🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

При забавен ръст на рекламните инвестиции българският пазар достига 612.1 млн. лв. през 2023 г.

Въпреки това увеличението със 7.5% е над средното глобално за миналата година, показват данните на БАКА

Shutterstock
Shutterstock
Shutterstock    ©  Shutterstock
Shutterstock    ©  Shutterstock
Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Рекламният пазар в България продължава да расте, но с по-бавни темпове. През 2023 г. той достига 612.1 млн. лв. нето, или със 7.5% ръст на годишна база, като повече от половината от вложенията продължават да се насочват към телевизията. Това показват годишните данни на Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА), изготвени от медийната комисия. Макар ръстът на българския пазар за 2023 г. да е по-малък спрямо година по-рано, той е над средния темп на растеж на рекламата в глобален план, пишат още в анализа си от асоциацията.

Разпределение по канали

Най-висок ръст в рекламните инвестиции миналата година отчитат дигиталните канали. Те привличат 12% повече вложения спрямо 2022 г. и достигат 209.5 млн. лв. Въпреки това делът им остава малко над една трета от българския рекламен пазар (34.2%).

Телевизията продължава да бъде каналът с най-голямо рекламно влияние на българския пазар основно заради широката аудитория, до която достига. За 2023 г. тя привлича 323.5 млн. лв., или близо 53% от общите рекламни инвестиции на пазара, което представлява 6% ръст на годишна база. Същевременно цените на реклама в телевизия продължават да растат, като по данни на БАКА нетната инфлация за 2023 г. е 14%.

Най-висок ръст в инвестициите - 25%, отчита кинорекламата, което не е изненада, защото държи най-малък дял от общия медиен микс и привлича едва 1 млн. лв.

Миналата година външната реклама привлича над два пъти повече инвестиции спрямо радиорекламата, като двата канала растат със сходен темп - 4%, и отчитат нетна инфлация в цените съответно 6% и 5%. Единственият канал, който отчита спад в рекламните приходи със 7%, е печатната преса.

Каква ще бъде 2024 г.

Според анализа на БАКА тази година се очаква умерен ръст в рекламния пазар - 9.2%. Като причина за това те посочват макроикономическата и политическата несигурност, както и войните по света. Този сценарий обаче може да се окаже твърде оптимистичен и това далеч да не бъдат единствените причини, които да окажат влияние на българския рекламен пазар.

От асоциацията посочват, че прогнозите за 2024 г. са изготвени преди приемането на забраната на хазартната реклама в медиите, което със сигурност ще окаже въздействие върху пазара. Хазартните компании бяха едни от най-големите рекламодатели, които макар да свиха бюджетите си след рекордната 2022 г., продължиха да инвестират милиони във всички комуникационни канали. За 2023 г. секторът вложи общо 168.3 млн. лв., или с 13% по-малко на годишна база. През първото тримесечие на 2024 г. най-големите хазартни оператори са вложили в тв реклама общо 29.7 млн. лв. по данни на ГАРБ, предоставени от "Publicis Groupe България". Тази сума е брутна според официалните тарифи на медиите. В действителност бюджетите са по-малки заради отстъпките, които може да надминат 50%.

От друга страна, 2024 г. е благоприятна откъм рекламни постъпления, защото предстоят три големи събития, които традиционни активизират рекламодателите. Това са парламентарните и европейските избори, които обещават засилена политическа реклама, както и големите спортни събития през лятото - олимпийските игри и европейското първенство по футбол.

По прогнозни данни на БАКА пазарът тази година ще достигне 667.8 млн. лв. нетен обем, като близо 52% от тях ще бъдат насочени към телевизията, или със 7% повече спрямо миналата година. "Огромният зрителски потенциал на събитията на живо, солидната инвестиция в повече местни продукции, нови филми и сериали и спортно съдържание, както и голямото търсене от рекламодателите за закупуване на рекламно време допринасят за ръста на цените за тв реклама", пишат в анализа си.

Прогнозите за дигиталната реклама е да продължи да се увеличава с двуцифрен темп - 14%, като достигне 238.8 млн. лв. Ръст в инвестициите за 2024 г. прогнозират да има във всички медийни канали освен в пресата.

Дългосрочни прогнози

От БАКА традиционно представят данни за рекламния пазар за две години напред, макар изненадващите световни събития в комбинация с новите технологии да правят все по-трудно прогнозирането. Със сигурност до 2026 г. голямо влияние върху пазара ще има скоростта на развитие на изкуствения интелект и внедряването му в рекламната индустрия.

От асоциацията все пак остават оптимисти и прогнозират ръст с 8.4% за 2025 г. и общ нетен обем 723.5 млн. лв. За 2026 г. очакват българският рекламен пазар да достигне 778.9 млн. лв., като ще се запази двуцифреният ръст в инвестициите в дигитална реклама, но все пак телевизията ще продължи да доминира.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар