Пламен Николов, "Есетере": Инвестирали сме 15.6 милиона лева в базата си в град Добрич

Генералният директор на "Есетере България" - гр. Добрич, и "Тера Роза" - гр. Шипка, пред "Капитал"

Пламен Николов - генерален директор в "Есетере България" - гр. Добрич, и "Тера Роза" - гр. Шипка, пред "Капитал"
Пламен Николов - генерален директор в "Есетере България" - гр. Добрич, и "Тера Роза" - гр. Шипка, пред "Капитал"
Пламен Николов - генерален директор в "Есетере България" - гр. Добрич, и "Тера Роза" - гр. Шипка, пред "Капитал"
Пламен Николов - генерален директор в "Есетере България" - гр. Добрич, и "Тера Роза" - гр. Шипка, пред "Капитал"
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Визитка

Пламен Николов е в етеричномасления бранш от 2015 г. Управлява дестилериите "Есетере" в Добрич и "Тера Роза" в Шипка, от две години е член на управителния съвет на Сдружението на производителите на етерични масла "Дестилирано в България".

Добрич е единственият град извън САЩ, в който американската компания за козметични продукти dōTERRA притежава изцяло собствен завод. Основаната през 2008 г. в Юта корпорация е в България от 2015 г., когато инвестира в дестилерията "Есетере България". През 2021 компанията откри и нова розоварна - "Тера Роза", в района на град Шипка. За 2022 г. "Есетере България" отчете 58.240 млн. лв. общи приходи.

Как бихте описали бизнеса на "Есетере" в Добрич с днешна дата?

Към днешна дата "Есетере" работи 24/7 и произвежда 6 стратегически за компанията - майка doTERRA, етерични масла: лавандула, маточина, бял равнец, чубрица, тамян и смирна. Базата ни в Добрич разполага с 40 броя дестилационни апарати, от тях 27 за тревни култури, 10 за смоли и 3 малки тестови апарата с общ капацитет 232 куб.м. Над 100 души са заети на постоянен трудов договор и още толкова наемаме сезонно всяка година.

Какви са финансовите резултати на дружеството за 2023 г.?

Дружеството реализира печалба в размер на 9.7 милиона лева през 2023 г.. Това е сходен резултат в сравнение с минали години, където и приходната част остава в сравнително близки граници.

Какъв е размерът на направените досега инвестиции в компанията и къде са насочени?

Към момента дружеството е направило инвестиции в размер на 15.6 милиона лева в базата си в град Добрич. През последните три години инвестициите са насочени предимно към оптимизация на съществуващото производство и обособяване на отдел за проучване на нови продукти, които могат да се предложат на международния пазар.

Как пандемията засегна дейността на компанията в България и на целия сектор?

Пандемията не попречи съществено на дейността на дружеството. Чрез леко завишаване на наетия персонал се "застраховахме" от евентуално масово карантиниране, което за щастие не се случи. От друга страна, пандемията провокира повече загриженост за личното здраве и оттам - завишено търсене на етерични масла в световен мащаб.

Дружеството е изцяло експортно ориентирано и инфлацията няма някакво специфично влияние върху нас, различно от обичайните ѝ ефекти.

Войната в Украйна оказва ли влияние?

Войната в Украйна не повлия пряко на бизнеса ни, но скоковете в цените на природния газ и електричеството, провокирани от нея, бяха съществено предизвикателство при планирането и управлението на производствените ни процеси. Това неминуемо доведе до поскъпване на продукцията ни, но пазарът пое това поскъпване, тъй като инфлационните процеси бяха повсеместни. От друга страна, войната ни даде повод да проявим солидарност като помощи под формата на хигиенни материали за бежанците, които бяха предоставени чрез нас от собственика ни doTERRA, САЩ, както и от членове на нашия колектив.

За доставката на суровини разчитате на дългосрочни партньорства, как подкрепяте земеделските производители в региона?

Земеделските производители от региона знаят, че могат да разчитат на нас за коректно отношение, добри цени и своевременно разплащане за доставената суровина. Стараем се да стимулираме развитието на добри производствени практики сред земеделците, като ги запознаваме с корпоративните изисквания на групата ни относно екология, ограничаване на пестицидите, коректни трудови отношения, безопасност на труда.

Важен принцип на корпоративната ни група е Co-impact sourcing. Това е стремежът шишенцето с етерично масло да помага на всички - както на потребителя му, така и на всички хора по веригата на производство - земеделец, преработвател, търговец. За нас е недопустимо да заплащаме суровини по цени, които не биха осигурили нормална печалба за фермерите, дори и ако моментното състояние на пазара прави това възможно. Този подход осигурява дългосрочност и предсказуемост в бизнеса ни, което се оценява от нашите партньори доставчици.

Как решавате проблема с липсата на квалифицирани кадри в бранша?

Това винаги е предизвикателство, тъй като квалификацията винаги може да се подобрява. Привличаме хора с опит в бранша, провеждаме вътрешни процедури по квалификация и преквалификация. Стараем се чрез нивата на заплащане и чрез различни вътрешнофирмени мероприятия (спорт, забавления, групови занимания, психологически консултации и др.) да задържаме персонала и да развиваме колективния дух. Горди сме, че текучеството в дружеството е изключително ниско.

Как оценявате конкуренцията в сектора и най-големите проблеми пред компаниите?

Конкуренцията не влияе пряко на "Есетере", доколкото други дружества от групата на doTERRA имат ангажимент за продажбите на световния пазар. Основна ценност за групата ни, с която до момента конкуренцията трудно се справя, е чистотата на произвежданите и предлагани етерични масла. Въвели сме многостепенен контрол за това в маслата ни да не се допуска наличие на каквито и да е привнесени химически вещества или пестициди в непозволени концентрации. Самият производствен процес е устроен по начин, недопускащ химическа намеса в преработката на природния продукт.

Все още някои от производителите в нашия бранш не успяват да устоят на изкушението да злоупотребяват с чистотата на предлаганите етерични масла и предпочитат да влагат химикали, създавайки "имитиращ продукт". Това вреди на всички потребители, на коректните предприятия и на образа на България.

"Есетере" е лидер в своя бранш. Какво стои в основата на това?

Винаги има какво още да се желае, но факторите за досегашния ни успех смятаме за съвсем естествени - коректно отношение с фермерите, правилно изграден производствен процес, стриктен контрол върху качеството, набиране и задържане на качествен персонал, силен колективен дух в дружеството, сътрудничество във всички области с групата на doTERRA. Всичко това е и политиката на цялата ни група и не се налага да водим борба за налагане на тези практики, напротив - те се стимулират активно от doTERRA.

Вярваме, че значителната благотворителна дейност, която развиваме в регионите на нашия бизнес, се оценява от общността, от местните администрации и от собствения ни колектив и това чрез отношението към нас също дава своя принос за нашия успех.

Какво пречи на бизнес средата в България според вас и какво би следвало да се подобри?

България разполага с чудесни условия за развитие на бизнеса с етерични масла - природни дадености, опит в земеделието, квалифицирани кадри и опит в дестилацията и в създаването и поддръжката на оборудване. Налице е и международен престиж, натрупан през годините, основно чрез розовото масло. Създаденото с наше активно участие сдружение "Дестилирано в България" има за задача да издигне този престиж и да превърне българското етерично масло в марка и символ за качество.

Това, което определено трябва да се подобри, са манталитетът и компетентността на служителите в администрацията на държавно и общинско ниво. Все още администрацията се изживява като команден орган, а не като институция, която предоставя законово регламентирани услуги на граждани или търговци, от които услуги зависи благосъстоянието на обществото, включително и това на самите администратори. Множество административни процеси са тромави, формални и бавни. Заинтересованото лице пренася документи от една администрация до друга. Електронизацията е в зачатъчно развитие. Всичко това са теми, по които има единодушие, включително и на ниво политици, но резултатите са незадоволителни.

Какви са предимствата да се развива бизнес в Добрич?

Не можем да генерализираме за останалите бизнеси, но по отношение на производството на етерични масла в големи обеми, каквото е лавандуловото масло - регионът на Добрич предлага необходимите природни дадености и множество земеделски стопанства, отглеждащи суровината. В региона има и значително количество специална земеделска техника, сервизи и поддръжка, което улеснява производството ни при възникване на необходимост за извършване на някаква нестандартна обработка на суровините.

Не мога да не спомена и доброто ни партньорство с администрацията на община Добрич, където винаги сме получавали нужното съдействие.

Какви са целите ви за 2024 г. по отношение на оборота и печалбата и в средносрочен план?

Целим се в задържане и подобряване на предковидните резултати на дружеството.

Как си представяте развитието на компанията след пет години?

Вярваме, че можем да започнем преход от "доставчик на суровина" към "доставчик на завършен продукт" за нашата фирма майка. Например да произвеждаме хранителни добавки и козметика, готови за употреба от крайните потребители.