"Фотографиска" откри клон в Берлин

С планираното отваряне на пространства в Маями и Шанхай, институцията ще се превърне в най-големия частен музей в света

Темата накратко
  • Галерията се появи на мястото на прочутата артколония "Ам Тахелес".
  • Архитектурният проект е дело Herzog & de Meuron.
  • Пазарната цена на един кв.метър жилищна площ в комплекса достига 15 000 евро.

Нашумелият шведски музей за фотография "Фотографиска" откри третото си изложбено пространство в Берлин. То отвори врати на 14 септември на оживената берлинска улица "Ораниенбургер" в сграда, в която само допреди няколко години се помещаваше алтернативното арт пространство "Ам Тахелес". Музеят е разположен на шест етажа с обща площ 5500 кв.м и беше открит с индивидуални изложби на фотографите Джулиана Хъкстабъл и Кандис Брейц, както и с груповата експозиция Nude, която включва повече от 200 работи на тридесет артисти от 20 страни, които се идентифицират като жени. Откриването на "Фотографиска" беше придружено от дискусии с авторите Брейц и Хъкстабъл, а в грандиозната танцувална зала се състоя концерт на канадската изпълнителка Пийчис, която преди години имаше студио в "Ам Тахелес".

Откриването на "Фотографиска" съвпадна с ежегодната Берлинска арт седмица (13 - 17.09), която е едно от най-важните културни събития през годината. Берлин е четвъртият град, в който "Фотографиска" открива свой клон, след Стокхолм, Ню Йорк и Талин. До края на годината "Фотографиска" ще отвори свои клонове в Маями и Шанхай и така ще се превърне в най-големия музей в света по изложбена площ и брой на експозициите.

Само допреди няколко години карето от сгради на ъгъла на улиците "Ораниенбургер" и "Фридрихщрасе", в което се намира "Фотографиска", беше едно от последните огромни незастроени пространства в центъра на Берлин. По време на изграждането му през 1907-1908 г. това е вторият по големина търговски пасаж в Берлин, но въпреки това още от самото начало той е изключително неуспешен в икономическо отношение. По време на Втората световна война комплексът, който се намира на метри от централната синагога на Берлин, е превърнат в затвор от нацистите, а впоследствие понася сериозни щети при бомбардировките.

След войната комплексът на площ 25 хил. кв.м попада в рамките на бившия Източен Берлин и е частично разрушен. След обединението на Германия през 1990 г. една от малкото запазени сгради с вход откъм "Ораниенбургер" е "превзета" от артисти, които я превръщат в скуот и алтернативно арт пространство. Кръщават я "Ам Тахелес", което означава "директно говорене" на идиш.

В "Ам Тахелес" се помещават няколко десетки ателиета и работилници, както и кино, което излъчва основно арт и експериментални филми. Там се намира и клубът "Запата", над чийто бар има метален огнедишащ дракон и в който през годините свирят над 2000 изпълнители, сред които и легендарните "Рамщайн" в самото начало на кариерата си. През най-активните си години "Ам Тахелес" приютява повече от сто артисти, които продават работите си директно от своите ателиета.

Ситуацията се променя през 1998 г., когато теренът, който е публична собственост, е купен за 80 млн. марки от частната Fundus Group. "Ам Тахелес" продължава съществуването си като културно пространство по силата на временни договори.

Успоредно с това Fundus Group планира изграждането на цял нов квартал с хотели, магазини и апартаменти по проект на архитектурното бюро DPZ Codesign (Маями).

Пространството следва насоките на т.нар. нов урбанизъм, който насърчава създаването на пространства със смесена употреба в разнородна, но плътно застроена градска среда, с акцент върху ходенето пеша. Стойността на обекта се увеличава с кандидатстването за строителство.

През 2012 г. артистите напускат "Ам Тахелес", а през 2014 г. Fundus Group продава проекта на международния финансов инвеститор Perella Weinberg Real Estate (Ню Йорк/Лондон) за 150 млн. евро. През 2014 г. Perella наема известното архитектурно бюро Herzog & de Meuron, което има офис в Берлин, за преустройството на пространството.

"Ам Тахелес" е със статут на защитен обект на културното наследство и едно от условията за реновацията му е тя да стане с минимална намеса. Herzog & de Meuron определят работата си като "интерпретация" на вече съществуващия комплекс, а не толкова като негова "реконструкция" или "симулация". Запазени са някои от характерните елементи от предишния живот на "Ам Тахелес", като например покритото с графити стълбище и следите от бомбардировките. Проблемът с придвижването пеша в масивното каре от сгради е решен с изрязването на поредица от площади, дворове и пътеки, благодарение на които мястото става "поресто и пропускливо".

Директор на новооткрития берлински клон на "Фотографиска" е германецът Йорам Рот, който освен фотограф и колекционер е и предприемач с немалък опит в културната сфера. 55-годишният Рот е издател на англоезичното списание ExBerliner и мениджър на легендарния берлински ресторант и танцувална зала от времето на Ваймарската република "Клерхенс Балхаус". Според Рот идеалните посетител на "Фотографиска" са "любопитни към културата" хора, за които фотографията не е "толкова ексклузивна, колкото съвременното изкуство", което на моменти е "умишлено неразбираемо и плашещо".

Необичайното за "Фотографиска" е, че за разлика от повечето други подобни институции, музеят ще бъде отворен до 23 ч. В него ще има бар, пекарна, кафене, зала за танци и сцена, както и магазин за сувенири. Идеята е контактът с изкуството да се комбинира със социализирането на посетителите. Такава е идеята и на нюйоркския клон на "Фотографиска", който беше открит през 2020 г.

Концепцията се базира на т.нар. experience economy, която освен стоки предлага и запомнящи се преживявания на потребителите. Според мнозина този модел е печеливш в постковид времената, в които културните институции са принудени да оцеляват при сериозно намаляла посещаемост.

Освен фотография новото пространство ще предлага музика и танцови спектакли, които според Рот винаги са били "част от "ДНК-то на "Фотографиска" още от отварянето на първото пространство в Стокхолм.

Рот казва, че "Фотографиска" се позиционира в зоната между публичните арт институции и комерсиалните галерии. Подобно на музеите, във "Фотографиска" няма да се продава изкуство, но както при всяка галерия възвращаемостта ще бъде важна. По думите на директора галерията няма да разчита нито на държавно финансиране, нито на индивидуални дарения. Музеят ще работи за това да привлече колкото се може по-голяма публика и Рот се надява да посрещне 300 хил. посетители следващата година.

Берлин не може да се оплаче от липсата на качествени пространства за фотография. Сред най-известните от тях са C/O Berlin, Музеят на фотографията, ръководен от фондацията "Хелмут Нютон", както и Camera Work. Ето защо откриването на "Фотографиска" беше посрещнато както с ентусиазъм, така и с известна доза скептицизъм. Мнозина виждат новото пространство като част от проблема с джентрификацията на Берлин. Само допреди петнадесетина години ул. "Ораниенбургер" беше известна като един от центровете на ъндърграунд културата и алтернативния начин на живот. "Ам Тахелес" от своя страна беше последната крепост на художниците в сутеньорския център на Берлин.

В началото на 90-те години цените за наем на ателие в "Ам Тахелес" са фиксирани на символичната цена от 1 марка/кв.м, докато днес, след грандиозното преустройство на Herzog & de Meuron, пазарната цена на един кв.метър жилищна площ в комплекса достига 15,000 евро. Цената на търговските площи вероятно е още по-висока.

"Ам Тахелес" не е единствената културна институция, станала жертва на джентрификацията в центъра на Берлин. През 2011 г. фотографската галерия C/O Berlin, която се намираше в бивша поща на метри от "Ам Тахелес", беше принудена да затвори, след като израелската инвестиционна група "Елад", трансформирала легендарния "Плаза хотел" в Ню Йорк в жилищна сграда с апартаменти, купи сградата, за да я превърне в хотел и шопинг център. C/O Berlin се премести в сградата на някогашния американски културен център Amerika Haus в бившия Западен Берлин, където е и до днес.

Все още не е ясно дали берлинският клон на "Фотографиска" ще предлага различни нива на членство, подобно на нюйоркския, тъй като германската столица продължава да е пословично "беден, но секси" град, както го определи преди двадесет години тогавашният му кмет Клаус Воверайт. За момента входът е 14 евро, което е сравнително приемлива цена, сравнима с тази за посещението на известната "Нойе националгалери". През уикендите входът ще е 16 евро.

Fotografiska е на адрес Oranienburger Str. 54, 10117 Berlin (www.fotografiska.com/berlin)

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 4
    lwj1410011370376130 avatar :-|
    Jason Underwood
    • + 3

    :)

    Нередност?
Нов коментар