Иска ни се пазарът повече да прегръща смелите идеи
Големите победители в конкурса за рекламна ефективност "Effie България" - агенцията Noble Graphics и Банка ДСК, пред "Капитал"
Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа
За четвърта поредна година Noble Graphics спечели наградата "Най-ефективна агенция на годината" в конкурса "Effie България", организиран от Българската асоциация на комуникационните агенции. Той цели да отличи рекламните кампании, постигнали значителни бизнес резултати и е един от важните измерители за работата на основните играчи на пазара. Това е общо седмо отличие за Noble Graphics от създаването на конкурса.
Тази година бяха отличени кампании за рекламодатели, с които агенцията работи дългосрочно. Сред тях са Carlsberg, с които си партнират от 20 години, "Кауфланд" от седем години и Vivacom, с които работят втора година. Банка ДСК, които са в портфолиото на Noble Graphics от 12 години, взеха другата голяма награда от "Effie България" за "Най-ефективен рекламодател на годината".
Разговаряме с трима от ключовите за агенцията специалисти - Желез Атанасов, директор "Стратегическо планиране", Самуил Петков, New Business Director и Пенко Котов, творчески директор. Те разказват за стратегията на Noble Graphics да развива творческия си бизнес, предизвикателствата пред индустрията и любимите им кампании на конкуренти агенции. Всеки от тях има различно мнение за това кое е основното качество, което трябва да притежават кандидатите за работа при тях. Изглежда, най-възрастният и най-младият служител в агенцията покриват всичките, както и още над 30 души от екипа им. В блиц интервю с графичния дизайнер Мира Найденова и предпечатния специалист Борил Гуринов те разказват за това какво ги вълнува в рекламния бизнес.
Директорът PR и комуникации в Банка ДСК Гергана Бендурска пък разказва за дългосрочното партньорство с Noble Graphics и проектите, които на пръв поглед изглеждат рискови, но се превръщат в смели и работещи решения.
Какви са ползите и недостатъците на дългосрочните партньорства с клиенти?
Самуил Петков: Нашата работа е обвързана с това как менажираме очакванията на крайните потребители на нашите клиенти, но и очакванията на нашите клиенти. Когато работим дългосрочно, ние успяваме да влезем по-дълбоко в бизнеса и в мисленето им като хора и екип. Колкото повече работим заедно, толкова по-близки ставаме и разбираме повече взимането на решения в компанията. Това ни носи добавена стойност да създаваме по-качествена и ефективна работа за обществото и пазара.
Когато работим в трудна среда, било то финансово за клиентите ни или чисто икономически, това понякога води до изострени моменти. Но пък в тези моменти са се раждали едни от най-силните ни кампании. Поради създадената ни близост и доверие успяваме да преминаваме по-добре през трудностите.
Вярвате ли в модела за привличане на клиент без конкурс?
С.П.: В последните години много рядко се включваме в конкурси. Включваме се само ако клиентът няма как да избегне тази оперативна рамка, а на нас много ни харесва и искаме да го спечелим. Когато трябва да правиш стратегия, трябва да навлезеш много по-задълбочено, отколкото един конкурс позволява.
Четири години подред получавате отличието "Най-ефективна агенция на годината". Каква е следващата ви цел?
Желез Атанасов: Краткосрочната ни цел е да докажем ефективността си и на Effie Europe. Миналата година спечелихме първа сребърна награда за България с кампания за "Пиринско". Искаме да продължим това и да налагаме България като пазар, който може да ражда ефективни кампании и да печели и на този фестивал.
С.П.: Моя лична цел е да задържим това постоянство и да запазим високо ниво на криейтива и на крайния продукт.
А за какво мечтаете?
Пенко Котов: Мечтаем за награда от фестивала Cannes Lions. Ефективността на криейтива да се докаже на големите международни креативни фестивали.
Коя българска кампания на друга агенция през последната година ви е впечатлила и бихте й дали награда?
Ж.А.: Работата на Fashion Days и агенцията им Human е един от много добрите примери в българската реклама през последните години. Преди давахме за пример кампаниите на Lidl с агенцията им Saatchi&Saatchi Sofia, които след това бяха продължени и допълнени с кампании от guts&brainsDDB.
П.К.: Fashion Days и Human показват как работата в дългосрочен план между агенция и клиент води до спойка, покачва се доверието и дава възможност за развитие. Това е силно необходимо за добър криейтив.
С.П.: Моят тотален фаворит през последната година е редиорекламата на guts&brainsDDB за EVN и "Очи на четири лапи".
Кой е най-големият ви конкурент на пазара?
Ж.А.: Работим в конкурентна среда, която не е свирепа, а здравословна между няколко агенции, които искат да правят хубави неща и се дърпат заедно нагоре. Това са guts&brainsDDB, Human, Saatchi&Saatchi Sofia, All Channels и The Smarts.
С.П.: Най-големият ни конкурент е пазарът. Медийният пазар расте, но креативният не се развива с темповете, с които ни се иска. Нашата задача като творческа агенция да растем е много сложна спрямо икономическата и пазарна ситуация, в която оперираме. Иска ми се пазарът повече да прегръща смелите идеи в работата ни, защото липсата им ни пречи да растем и да имаме стабилни, а не спорадични постижения на международни конкурси.
С какви предизвикателства се сблъсква агенцията?
Ж.А.: Да търсим допълнителен смисъл в рекламите, които правим, а не просто да пускаме рекламни съобщения в различните канали. Със забързаното ежедневие и AI все по-често ще има просто някаква онлайн реклама, която е пусната, защото трябва, вместо да се измисли нещо смислено на база стратегически ход за марката. Понякога се търси просто лесният ход.
С.П.: Липсата на таланти, защото това е нашият основен капитал и възможност да растем устойчиво като компания.
П.К.: В огромния ежедневен поток от проекти да успеем да видим тези, които имат потенциал и могат да се превърнат в нещо голямо, неочаквано и да блеснат.
С.П.: Все по-трудно ни е да убеждаваме клиентите и публиката колко важно е да създаваме занаятчийски хубави неща. Ние имаме отговорност да възпитаваме визуална, словесна и дори музикална култура в хората. Много често индустрията ни се отнася да прави свръх реактивни и бързи неща, но трябва да знаем, че има значение колко време отделяш и колко се стараеш към крайния продукт. През това минава и вдигането на нивото.
Ако трябва да посочите едно качеството, което задължително трябва да притежава кандидатът за работа при вас, кое е то?
Ж.А.: Любопитство. Най-големият враг на работата в рекламна агенция е апатията.
С.П.: Искрата да иска да прави хубави неща.
Ако имате възможност да избирате между два големи проекта - единият ще ви донесе много приходи, но е абсолютно лишен от смисъл, а другият е голям само като значимост - кой ще изберете?
С.П.: Не може да се тегли така чертата. Noble е балансирана в решенията си агенция, когато става въпрос за финанси и за обществена значимост. По-скоро ще се опитаме да внесем повече смисъл във финансово изгодния проект и да обясним защо е важно не просто да се хвърлят пари, а да има човешко измерение. Разбира се, бихме работили и за нула приходи, което се и случи с проекта за улица във Варна, кръстена на донор.
П.К.: Във всеки творчески човек гори вътрешно желание да направи нещо заради обществената стойност, независимо от финансовото му изражение. В персонален план със сигурност проектът, който не струва една стотинка, но би имал голямо обществено значение, е по-съблазнителен. Ние не искаме да правим повърхностни неща, заринати до ушите в пари.
Ж.А.: По-скоро бих избрал второто, защото когато твърде много задълбаеш в парите, в един момент загубваш смисъла защо си започнал да работиш в рекламата, а това не е, за да правиш повърхностни неща за много пари.
Агенцията ви е фокусирана в творческите и дигитални услуги. Това устойчиво ли е за бизнеса?
С.П.: Добрите и ефективни идеи ще продължават да имат висока стойност. А навлизането на AI и голямото оптимизиране на процеси само ще вдига стойността на големите стратегически проекти, в които се фокусираме.
Ж.А.: Трябва да правим това, в което смятаме, че сме добри.
П.К.: Очевидно криейтивът е достатъчно мощна движеща сила, щом за четвърта година сме най-ефективната агенция. Добрият криейтив прави най-доброто възможно в нашата сфера.
Каква беше 2023 г. за бизнеса на агенцията? Добавихте ли нови клиенти и услуги?
С.П.: 2022 г. беше рекордна за агенцията. Тази година се опитваме да запазим обемите си, дори и да не растем, за да задържим устойчивостта си. Мисля, че се движим в правилната посока.
Започваме да работим за Carlsberg за азиатските пазари. Започнахме работа по голям проект за Казахстан, Узбекистан и Киргизстан. Ще бъде стратегически криейтив, който се прави тук, а локалните агенции там ще го адаптират.
Преди седем месеца започнахме работа за P&G с криейтив, свързан с shopper маркетинг активации, защото такъв е моделът им на работа тук.
Вече втори наш проект за Vivacom излиза отвъд българския пазар. Имаме кампании в Гърция, Словения, Сърбия, Черна гора, Босна и Херцеговина и Хърватия.
Смятате ли, че може да имате устойчив бизнес, който расте само от локални проекти или има нужда да излезете и на чужди пазари?
Ж.А.: Специалистите, които работят при нас, и експертизата им могат да бъдат експортвани. Знаем, че е трудно от Лондон, Берлин или Париж да дойде компания и да ни каже, че иска да работи с нас. Затова намерихме вариант, при който чрез настоящите ни клиенти да експортваме проекти.
П.К.: И колкото по-често се случва това, ще дойде момент, когато може и да се обадят от някъде и да поискат да работят с нас.
Среща на поколенията в Noble Graphics
Борил Гуринов се занимава с предпечат, като ретушът е неговата стихия. Той е част от екипа на агенцията почти от нейното създаване.Мира Найденова е графичен дизайнер и от една година работи в Noble Graphics.
Те са най-младият и най-възрастният служител в Noble Graphics, а освен агенцията общото между тях е, че споделят една и съща страст - рекламата.
Откога работите в комуникационната сфера?
Борил Гуринов: От 1994 г.Мира Найденова: От малко повече от година.
От кога работите в Noble Graphics?
Б.Г.: От 2002 г.М.Н.: Скоро ще стане една година.
Защо избрахте рекламата?
Б.Г.: Защото ми беше интересно. Много ми хареса да разказвам истории в реклама. Ние сме разказвачи, а историите трябва да бъдат правдоподобни. Дори да послъгваме малко с изображенията, те трябва да бъдат супер правдоподобни, защото иначе рекламата е пълен провал.М.Н.: Много ми хареса концепцията за работа в рекламна агенция. Не само да правиш лого или плакат, а 360-градусови реклами.
Какво означава за вас да работите в "Най-ефективната агенция на годината"?
Б.Г.: Доста напъване, желание и лоялност. Обичам да си изпипвам нещата и хората около мен също да го правят. Мразя да претупваме. Като знаеш, че си си свършил работата по възможно най-добрия начин, тогава е много удовлетворяващо.М.Н: Голям комплимент и радост. За колегите ми може и да е рутина, за мен обаче е голяма отговорност и мотивация, защото всяка следваща година трябва да вдигаме стандарта.
Какво не ви достига в рекламата?
М.Н.: Време.Б.Г.: Когато се реже бюджетът и винаги постпродукцията трябва да оправи нещата. Много е важно фотографът да си е свършил работата, без да му се пречи от гледна точка на време и бюджет. Когато трябва да правиш от нищо нещо, е хем предизвикателство, хем главоболие и стрес.
Коя е любимата ви рекламна кампания?
M.Н.: Харесвам реклами, които не са стереотипни, излизат извън рамките и са забавни, креативни и работещи. Кампанията We Didn't Write This Campaign на бранда Not Milk.Б.Г: Кампанията "Господарите вкъщи" на "Кауфланд". Трябваше много да изпипам снимките. В тази реклама беше помислено за всичко.
3 коментара
Ама не ви стиска ! Приказвайте си за креативност и иноваций колкото си искате де !
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.