🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Пазарът за 100 млрд. долара, който ви прави по-слаби

Eli Lilly и Novo Nordisk са най-печелившите засега

Лекарствата вече са хит в САЩ и е само въпрос на време това да се прехвърли и в Европа.
Лекарствата вече са хит в САЩ и е само въпрос на време това да се прехвърли и в Европа.
Лекарствата вече са хит в САЩ и е само въпрос на време това да се прехвърли и в Европа.    ©  Reuters
Лекарствата вече са хит в САЩ и е само въпрос на време това да се прехвърли и в Европа.    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Лекарствата срещу затлъстяване имат потенциал да създадат пазар за 100 млрд. долара до 2030 г. Водещи играчи ще бъдат Eli Lilly и Novo Nordisk. Прогнозата на американската инвестиционна банка Goldman Sachs е последната от поредицата, която предвижда трицифрени милиардни продажби на пазара за борба със затлъстяването, подхранвани от последните резултати от клинични изпитвания, които показват, че Wegovy на Novo Nordisk намалява не само теглото, но и риска от сърдечни удари и инсулти. Лекарствата вече са хит в САЩ и е само въпрос на време това да се прехвърли и в Европа.

Анализаторите на Barclays също изчислиха, че пазарът може да достигне 100 млрд. долара до 2033 г., докато тези на Berenberg по-рано прогнозираха пазар за 85 млрд. долара до 2030 г. Прогнозата на Goldman се основава на това, че през 2030 г. около 15 млн. възрастни в САЩ ще получават лекарства срещу затлъстяване за хронично отслабване от общо около 105 млн. възрастни със затлъстяване или наднормено тегло в САЩ. Това не включва диабетиците.

"Пазарът за хронично управление на теглото претърпява пречупване", пишат в бележка анализаторите. Те виждат възможности за "стабилен растеж и пикова възможност, която според нашите оценки в крайна сметка може да доведе до едни от най-касовите лекарства на всички времена".

Понастоящем Eli Lilly, чийто набор от лекарства включва Mounjaro, е най-голямата публична компания за здравни грижи в света по пазарна оценка. В същото време Novo Nordisk стана най-ценната компания в Европа, която се търгува на борсата, благодарение на ентусиазма на пазара по отношение на нейните лекарства Ozempic и Wegovy. Консенсусните очаквания сочат, че Lilly и Novo Nordisk ще имат дуопол, при който двете компании за производство на лекарства ще завладеят около 80% от пазара на затлъстяване през 2030 г. според анализаторите на Goldman.

Надпревара

Novo Nordisk още през 2021 г. получи одобрение за разпространението на препарата си Wegovy в САЩ, последва я американският гигант Eli Lilly, след като през миналата година получи одобрение от Агенцията за контрол на храните и лекарствата на САЩ (FDA) на препарата Zepbound. Медикаментът беше разрешен за употреба и от британския лекарствен регулатор. Лекарствата за диабет и отслабване на Novo Nordisk имат една и съща активна съставка, наречена семаглутид. Те действат чрез потискане на апетита, както и чрез забавяне на движението на храната през храносмилателния тракт.

И двата препарата са от нов клас лекарства за отслабване, известни като GLP-1 рецепторни агонисти, чиято употреба може да бъде многофункционална, посочва Reuters. Експерти твърдят, че освен срещу диабет активните съставки могат да се ползват и за лечение на различни видове зависимости. Въпросите относно дългосрочните последици от употребата на лекарства за отслабване обаче тепърва ще набират скорост.

В битката се включи и AstraZeneca, като вложи 2 млрд. долара в обещаващия пазар, лицензирайки експериментален медикамент под формата на хапче на китайската компания Eccogene, за който се смята, че има по-малко странични ефекти от конкурентите си, които се инжектират. Компанията е платила 185 млн. долара предварително за лиценза и ще осигури още 1.825 млрд. долара в зависимост от развитието на клиничните тестове, регулаторните процедури и търговския успех на препарата. Главният изпълнителен директор на британско-шведския гигант Паскал Сорио обаче призна, че компанията е "няколко години назад" в сравнение със своите конкуренти. "Но ние работим върху цяла нова вълна от продукти", допълва той.

Лекарството на Eccogene, наречено ECC5004, което в момента е едва на първа експериментална фаза от общо три, се абсорбира бързо и не се задържа дълго в стомаха, а това намалява обичайните странични ефекти като гадене, повръщане, диария и болки в корема, типични за препаратите на Novo Nordisk и Eli Lilly.

Според Сорио около 1 млрд. души по света са с наднормено тегло или са затлъстели, което прави потенциала на този пазар наистина огромен. Той обръща внимание на това, че AstraZeneca възнамерява да достигне до пациенти и в развиващите се страни, а не само в развитите, каквато засега е целта на другите две компании.

Проблеми с доставките заради огромното търсене

Погледите сега отново са насочени към Novo Nordisk и Eli Lilly, защото въпросът е дали те ще могат да се справят с едно от най-големите препятствия, с които се сблъскаха миналата година. Нито една от компаниите не може да осигури достатъчно доставки, за да отговори на все по-голямото търсене на техните лекарства за отслабване и диабет. В началото на 2024 г. двата производителя на лекарства все още не са разрешили напълно тези проблеми с доставките. И не очакват скоро да го направят. Все пак Eli Lilly и Novo Nordisk, изглежда, постигат известен окуражаващ напредък.

Eli Lilly е постигнала целта си да удвои капацитета си за производство на инжекционни инкретинови лекарства до края на 2023 г., заяви главният финансов директор на компанията Анат Ашкенази по време на представянето на резултатите. Инкретиновите лекарства, като например лечението за отслабване Zepbound на Eli Lilly и инжекцията за диабет Mounjaro, имитират хормоните, произвеждани в червата, които потискат апетита на човека и регулират кръвната захар.

Ашкенази обясни, че Eli Lilly ще се опита да увеличи капацитета си "с еднаква спешност" през тази година. Компанията очаква най-значителното увеличение на производството да се случи през втората половина на 2024 г. В началото на годината Eli Lilly очаква производството да бъде поне 1.5 пъти по-голямо от това през втората половина на миналата година. Сред усилията на компанията за разширяване на производството е новото й производствено съоръжение в Северна Каролина. Според Ашкенази заводът ще започне да произвежда инкретинови лекарства още в края на 2024 г., като продуктите ще могат да се доставят през 2025 г. Компанията все още очаква търсенето им да надхвърли предлагането през тази година.

Eli Lilly не е единственият производител на лекарства за отслабване, който отбеляза положително развитие на доставките. Novo Nordisk също го направи. Novo Holdings, която притежава почти 77% от акциите с право на глас в Novo Nordisk, заяви, че ще придобие производителя на лекарства Catalent в сделка за 16.5 млрд. долара.

Catalent е от решаващо значение за Novo Nordisk, тъй като ще участва активно в пълненето и опаковането на спринцовки и инжекционни писалки за Wegovy. След това Novo Nordisk ще купи три от производствените предприятия на Catalent от Novo Holdings за 11 млрд. долара. Novo Nordisk заяви, че тази покупка постепенно ще увеличи капацитета на компанията след 2026 г.

"Като цяло смятаме, че това допълнително ще отключи предлагането, което е основното препятствие за този пазар", заяви Юри Ходжамирян, главен инвестиционен директор в Tema ETF, пред CNBC в отговор на сделките с Catalent. През ноември Tema създаде борсово търгуван фонд ETF, чиито ключови активи включват компании, които се възползват от шумотевицата около лекарствата за отслабване. Сделката също така означава, че Novo Nordisk може да контролира по-добре качеството на доставките на Wegovy, което преди това е било проблем в предприятията на Catalent, добави Ходжамирян.

Например фабриката на Catalent в Брюксел, в която се пълнят инжекционните писалки Wegovy, е допуснала няколко пропуска през последните години и е трябвало да бъде затворена два пъти, съобщи Reuters през юли, позовавайки се на документи от проверката на Американската агенция по храните и лекарствата FDA.

Сделката идва в момент, когато Novo Nordisk се опитва да направи по-активни стъпки към подобряване на доставките през тази година. Компанията обяви, че очаква през тази година да постигне двуцифрен растеж на продажбите и на оперативната печалба. Това може да се приеме като сигнал за напредък, помагайки да успокои притесненията на инвеститорите, че компанията може да изостане от конкуренти като Eli Lilly, които наскоро започнаха да предлагат своята Zepbound терапия в САЩ и Европа.

Датският производител на лекарства също така съобщи, че е увеличил повече от два пъти доставките на по-ниски дози от инжекцията си за отслабване Wegovy през януари в сравнение с предходните месеци. Недостигът на доставки принуди компанията да ограничи предлагането на тези по-ниски дози в САЩ от май насам.

Но защо са важни тези по-ниски дози? Защото се предполага, че хората трябва да започнат приема на Wegovy с ниска доза и постепенно да увеличават размера й с течение на времето, за да се намалят страничните ефекти. Така че повече от тези ниски "стартови" дози означава, че повече нови пациенти могат да започнат лечение с Wegovy.

Компанията планира "постепенно" да увеличи общото предлагане на Wegovy през останалата част от годината. Също така очаква цените да паднат, тъй като обемите на седмичните инжекции се увеличават и конкуренцията се засилва с развитието на Zepbound на нови пазари. От дебюта в САЩ през 2021 г. Novo Nordisk вече продава лекарството в осем страни, сред които са и Германия и Великобритания. Последните пазари, на които навлезе, са Швейцария и Обединените арабски емирства.

Главният изпълнителен директор на AstraZeneca Паскал Сорио обръща внимание на това, че лечението за отслабване трябва да стане по-евтино и по-лесно за приемане и да доведе до по-малко намаляване на мускулната маса.

Wegovy и Ozempic на Novo Nordisk и Mounjaro и Zepbound на Eli Lilly се използват от потребителите веднъж седмично и са помогнали на някои хора да загубят значително тегло, но могат да причинят неприятни странични ефекти като гадене.

Сорио смята: "Novo и Eli Lilly вършат страхотна работа. Следващата стъпка е да се подобри качеството на загуба на тегло до повече загуба на мазнини и по-малко загуба на мускули и как да го направите по-евтино." Той обяснява, че настоящите лекарства водят до загуба на мускулна маса, както и на мазнини, и когато хората спрат да ги приемат, те често възвръщат теглото си бързо, натрупвайки мазнини, вместо да възстановяват мускулите.
"Предизвикателството беше да направим загубата на тегло по-трайна и такава, че да губите повече мазнини и по-малко мускули", казва Сорио, цитиран от CNBC.

Чрез разработването на хапче, което се приема веднъж на ден, AstraZeneca се надява да го направи по-лесно за използване и достъпно за "много хора извън западния свят", както и да намали цената.

Предстои да разберем до какъв резултат ще доведе конкуренцията между производителите на лекарства срещу затлъстяване.