🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Бизнес: ИИ започва работа

Генеративният ИИ ще стане масов. Фирмите, ориентирани към данни, ще са първите печеливши

Когато се появят нови технологии, те са от полза за различни групи в различно време. Генеративният изкуствен интелект (ИИ) първо помогна на разработчиците на софтуер, които от 2021 г. могат да използват GitHub Copilot - асистент за писане на код с изкуствен интелект. През следващата година се появиха и други инструменти като ChatGPT и DallE 2, които позволяват на всякакви потребители незабавно да създават думи и картинки.

През 2023 г. технологичните гиганти печелят, тъй като инвеститорите са все по-вдъхновени от перспективите на генеративния изкуствен интелект. През годината равнопретегленият индекс на Apple, Alphabet, Amazon, Meta, Microsoft и Nvidia нарасна с близо 80% (вижте графиката). Технологичните фирми спечелиха, защото са доставчици или на самите модели на ИИ, или на инфраструктурата, която ги захранва и предоставя.

През 2024 г. най-големите бенефициенти ще бъдат компании извън технологичния сектор, тъй като те ще внедряват изкуствен интелект с цел намаляване на разходите и повишаване на производителността. Има три причини да се очаква, че приемането на ИИ от предприятията ще се разрасне.

Първо, големите предприятия прекараха голяма част от 2023 г. в експериментиране с генеративен ИИ. Множество фирми го използват за писане на първите чернови на документи - от правни договори до маркетингови материали. Банката JPMorgan Chase използва технологията, за да анализира заседанията на Федералния резерв и да се опита да извлече информация за своя търговски бизнес.

С приключването на експерименталната фаза фирмите планират да внедрят генеративен ИИ в по-голям мащаб. Това би могло да означава използването му за обобщаване на записи от срещи или за ускоряване на научноизследователската и развойната дейност. Проучване на одиторската компания KPMG установи, че четири пети от фирмите са заявили, че планират да увеличат инвестициите си в него с над 50% до средата на 2024 г.

Второ, на пазара ще се появят повече продукти с изкуствен интелект. В края на 2023 г. Microsoft пусна чатбот с изкуствен интелект, който да помага на потребителите на нейния софтуер за производителност като Word и Excel. Тя пусна същия продукт и за своята операционна система Windows. Google ще последва примера, като вкара ИИ в Google Docs и Sheets. Стартъпите също ще се включат. През 2023 г. инвеститорите в рисков капитал са вложили над 36 млрд. долара в генеративен ИИ, което е повече от два пъти повече в сравнение с 2022 г.

Третата причина е талантът. Гурутата в областта на изкуствения интелект все още са много търсени. Изследователският център PredictLeads твърди, че около две трети от фирмите от S&P 500 са публикували обяви за работа, в които се споменава ИИ. В тези компании в 5% от обявите се споменава тази технология, което е повече от средно 2.5% през последните три години. Но пазарът се успокоява. Проучване на друга консултантска компания - McKinsey, установи, че през 2023 г. фирмите са заявили, че става все по-лесно да наемат служители, свързани с ИИ.

Кои фирми ще бъдат първите, които ще внедрят ИИ? Вероятно по-малките ще заемат водеща позиция. Това се случи с предишни технологични вълни като смартфоните и облака. Обикновено малките са по-пъргави и виждат в технологиите начин да спечелят предимство пред по-големите фирми.

Сред по-големите компании най-бързо ще се развият фирмите, ориентирани към данните, като тези в здравеопазването и финансовите услуги. Това е така, защото лошото управление на данните е голям риск за внедряването на ИИ. Мениджърите се притесняват, че ценни данни ще изтекат чрез ИИ инструменти. Фирмите без солидно управление на данните може да се наложи да реорганизират системите си, преди да стане възможно внедряването на генеративен ИИ. Използването на технологията може да прилича на научна фантастика, но безопасната й употреба е много по-обикновено занимание.

Ами ако?

Откакто Илън Мъск плати 44 млрд. долара за Twitter, която преименува на X, през 2022 г., платформата за социални медии има проблем с неприятните публикации. Американското правителство не бърза да направи нещо по отношение на онлайн дезинформацията и агресията. Но на ЕС му е дошло до гуша и новият Закон за цифровите услуги му позволява да контролира социалните медии. Какво ще стане, ако ЕС се заеме с Х? Г-н Мъск, който твърди, че е абсолютен привърженик на свободата на словото, може да се възпротиви и да изтегли X от Европа. Това може да ускори упадъка на платформата, като откъсне потребителите и рекламодателите.

2023, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар