Двойно по-скъпа поддръжка на таблата по спирките в София: ЦГМ обяви търг за 1 млн. лв.

Месеци след като прекрати същата поръчка, но за 480 хил. лв., заради липса на оферти, общинското дружество пусна нова

Често таблата по спирките се развалят при различни атмосферни условия или се случва да не показват точно разписанията.
Често таблата по спирките се развалят при различни атмосферни условия или се случва да не показват точно разписанията.
Често таблата по спирките се развалят при различни атмосферни условия или се случва да не показват точно разписанията.    ©  Надежда Чипева
Често таблата по спирките се развалят при различни атмосферни условия или се случва да не показват точно разписанията.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Поръчка за около половин милион лева и един участник - това е моделът, по който в последните години се поддържат и поправят "бъгнатите" и счупени табла на разписанията на градския транспорт по спирките в София. На 1 декември Центърът за градска мобилност (ЦГМ) обяви поредния търг, за 828 хил. лв. без ДДС (или почти 1 млн. лв. с ДДС) за срок от една година. Това е двойно по-високо от първия опит през юни, когато дружеството не успя да възложи същата поръчка, но на цена от 480 хил. лв.

Тази поръчка беше обжалвана в Комисията за защита на конкуренцията и впоследствие прекратена, защото на практика не е била подадена нито една оферта.

Близо половин година по-късно и на фона на не съвсем работеща Столична община, Центърът за градска мобилност дава 20 дни на кандидатите да се включат в новия търг за т.нар. "следгаранционна поддръжка" на електронните табла. Кои са участниците ще стане ясно на 22 декември.

В последните две години в търговете за тази дейност се явява само един кандидат, който и печели поръчката (виж по-долу). По-интересното е, че печелещите досега фирми са навързани в по-голяма мрежа, която пък води към работещи и работили в самата община, както и във фонда "Морнингсайд хил". (Прочетете разследването на "Капитал" по темата тук.)

Условията сега

Любопитно е, че сега сумата за поддръжка на таблата е същата, каквато е била за самото изграждане на 220 ел. табла през 2017 г. (4450 лв. за брой). Впоследствие са били поставяни още от тях, на порции, с търгове, печелени пак от фирмите от богатата мрежа, откриващи се в поръчките за умни светофари и поддържала пътни елементи.

Бюджетът от 828 хил. лв. без ДДС се предвижда да отиде за следгаранционната поддръжка на 1251 електронни табла. Това включва "технически, административни и управленски действия, предприемани по отношение на таблата по време на техния експлоатационен живот, или всеки един отделен компонент, изграждащ и отговарящ за правилното функциониране на системата, за която е предназначен, превантивна защита от аварии или от влошаване на състоянието му", пише в документацията на обществената поръчка.

Че поръчката не е съвсем наред личи веднага от тежестта на отделните елементи в нея. Най-висока тежест има не цената (40%), а критерият за техническото предложение на участниците (60%). Във връзка с условията е имало и въпрос от участник, който пита за потвърждение, че избраният изпълнител няма да има ангажимент за поддръжка на внедрената и работеща досега система и, по-специално софтуера. От ЦГМ потвърждават това. В условията е отбелязано, че се изисква "съвместимост" с работещата сега система. Това би следвало да "отваря" търга и за нови участници, тъй като винаги би било по-лесно на досега печелещите да работят с изграденото досега от тях.

Малко преди местните избори ЦГМ пусна друга спорна поръчка, за "дигитално паркиране" за 6 млн. лв., която събра много критики и стигна до КЗК.

Кабели, лаборатория и един фонд

Миналите два финалиста в търговете за следгаранционна поръчка от 2021 и 2022 г. водят към любопитни връзки. През 2021 г. в търга за 429 хил. лв. без ДДС е избрано обединение начело със "Сиском инженеринг", която е част от мрежа от фирми, печелили в последните десет години поръчки на Центъра за градска мобилност и общината. Те са основани от видински бизнесмен, като собствеността им минава през кипърски офшорки, а самите фирми имат връзка с кадри на общината.

През 2022 г. същият търг за поддръжка на ел. таблата за 480 хил. лв. без ДДС е спечелен от "МКВ груп", която е регистрирана през 2021 г. и към момента разполага с две осигурени лица. Любопитното при нея е, че е съсобственик заедно с "Морнингсайд хил - фонд за рисков капитал" в стартъпа "Фиделитас лаб" - независима лаборатория, която извършва набор от анализи на зърнени и маслодайни култури. Връзката между фонда и ЦГМ пък са хора в близки отношения, ръководили ги през времето.

Не е ясно през последните пет месеца кой изпълнява т. нар. "следгаранционна поддръжка" за ел. таблата по спирките, след като опитът на ЦГМ да избере изпълнител това лято срещу 480 хил. лв. се е провалил, а последният договор на ЦГМ е със срок до юни 2023 г. В сравнение с миналата поръчка броят на таблата по спирките се е увеличил с 170, които сега влизат в новия търг за поддръжка.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар