Основателите на Top rent-a-car с амбиции да се превърнат в мобилити компания

Морската столица вече има своя услуга за споделено използване на електрически велосипеди

Това е първата услуга за споделени велосипеди в морския град.
Това е първата услуга за споделени велосипеди в морския град.
Това е първата услуга за споделени велосипеди в морския град.    ©  Цветелина Белутова
Това е първата услуга за споделени велосипеди в морския град.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • На този етап велосипедите из Варна са 150 и според ръководител екип онлайн маркетинг и продажби в Top rent-a-car те са достатъчни.
  • Компанията има амбиции да се разрасне още в Пловдив, София и Бургас.
  • Автомобилите на рент-а-кар компанията са 2500, като основният ѝ пазар е в София.

Варна вече има собствена услуга за споделено пътуване, която предоставя електрически велосипеди под наем. Компанията инвеститор е Top rent-a-car на Милен Маринов чрез дъщерното си дружество "Топмобилити". Услугата стартира в средата на март, а из улиците на морската столица са разположени 150 изцяло електрически велосипеда. Според Радослав Маринов, ръководител екип онлайн маркетинг и продажби в компанията майка, инвестицията в тях в едно с резервните части е около 300 хил. евро.

Идеята на варненската фирма е да разрасне услугата си с велосипеди в съседни курорти като Св. св. Константин и Елена и Златни пясъци, но и да стъпи в други големи градове из страната като столицата София, Пловдив, Бургас. По-голямата картинка е компаниите от групата "Toп рент-а-кар" да предлагат цялостна мобилити услуга, която да обединява автомобили, велосипеди и не само.

От коли и велосипеди до е-мобилити

Пред "Капитал Градове" Маринов разказа, че екипът на Top mobility работи от около година по идеята за споделени велосипеди. Стартирала своята работа именно от Варна, тъй като, макар и около 70% от приходите от дейността на компанията майка да идват от пазара в София, вече над 20 години тя се развива и управлява от морската столица. Сподели, че "на местно ниво искаме да я развием", а след това да стъпят и на други места. "Нашата амбиция е тази услуга да я пуснем в цялата държава - да започнем с големите градове и след това дори в по-малки населени места." Като освен столицата, Пловдив и Бургас компанията има интерес и към Русе и Велико Търново.

Според Маринов в Top mobility не се притесняват от конкуренцията на Cyrcl в София (виж карето тук), тъй като наличните колела там в момента не са достатъчни спрямо мащаба му. "Ако една фирма има 2000 велосипеда в София, тогава може да се запитаме дали има място за още", каза той. И добави: "Пазарът там е голям и не е обхванат все още. В някакъв момент, когато започнем да работим успоредно в града, ще има ползи за хората, тъй като ще има конкуренция и услугата ще се подобри."

Според него в Бургас пък велосипедите на общината (виж карето) са предназначени по-скоро за индивидуално използване, а "нашите са предназначени за споделена мобилност - те са по-тежки, устойчиви и по-здрави, както и имат по-малко движещи се механизма по тях. Благодарение на всичко това вандалските прояви не им се отразяват до такава степен".

Имаме за цел от това да сме оприличавани по-скоро като рент-а-кар компания, да се превърнем в провайдър на мобилити услуги. Да пуснем такива с автомобили и друг вид превозни средства, които да могат да помагат на хората под всякакви форми на придвижване от една точка до друга в града. Тази стъпка със споделените велосипеди е точно в тази насока. Причината да изберем Варна е тъй като това е мястото, с което сме най-запознати и където ще успеем за кратко време да направим услугата на много по-високо ниво от други подобни. След това ще я пуснем в другите градове.

Радослав Маринов
Радослав Маринов

ръководител екип онлайн маркетинг и продажби в Top rent-a-car

Той обясни също: "Варна се оприличава с туризма и с лятото. Услугата не я пускаме, за да е успешна през лятото, а целим да е целогодишна." И с това обяснява факта за стартирането ѝ още в средата на март. "Искаме да превъзпитаме хората за начините на придвижване из града и да не поддържат по 2-3 автомобила на домакинство", каза той. И допълни: "Желаем да направим града по-свързан заедно с градския транспорт."

Е-велосипеди

Услугата за споделена градска мобилност на Top mobility работи чрез апликация за мобилни устройства. Велосипедите могат да се наемат и освобождават на специално обособени над 50 зони из града, което на този етап е препоръчително, тъй като приложението позволява паркирането да се случва в цялата зона за каране с изключение на тази, оцветена в жълто на картата в приложението. В бъдеще това ще се промени и ще е една от основните отличаващи услугата във Варна от останалите подобни.

Самата зона за каране обхваща цялата морска градина, на юг достига морската и жп гарата, на запад централната автогара и Campus 90 на бул. "Васил Левски". На север границата минава от "Майчин дом" и по бул. "Васил Левски" свършва в най-крайната точка на морската градина до Самотния плаж. Карането в цялата тази зона е позволено, като единствено паркирането в нейните покрайнини е напълно невъзможно. Това е жълтата зона и обхваща кварталите "Чайка" и "Приморски", както и част от центъра.

При наемане на велосипедите е препоръчително използването на каска, а услугата е за лица над 16 години. Плащането е чрез добавяне на банкова карта, а цените са 1 лв. за отключване, 0.25 лв. за всяка започната минута и 0.05 лв. за престой при статус "пауза", докато велосипедът не се кара. От стартирането на услугата до момента първите пет минути от наема са безплатни за всички ползватели. Има и четири различни пакета - дневен, уикенд, седмичен и месечен. Цените за тях са от 5.90 лв. за дневен до 39.90 лв. при месечния. В тях са включени неограничен брой отключвания и минути, като в зависимост от пакета те са от 40 до 300.

Конкуренцията

След пускането на велосипедите на Top mobility компаниите за споделена мобилност във Варна стават две. Преди това от 2021 г. свои тротинетки там имат от е-мобилити гиганта Lime, като по-рано през същата година и българската Hobo бе разположила свои. И докато зелените тротинетки на американската компания все още могат да се наемат във Варна, жълтите на българската изчезнаха още през 2022 г. без обяснение и до днес. Двете компании обаче не са първите, стъпили в морската столица. Още през лятото на пандемичната 2020 г. американската Hop чрез местен партньор стъпи на пазара, но след края на летния сезон през 2021 г. изчезна.

Lime не само е единствената компания с тротинетки в морската столица, но и в средата на април ги подмени с по-новия модел Gen 3, каквито разположи още през есента на 2023 г. в София, а тази пролет и в Пловдив.

Друга компания за споделена мобилност, която е заявявала интерес да оперира във Варна, е латвийската Spark, която предлага електрически автомобили в София и Пловдив. През декември 2022 г. основателят ѝ Нериус Дагилис разказа пред "Капитал", че компанията има желание да стъпи в морската столица. На този етап тази идея не се е осъществила, а броят на автомобилите на компанията в Града под тепетата е силно намален, като е въведена и такса от 100 лв. за наемане на автомобила в столицата и освобождаването му в Пловдив.

Останалите из страната

Услугата във Варна може да се сравнява с тази на българската Cyrcle, която пусна 100 електрически велосипеда под наем в столицата в края на октомври миналата година, които дори на външен вид са идентични с тези на Top mobility. Преди това от април 2022 г. столичната компания оперираше само с конвенционални колела. Цените за електрическите им са една идея по-високи от тези на варненската компания. Отключването е 1.9 лв., една минута каране е 0.29 лв., а паузираното използване струва 0.20 лв. Тук наемът за 24 часа струва 48 лв.

Подобна на варненската услуга се предоставя и в друг черноморски град - Бургас. Там тя разполага със 125 електрически велосипеда и е изцяло общинска. Беше пусната отново през есента на 2023 г., като преди това десетилетие оперираше хибридно с конвенционални и ограничен брой електрически велосипеди. Неудобното при нея бе, че велосипедите се наемаха и оставяха задължително на стоянки из града, което не е задължително негативно, защото пък почти винаги има велосипед на дадена от тях. Проблем е, когато са заети всички места за заключване - тогава трябваше да търсиш паркинг със свободни позиции. Ценообразуването е на започнат час и струва по 2 лв.

През ноември 2023 г. в Пловдив пък Lime разположи за кратко няколко свои електрически велосипеда. Скоро след това те изчезнаха, но според Евани Попдончева, оперативен сътрудник за компанията в страната, към тях е имало интерес. През "Капитал Градове" тя разкри, че в момента се водят преговори с община Пловдив за разполагането из града на повече е-велосипеди. Цените за отключване и минута наем миналата есен бяха като на тротинетките - 1.59 лв. за отключване и 0.36 лв. на минута.

20 години на пазара

Top rent-a-car е на пазара на пазара вече 20 години, като към днешна дата разполага с 2500 автомобила из цялата страна, 250 в Пловдив, където през 2020 г. компанията отваря свой офис. 100 от целия автопарк са хибриди или изцяло електрически, като той се подменя постоянно. Средната възраст на автомобилите на компанията в момента е около година-година и няколко месеца. Макар седалището на Top rent-a-car да е във Варна, по данни на Радослав Маринов между 65 и 70% от пазара им (по източник на приходите - бел ред.) е съсредоточен в София. Служителите в цялата страна са близо 200, като администрацията е основно в морската столица.

Освен в страната компанията се насочва към експанзия и извън нейните предели. Вече работи офисът ѝ на летище "Отопени Хенри Коанда" в румънската столица Букурещ. Там рент-а-кар компанията разполага с автопарк около 300 автомобила, но идеята ѝ е да се развива още.

В семейството на Top компаниите влиза още Top Lease, която предлага оперативен лизинг на автомобили.