителна свобода за цялостно организиране на образователния процес.

Статистиката

1435 общински училища са закрити в страната от 1991 г. до края на 2021 г. От тях 630 начални, 776 основни и 29 средни училища. В същото време учениците в училищната мрежа са намалели почти наполовина - от 1 366 927 до 709 890, по данни на НСИ от тази година.