Ритейл новини: 🛒 Инфлацията пада, биохрани в обществените поръчки, нов магазин на Peek&Cloppenburg
Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща
От март "Капитал" разшири своя седмичен бюлетин за ритейл. В петото издание в новия формат основният поток новини е свързан с макроикономически тенденции. Ключовата е, че икономическият растеж тази година ще е умерен - от порядъка на 2%, инфлацията тук продължава да пада, но не достатъчно за гарантирано членство в еврозоната от догодина. Износът също продължава да пада, макар и по-малко - със 7.5% към февруари, като цените и намалялата икономическа активност в Европа свиват външната търговия.
От Европа тук се пренася и ново добро правило - България въвежда изискване в обществените поръчки за храна задължително да има и биопродукти. Поне 2% от храните, доставяни по обществени поръчки, трябва да са биологични от тази година, а към 2031 г. - 10%. Към т.нар. зелени обществени поръчки се прибавят и други категории продукти като хартия, препарати, компютри. А климатичните цели и устойчивостта вероятно ще отстъпят водещото си място в Общата селскостопанската политика и в следващите пет години приоритет ще бъде продоволствената сигурност, става ясно от изтекъл проект на Стратегическата програма на ЕС, цитиран от европейски медии.
НАЙ-ВАЖНОТО ОТ СЕДМИЦАТА
Инфлацията продължава да пада, но при някои услуги остава висока
Инфлацията в страната продължава да пада и към март вече е 3% на годишна база, или на нивото от юли 2021 г. Показателят се подобрява с 0.3 пункта спрямо февруарските данни въпреки отчетеното месечно покачване на цените с 0.2%, показват данните на Националния статистически институт.
Храните са с най-голяма тежест при изчислението и забавят най-бързо темпа на поскъпване до 2.2% спрямо март 2023 г. По-бавно обаче намалява ръстът на цените при услугите и ресторантите, а при транспорта индексът втори пореден месец е нагоре.
Измерена през сравнимия с ЕС индекс (ХИПЦ), годишната инфлация достига 3.1% на годишна база. Това все още е над средната стойност в еврозоната, където предварителните оценки са за 2.4% през март.
При изчисленията за членството в еврозоната обаче се взимат 12 месечни стойности. Така два месеца преди ЕЦБ и ЕК да изготвят своите конвергентни доклади за готовността на страните да приемат еврото, България все още не изпълнява критерия за ценова стабилност с чувствителна разлика от близо 2.8 пункта. Дори да се извадят от сметката две държави, както беше направено при приемането на Хърватия в еврозоната, разликата спрямо маастрихтския критерий е около 2 пункта и тя трудно ще се стопи за 2 месеца. Това обаче вероятно ще се промени до есента.
ОЩЕ НОВИНИ
Търговци
Peek&Cloppenburg отваря четвъртия си магазин в България
Базираната в Германия мултибранд верига за облекла Peek&Cloppenburg отваря в Paradise Center, София, четвъртия си магазин в България. Компанията поддържа марки от всички сегменти на модата и ценови категории.
Новият търговски обект в Paradise Center е с над 2800 кв.м търговска площ. В него P&C предлага над 100 различни бранда под един покрив. Сред предложенията са премиум колекции на Hugo Boss, Tommy Hilfiger, Joop!, Polo Ralph Lauren, Marc Cain, Tommy Jeans, както и ексклузивни P&C марки като Jake*s, Review, McNeal и Christian Berg.
Peek&Cloppenburg е семеен независим моден бранд за търговия на дребно, който разполага с магазини в над 16 държави в Европа. В България веригата присъства от 2010 г., когато отвори два магазина в София - през март в "Сердика център" и през април в The Mall, а през март 2021 г. откри третия си магазин - в Sofia Ring Mall. Според Търговския регистър за 2023 г. българското дружество отчита 56 млн. лв. приходи от продажби (за 2022 - 50 млн. лв.) и 7.2 млн. лв. печалба.
Производители
Apple удвоява производството си на смартфони в Индия до 14 млрд. долара
Американската компания се опитва да диверсифицира дейността си извън Китай
Продажбите на iPhone са спаднали близо 10% през първото тримесечие
Samsung отново си върна първото място по продажби на смартфони
Космическите лекарства на Varda и Делян Аспарухов докосват 1 млрд. оценка
С нов рунд от 90 млн. долара към днешна дата основаната от българския предприемач компания е набрала общо 145 млн. долара
АНАЛИЗИ И ТЕНДЕНЦИИ
Износът продължава да пада, макар и по-малко - със 7.5% към февруари
България продава по-малко горива и вече внася електроенергия. Спадналата икономическа активност в Европа също влияе на данните
В обществените поръчки за храна задължително ще има и биопродукти
Държавата въвежда т.нар. зелени обществени поръчки и за други категории продукти като хартия, препарати, компютри
Хранителна сигурност вместо устойчивост: нов курс в земеделската политика на ЕС
Изтекъл чернова-документ за Стратегическите приоритети на ЕС до 2029 г. потвърждава тази посока
Топ 20 на най-растящите компании в сектор "Фармация и козметика": Спринтът на аптеките
През 2022 г. здравните заведения бележат ръстове в продажбите, които се дължат и на възстановения след пандемията пазар, и на отварянето на нови обекти.
Европейските пристанища стават "паркинги" заради ръста на вноса на автомобили
Китайските автомобилни производители са сред главните причини за задръстванията
ТЕХНОЛОГИИ
Електрическият автомобил - да бъде или да не бъде
Ефектът от колите на ток ще е по-голям от ефекта на пеперудата
Tesla ще съкрати 10% от служителите си на фона на спадащите продажби
Решението на Илън Мъск подчертава слабите очаквания на автомобилния производител за 2024 г.
ПРЕДПРИЕМАЧ
"Логисофт": Инженерът предприемач в света на е-търговията
Бумът на онлайн пазаруването по време на ковид разширява бизнеса на компанията на Крум Павлов в страната и чужбина
КРАТКИ НОВИНИ
Онлайн магазинът на Billa вече е достъпен и в Плевен през платформата Glovo. Жителите на града могат да поръчват близо 5000 продукта. "За по-малко от година предлагаме тази услуга в 4 града в страната - София, Пловдив, Варна и Плевен", коментира Вигинтас Шапокас, изпълнителен директор на "Билла България".
Шест каси на самообслужване са инсталирани в "Кауфланд България" във филиал на веригата в Перник. Те са част от инвестиционната програма на компанията за 2024 г., според която над 1 млн. лв. ще бъдат инвестирани в каси на самообслужване в цялата страна. През настоящата година компанията планира да добави десет нови зони за самообслужване и да разшири още пет съществуващиq или общо над 80 нови каси. От първото внедряване на касите през 2021 г. във филиала в кв. "Банишора", София, до днес веригата разполага с общо 229 каси за самообслужване в 36 магазина в цялата страна.
Eдна година след началото на пилотния проект за обратно приемане на пластмасови бутилки и кенове на "Лидл България" събраните опаковки надхвърлят 18.2 милиона. Това са над 350 тона PET бутилки и над 75 тона алуминиеви кенове. Пилотният проект започна с 10 магазина в девет града, а днес обектите с автомати са общо 20, в 14 града. "Лидл България" постави и контейнери за капачки в подкрепа на кампанията "Капачки за бъдеще". Те са разположени във всичките 127 обекта на веригата, а събраните капачки от началото на партньорството надхвърлят 5 тона - или над пет милиона капачки.
Германската компания за почистващи машини Kärcher ("Керхер") отвори шоурум и в Плевен. Обектът се намира в жк "Сторгозия" 203 и ще предлага цялата гама уреди от сериите "Дом и градина", професионална техника, аксесоари и препарати. Плевен е петият град, в който фирмата отваря "Керхер център" в страната след София, Пловдив, Бургас и Русе, има и онлайн магазин. Обектът в Плевен е шестият собствен за Kärcher в България. По данни на компанията "Керхер" в България е лидер на пазара в категория "водоструйки", "сухо-мокро смукачки" и "парочистачки". В световен мащаб "Керхер" оперира в 82 държави със 150 компании и има 16 000 служители, в България - 78.
Луксозната модна къща Louis Vuitton, част от френската група за луксозни стоки LVMH, се очаква да отвори магазин в столицата на Сърбия Белград през 2026 г., обяви президентът Александър Вучич по време на посещение в Франция. "Надяваме се, че през 2026 г. Louis Vuitton най-накрая ще дойде в Сърбия и на Belgrade Waterfront [проект за недвижими имоти в столицата]. Louis Vuitton е флагманът и когато дойде, други големи имена го следват", каза Вучич по време на посещение в Франция, става ясно от видео, публикувано в профила му в YouTube. LVMH притежава 75 марки - от модата на Christian Dior до коняка Hennessy.
Информация на Financial Times показа, че печалбата на търговеца на дребно за бърза мода Shein за 2023 г. са е удвоила на годишна база до над 2 млрд. долара. Компанията, известна в цял свят с евтината си и модерна мода, е продала стоки за 45 млрд. долара. Новината идва, докато търговецът на дребно очаква одобрение за IPO. Според тези числа Shein е втората най-печеливша верига в света след собственика на Zara - Inditex (с печалба 5.8 млрд. долара).
СВОБОДНО ВРЕМЕ
На откриването на новия Retro Gaming Bar опашката се точи по стълбищата на старата къща на ул. "Цар Самуил". Любопитните не са само израснали през 80-те и 90-те фенове на Sonic или Super Mario, но и техните деца, тийнейджъри, а също и 20-годишни, привлечени от тенденцията на връщане към тези десетилетия.
2 коментара
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.