Летище Ихтиман - до небето и обратно

От година летището в близост до града е с нови собственици, които предлагат редица услуги, но фокусът им са парашутните скокове

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • От септември 2022 г. летището до Ихтиман става собственост на парашутистите Драгомир Недков, Христо Киликчиев и инвеститорът Анастасия Цветкова.
  • Там те развиват редица дейности - хангариране и сервиз на летателни машини и курсове за пилоти и парашутисти.
  • През дружеството "Скайдаив София" парашутистите предлагат скокове и обиколки със самолет, мотоделтапланер и жирокоптер.

Let's kick the tires and light the fires. С тази реплика от филма "Денят на независимостта" от 1996 г. актьорът Хари Коник-младши обявява, че самолетът е готов за излитане. С готовност за излитане са и самолетите на летището в близост до Ихтиман, където стотици хора отиват, за да засилят адреналина си и да скочат с парашут.

Пътуването от центъра на София до Ихтиман отнема по-малко време, отколкото полет до Варна - около половин час. На влизане в Ихтиман жълти табели със самолет на тях навигират към летището. Пътят минава през големи равни площи земеделска земя, а в далечината се извисяват планините Рила и Витоша.

Жълтото и синьото се открояват навсякъде и в летищния комплекс. "Те олицетворяват слънцето и небето", казва пред "Капитал" екипът, двигател зад множеството дейности там. Парашутистите Драгомир Недков и Христо Киликчиев са съсобственици в дружествата "Лк еър" и "Скайдаив София", през които управляват съответно летището и парашутните скокове. С инвестиционната подкрепа на Анастасия Цветкова тяхната цел е да предлагат всичко на едно място - курсове за пилоти и парашутисти, хангариране и ремонт на самолети и, разбира се, скокове с парашут. И по всичко личи, че засега изпълняват плана си.

Въздушен старт

За Драгомир Недков и Христо Киликчиев парашутизмът от страст се превръща в професия и завършва като бизнес. По думите им обаче без любов към скоковете всичко останало е невъзможно да се случи.

Още 16-годишен Недков иска да стане пилот. Тогава обаче обучението задължително започва с няколко парашутни скока. "Ходих на медицински прегледи и установиха, че гласът ми не е подходящ за радиостанцията и не ставам за военен пилот. Затова се върнах в аероклуба с желанието да стана парашутист", спомня си той. Той става част от отбора в Стара Загора, където натрупва над 400 скока. След това се мести в ЦСКА, а след закриването на клуба през 2000 г. кариера му продължава на летището във Враждебна.

Историята с парашутизма на Христо Киликчиев започва през 1993 г. "Като ученик на вратата в училището видях обява за курс по безмоторно летене. Записах се, но преди това трябваше да изкарам курс по парашутизъм. След един-два скока реших, че това е моето поприще", разказва той. Няколко години по-късно заминава за Испания с идеята, че по-топлият климат и по-развит парашутизъм там ще му гарантират скокове целогодишно. Започва работа на летище близо до Мадрид, където от скатавач на парашути (длъжност по сгъването и прибирането им след приземяване) става инструктор и се издига до изпитващ. След 10 години, прекарани в Испания, Киликчиев решава да се върне в България.

Именно тогава двамата парашутисти, Киликчиев и Недков, се запознават. Споделяйки опит и познания как се развива парашутизмът по света, те виждат потенциал на българския пазар. Изкарали вече курсове за пилоти, което по думите им е често срещано професионално развитие, през 2012 г. създават компанията "Скайдаив София" с цел да предлагат скокове и обучения. Това обаче не е лесна задача. "Трябваше да вземем самолет, но всички ни отказаха финансиране, защото е много рисков бизнес. Затова ипотекирах къщата си и купихме "Чесна 182", който се изкачва до 3000 м", разказва Драгомир Недков. За полетите и парашутните скокове тогава те използват под наем летището до Ихтиман.

Там работят в продължение на пет години, след което местят дейността си в Кондофрей. "Там летището е голямо, но не беше много добре развито. Направихме всичко по силите си да го облагородим", казва Недков. За това време бизнесът им се развива и интересът към скоковете нараства. Предприемачите купуват още два самолета, последният от които с най-добри показатели - качва се до 4200 м само за 12 минути и е с капацитет шестима души.

Покрай пандемията скоковете значително намаляват. Второто голямо предизвикателство за бизнеса идва малко след това. Миналата година летището в Кондофрей е обявено за продажба и "Скайдаив София" трябва да прекратят дейността си там, защото без летище няма и скокове.

И ако в началото двамата парашутисти се сблъскват с трудности при намирането на финансиране на бизнеса, сега това се случва значително по-лесно. През лятото на 2022 г. Анастасия Цветкова решава да купи летището до Ихтиман, тогава собственост на дружеството "Ер София". Именно това е мястото, откъдето започва историята на "Скайдаив София".

През септември 2022 г. екипът започва поетапен ремонт, който включва преасфалтиране на пистата, ремонт на сградата и облагородяване на комплекса.

"Веднъж бях скачала в Кондофрей и се влюбих в парашутизма. След като закриха летището там, видях възможност да помогна на Драго и Христо, които са истински професионалисти в това, което правят", разказва Цветкова. Тя е още собственик на компанията "Двата щъркела" и представителството на германската "Солинген" в България през дружеството ''Солинген - Цветко Георгиев и син''. По думите й общата инвестиция в летището надминава 2.5 млн. евро. То се управлява през дружеството "Лк еър", в което Цветкова държи 72%, а Драгомир Недков и Христо Киликчиев съответно 23% и 5%.

Нови възможности

През септември миналата година екипът започва поетапен ремонт. "Първо преасфалтирахме цялата писта с дължина 585 метра, което беше най-тежкото начинание. Обособихме санитарен възел и се заехме с ремонт на сградата и облагородяване на комплекса", разказва Недков.

Така започва и развитието на множество допълнителни дейности. Сградата с площ над 1400 кв.м е разделена на две отделни помещения - хангар за самолети и сервиз. Хангарът представлява платен паркинг за самолети и побира общо 15 малки летателни машини. Всяка година самолетите, подобно на колите, трябва да минават технически преглед, който може да се случва в сервиза на летището. Той е с капацитет до 3 самолета.

Клиентите им са основно частни лица, които притежават самолети, като към момента на летището се хангарират седем такива и три мотоделтапланера. "Събота и неделя има най-голямо движение. На седмица кацат три-четири външни самолета", казва Недков. От няколко месеца в комплекса имат вече и има собствена бензиностанция за зареждане на машините, което е още една причина външни самолети да идват на летището.

В сградата предприемачите изграждат също малка учебна база и хотелска част за курсисти. Целта на екипа е скоро да отворят и малък ресторант в комплекса. "Желаещите да изкарат курсове по парашутизъм или летене е по-лесно да отсядат тук, отколкото да пътуват до София всеки ден", обяснява Драгомир Недков. На летището се предлага и обучение за пилотиране на жирокоптер, което се води от производителя на летателните апарати в България - компанията "Ники ротор авиейшън". Жирокоптерът прилича на малък хеликоптер, който може да лети дълго време на малка височина с ниска скорост. Екипът предлага и туристически полети с атрактивната машина, както и обиколка със самолет или мотоделтапланер.

Хиляди парашутни скокове по-късно

Фокусът на "Скайдаив София" обаче остават скоковете с парашут. Именно те носят и най-голяма част от приходите на дружеството, което за 2022 г. отчита 799 хил. лв. и печалба в размер на 198 хил. лв.

В топлите почивни дни над 80 души разтварят парашути над летището до Ихтиман.

Постоянният екип наброява вече шестима души, но през лятото достига общо 20. "Като се разрасна бизнесът, трябваше да наемем още хора. За да се развият, те първо скатават парашути, после започват да правят скокове, снимат и така стават тандемни инструктори", обяснява Киликчиев. Всеки от двамата основатели има над 11 хил. скока зад гърба си "и очевидно всеки път се е отварял парашутът", смеят се те. Затова сега основно пилотират самолета, от който желаещите да си засилят адреналина скачат с парашут.

"За нас като парашутисти е много по-лесно да си направим разчета спрямо ветровете, отколкото за някого, който е само пилот. Ако има няколко души в самолета, трябва да преценим кога, къде и кой да скочи спрямо това откъде духа вятърът", изяснява Киликчиев.

Компанията предлага скокове целогодишно, но лятото е най-предпочитаният месец от клиентите за скачане. В топлите почивни дни над 80 души разтварят парашути над летището до Ихтиман. Цената за скок започва от 350 лв., като по думите на екипа най-голям интерес има към тандемните скокове със заснемане.

Именно такова преживяване са подарили приятелите на Жени, която при посещението на "Капитал" на летището се подготвя за първия си скок с парашут. Тя минава през подробни инструкции, по време на които изглежда едновременно развълнувана и стресната. Ще скача от височина 4200 м, а първите 60 секунди ще изпита чувството на свободно падане. "След отваряне на парашута ще можеш да го управляваш, ще разгледаме панорамата, язовир "Искър", пистите на Боровец, Рила и Витоша", казва инструкторът й Светослав Михайловски. Последни приготовления и няколко минути по-късно двамата вече се качват в самолета, пилотиран от Христо Киликчиев.

Цялото преживяване продължава около половин час, а приземяването се случва в дропзоната на летището до Ихтиман. Жени и инструкторът Светослав се приземяват плавно и вече няма и спомен от първоначалния страх. Останало е само вълнението, а думите й след първия скок в парашут са: "Бих го направила отново."

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар