🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Паркингите на София, за които не знаеш

Общинските паркинги в центъра са приватизирани или неизвестни, а тези в кварталите са отдадени под наем на фирми, свързани със силовите групировки. Има и неизползваеми

Подземният паркинг на кръстовището между "Витоша" и "България" е собственост на ЦГМ от 2023 г., но никой не е разбрал за това
Подземният паркинг на кръстовището между "Витоша" и "България" е собственост на ЦГМ от 2023 г., но никой не е разбрал за това
Подземният паркинг на кръстовището между "Витоша" и "България" е собственост на ЦГМ от 2023 г., но никой не е разбрал за това    ©  Цветелина Белутова
Подземният паркинг на кръстовището между "Витоша" и "България" е собственост на ЦГМ от 2023 г., но никой не е разбрал за това    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Паркингите в центъра на София са приватизирани, други са държавни, трети - неизвестни за граждани.
  • Общинските паркинги в кварталите пък са отдадени под наем на фирми, свързани със силовите групировки, или са неизползваеми.
  • Това е неизгодно за общината, която събира незначителни суми от наем, вместо да управлява сама съоръженията и да инвестира в нови паркоместа.

От няколко седмици в центъра на София се води нещо като гражданска война. "Поводът", както биха го нарекли историците, е прозаичен - промяната на организацията на движение по булевардите "Патриарх Евтимий", "Витоша" и "Фритьоф Нансен". Причината, както обикновено, е по-дълбока - проблемът с многото коли в столицата става все по-чувствителен заради дългогодишната липса на решения. Част от уравнението, както предлагат и общински съветници в случая с "Патриарха", е отварянето на общински паркинги, така че да се осигури място най-вече за колите на живеещите. Така започна и "великото търсене" на паркинги и изясняването на тяхната собственост. Оказа се, че тези около НДК или са частни (навремето приватизирани), или са на държавата, която не иска да ги даде. Но има и немалко общински такива, за които хората дори не подозират. Единият от тях например се намира на пет минути от "Патриарха".

Има и съоръжения по кварталите на София, в които вече също няма къде да се паркира, като "Младост", "Дружба", "Левски-Г", "Овча купел". Те обаче не се стопанисват от общинското дружество "Център за градска мобилност" (ЦГМ), а се отдават под наем на няколко фирми, показва справка, която "Капитал" получи по Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ). Месечният наем за ЦГМ често е срещу символични суми, а фирмите печелят, като предлагат месечни абонаменти или заплащане за престой. Може би за крайния потребител няма особено значение на кого плаща за ползването на паркинг, но действително разликата е голяма. Ако тези средства се събираха от техния собственик - ЦГМ, той щеше да има възможност да строи още такива или поне да изгражда паркоместа. А това влияе върху качеството на живот на всички софиянци.

Например в "Дружба", под естакадата на бул. "Брюксел", има над 300 паркоместа, като едно се предлага за 100 лв. без ДДС на месец, или 120 с ДДС. Това прави близо 400 хил. лв. без ДДС годишно при пълен капацитет. Те отиват при частната фирма наемател. Така дори и да се добавят допълнителни разходи за няколко служители, тя извлича свръхпечалба, тъй като плаща на ЦГМ скромната сума 3300 лв. без ДДС на месец, или близо 40 хил. годишно. Друг е въпросът дали действително му се плащат (виж по-надолу).

Повечето от въпросните фирми отвеждат към собственици, свързани със силовите групировки от средата на 90-те години. Това не е особено изненадващо предвид интереса към подобни съоръжения още от ранните години на прехода, когато част от общинските паркинги са приватизирани.

Показателен за интересите в този сектор е примерът с убийството на бившия председател на транспортната комисия в СОС Георги Василев през 2005 година, който приватизира през РМД тогавашната фирма "Паркинги и гаражи" и съответно паркингите под НДК, Централна гара и др. Тогава една от основните версии за убийството му беше спор с висаджии за контрола на станалата известна като "Аутомобайл" бивша "Паркинги и гаражи". Видно от собствеността в момента, е ясно кой е надделял.

За разлика от ранните години на прехода, сега изглежда, че общинското дружество "Център за градска мобилност" е продължило същата ощетяваща го практика, но по малко по-цивилизован начин.

Непознатият "Гараж Витоша"

Да се върнем отново към центъра и примера с "Патриарх Евтимий". На един километър южно от булеварда - там, където се пресичат бул. "Витоша" и "България", е сгушен подземен общински паркинг, за който малко хора знаят, защото входът е през квартал "Иван Вазов". Той се намира под самата естакада, близо до хотел "Милениум" и до "Топлоцентрала".

Едва преди няколко седмици общински съветници разбират, че той е собственост на Центъра за градска мобилност, тъй като е разгледан в одитния доклад на дружеството, публикуван от кмета Васил Терзиев. "От там изскочи странната аргументация, че през 2023 г. ЦГМ придобива паркинга, след като се съгласява да изплати обезщетение от пет милиона лева за частно дружество. С колегата Андрей Зографски от "Спаси София" успяхме да локализираме за кой паркинг става въпрос. Историята му е странна, защото през далечната 1994 г. е било направено съвместно дружество на общинската фирма "Паркинги и гаражи" (предшественика на ЦГМ - бел. авт.) с частно дружество. Така частното дружество твърди, че е направило инвестиции и иска 5 млн. лв., за да го даде на ЦГМ", коментира за "Капитал" Симеон Ставрев, общински съветник от ДБ.

По темата има дългогодишен спор, който се разплита с решение на Арбитражния съд при Българската търговско-промишлена палата от август 2023 г. Според него се прекратява гражданското дружество, кaтo ЦГМ е осъдено да заплати на частната фирма над 5.5 млн. лв. През октомври страните се споразумяват сумата да се намали до 4.9 млн. лв., като половината от тях са платени до края на 2023 г. Останалите 2.5 млн. лв. трябва да се платят разсрочено до декември 2024 г., пише в одитния доклад. За това начинание директорът на ЦГМ Димитър Дилчев въобще не е информирал общинските съветници. Сега Ставрев иска той да обясни на заседание в транспортна комисия в какво състояние е гаражът, собственост на ЦГМ ли е, каква инвестиция трябва да се направи, за да се ремонтира евентуално, колко паркоместа има, откога работи и т.н.

"Другото, което ме притеснява, е, че решения на Арбитражния съд могат да се обжалват. Ние не знаем дали ЦГМ е обжалвало, особено в частта за исканите 5 милиона лева, тоест дали частното дружество е направило нужните инвестиции срещу тези пари, които иска", коментира общинският съветник. Още повече решението на Арбитражния съд не е публично - до него достъп имат само двете страни. Което поставя под въпрос дали тази практика не трябва да се промени, когато става въпрос за дружества, харчещи публични пари.

Въпросната частна фирма, явно стопанисваща паркинга до миналата година, е "Автопарк", както и свързаната с нея "Джи Ти Ай компютри". В репортаж на bTV от 2011 г. се казва, че човекът, който управлява паркинга от тяхна страна, е Георги Зъбчев. Тогава той обяснява, че когато е получил за управление паркинга, съоръжението не е било довършено. Частната фирма направила инвестиция за 950 000 лева. "В договора пише, че общината не може да си върне управлението на подземния гараж, преди частникът да си върне чрез печалба поне толкова, колкото е инвестицията му. Според Зъбчев годишната му печалба е едва между 40 000 и 60 000 лева, като две години дори е работил на загуба. "Затова договорът няма как да бъде развален", пише в дописката на bTV от 2011 г.

Сега, от ноември 2023 г., паркингът вече се води на ЦГМ, както обявява дружеството официално на сайта си. Там пише още, че вътре има 400 паркоместа, но проверка на общинския съветник Ставрев показва, че са по-малко, като вероятно това се дължи на нуждата от ремонт. Цените за месечен абонамент варират според нивото - 130 за първото, 170 за второто и 200 лв. за третото. А връщането му на града може да помогне за текущата ситуация. "Като разберем повече, може да се предприемат различни стъпки, за да се реши проблемът в центъра. Може първото ниво да е част от зелената зона, а второ и третото например за месечен абонамент за живущи или обратното, според нуждите. Може да бъде много по-полезен за гражданите", казва той.

Паркингът като квартален бизнес

Спорно отдадените общински паркинги излизат от границите на центъра, показва справката на ЦГМ до "Капитал". От нея се вижда, че продължава практиката, започнала през 90-те години, когато фирми, свързани със силовите групировки, започват да взимат от "Паркинги и гаражи" такъв тип съоръжения - къде чрез приватизация, къде чрез наеми.

Интересът на силовите групировки към паркирането иначе е лесно обясним. Той е като силовото застраховане - крадат ти колата, за да те принудят да си я оставяш в нарочно направен паркинг и да си плащаш наем. Така в междублоковите пространства на крайните квартали се появяват множество заградени паркинги с нулева инвестиция. Сега обаче моделът е много по-чист - огромният брой коли в София създаде дефицит на паркоместа и цената им е висока.

Огромният паркинг под естакадата на бул. "Брюксел" в "Дружба 1" напомня за предишните времена. Той веднага впечатлява със заплашителните шипове, в които свършва оградата му. На няколко места като "за цвят" има зеленчукови и плодови сергии.

Поне десет години, или до 2023 г., негов наемател паркинг е фирмата "Булрат", която има дълга и оплетена с ВИС-2 история. Била е управлявана от Светлана Каменова, която е съпруга на бившия гард на убития Васил Илиев - Красимир Каменов-Къро.

След убийството му през лятото на 2023 г. собственик на "Булрат" става Румен Илиев, който освен паркингите "наследява" още и спортна зала и зеленчуковата борса "Слатина-Къра". Той е дългогодишен управител на една от официалните компании на Къро, "Камекс КА", но източници на медиата споделят, че вече е минал към "противниковия отбор" на Размиг Чакърян-Ами - някогашното доверено лице на Каменов, а сега доверено лице на бившия приятел на Къро Христофорос Аманатидис-Таки. Последният постепенно овладява части от бизнеса и по-специално дейностите по ГКПП Капитан Андреево. През 2023 г. Румен Илиев прехвърля собствеността в "Булрат" на Филип Стоянов. Той е свързан със "Слатина-Къра" и с "Ауто мобайл" - фирмата, собственик на паркинга под НДК откъм "Фритьоф Нансен". Точно по това време, през август 2023 г., новият конкурс на ЦГМ за наем на паркингите в "Дружба" печели привидно нов наемател - "Астрея-А", а цената се вдига. Фирмата отново е свързана със Стоянов, който е бил неин управител точно месец преди това, както и собственик до 2022 г.

Според договорите, предоставени на "Капитал" по реда на ЗДОИ, под наем са отдадени общо три терена със средна площ по 1800 кв.м, като два от тях, изглежда, са слети. Точно в съседство на тях се намират наказателните паркинги на ЦГМ, където отиват колите с поставени скоби, както и неизползваеми такива, разпадащи се по улиците.

Последно, "Астрея-А" плаща за наема на трите паркинга 3300 лв. без ДДС. Те са за поне 330 паркоместа, а запълняемостта към петък, 10 май, е близо ⅔, показа проверка от място на екип на "Капитал". Залепената обява гласи, че месечният наем за едно паркомясто струва 120 лв. с ДДС. Това прави 475 хил. лв. с ДДС за година при пълна запълняемост за фирмата наемател или около 400 хил. лв. с ДДС, ако са заети ⅔ от местата. Докато ЦГМ получава 39.6 хил. лв., поне на документи, с обяснението, че не иска да администрира само терени, намиращи се в покрайнините на София, със смешния аргумент, че са "трудно достъпни поради начина на въведената в района организация на движение". От там отбелязват още в отговорите по ЗДОИ, че въпросните паркинги "са икономически неефективни".

От 2018 г. "Булрат" плаща на ЦГМ 450 лв. на месец за наем за паркинг в "Левски-Г", срещу бл. 4, с площ 1200 кв.м. След изтичането на договора през 2021 г. общинското дружество прави нов конкурс и получава две оферти. След това обаче и двамата кандидати са се отказали от възможността за сключване на договор, обясняват от ЦГМ. Така "Булрат" се оказва с подновен договор за още три години. Любопитен детайл е това, че преди няколко години Националната агенция по приходите (НАП) обвинява "Булрат" в това, че е запечатала въпросния паркинг в "Левски-Г", както и че не отчита приходи, защото е с несвързани фискални устройства. Заради това НАП е завела съдебно дело, приключило през 2023 г. в нейна полза на последна инстанция. "Булрат" иначе стопанисва и паркинга пред "Пирогов" (бул. "Генерал Тотлебен" №21), но той е собственост на болницата, а не на ЦГМ.

Размяната "Булрат" - "Астрея-А" се случва и при управлението на два общински паркинга в "Младост 4", намиращи се срещу бл. 422 и бл. 430. От 2018 г. до 2023 г. наемател срещу 1000 лв. без ДДС общо за двата паркинга е била "Булрат", а след новия конкурс от август 2023 г. цената се вдига до 1400 лв. без ДДС за ЦГМ, а договорът вече е с "Астрея-А". В "Младост", където проблемът с паркоместата ескалира в последните пет години, има разположени още апетитни имоти на ЦГМ, отдадени под наем. Единият терен е в "Младост 3", където срещу ресторанта "Пърленките" има ограден паркинг за поне 100 паркоместа. Проверка на "Капитал" показа, че капацитетът му е запълнен - няма свободни места за месечен абонамент, като се приемат такси само за "нощувка". Цената иначе е 100 лв. на месец без ДДС за автомобил. От ЦГМ обясняват, че само част от имота е на дружеството и това е причината от 2009 г. насам да бъде отдаван под наем на съсобственика на имота - фирма "Кастауто", срещу 500 лв. на месец. Управител и съдружник с дял 50% е Стефан Михайлов, който през далечната 1996 г. е участвал във фирма "Сати" заедно със "Зора холдинг". "Зора холдинг" беше собственост на бореца Димитър Джамов. Той беше арестуван през 1996 година по време на европейското първенство по борба, докато беше президент на федерацията по борба.

Друг паркинг в "Младост", който се намира под естакадата на 4-ти км - "Винарово колело" при "Цариградско шосе", е даден под наем на "Блу пойнт инвестмънтс" от 2013 г. Последно през 2022 г. договорът е бил удължен с допълнително споразумение, а цената е 3000 лв. на месец. Странно звучи обяснението на ЦГМ по въпроса защо е решило да се откаже от управлението на паркинга. "Местонахождението на имота (под естакадата на моста на 4-ти км) и техническите му параметри не позволяват обособяване на обществен паркинг и подготовка на документи за провеждането на конкурсна процедура", казват от там, като явно забравят, че през 2019 г. последно са провели именно конкурсна процедура, но за наемател. "Блу пойнт инвестмънтс" е собственост на Цветан Кръстев. През 2019 г. той получава фирмата "Аутотест груп" от "Сиском кепитъл", която дотогава притежава акциите в нея. Любопитното тук е, че "Сиском" има дълга история с поръчките на Столичната община за светофари, елтабла по спирките, паркиране и др.

Повечето от изброените паркинги се отдават под наем от поне десет години, видно от документи, с които "Капитал" разполага. Договорите с някои от фирмите са от 2009 г., други - от 2013 г., трети - от 2015 г.

Сметката (за общината) не излиза

Основният въпрос е дали отдаването под наем излиза "икономическо обосновано" за дружеството. От данни, изпратени от ЦГМ до общинския съветник Борис Бонев по ЗДОИ през 2019 г., излиза, че то получава по-малко пари от фирмите наематели в сравнение с тези, които трябва да получава по договорите. Така например за паркингите в "Подестакадно пространство "Дружба" годишните приходи за периода 2011 - 2014 г. са били 7800 лв., а от 2015 до 2018 г. - 6800, като през 2019 г. са намалели до 5100 без ДДС. При месечен наем 2700 лв. преди 2018 г., както пише в договора с "Булрат", ЦГМ би следвало да взима не 5, ами 32.4 хил. лв. на година. А за паркинга в "Младост 3" ЦГМ отчита годишни приходи 3000 лв. за годините от 2010 до 2019 г., като по договор средствата трябва да са двойно повече. Същото важи и за паркинга на 4-ти километър. Макар че от него дружеството събира повече средства (18 хил. лв. годишно), сметката би следвало да е 36 хил. при месечен наем 3000 лв.

Другото, което прави впечатление, е, че в отговорите до Борис Бонев от ЦГМ изброяват още редица паркинги, от които събират приходи, като там не е уточнено дали те са от наем, или от оперирането им. Те обаче не са споменати в справката, изпратена до "Капитал", която би следвало да съдържа всички паркинги в активите на ЦГМ. Така например общинското дружество казва, че стопанисва паркингите при метростанции "Джеймс Баучер", "Бели Дунав", "Цариградско шосе", два в "Подуяне" и новоизграденият в "Надежда" (виж картата).

Докато в ЗДОИ до Бонев от 2019 г. дружеството изброява още редица съоръжения, като например паркинг "Люлин", който носи приходи в размер на 12 хил. лв. годишно, паркинг "Плиска" (40 хил. лв. приходи към 2019 г.), паркинг "Шандор Петьофи" (35 хил. лв., 2019 г.), "Шератон" с приходи, намаляващи от 91 хил. лв. през 2014 г. до 9 хил. лв. през 2019 г., "Хемус" (11 хил. лв., 2019 г.). "Капитал" изпрати запитване до общинското дружество, за да разбере на какво се дължат разминаванията, кой стопанисва въпросните паркинги както и какви приходи са събрани от тях за периода от 2019 г. досега, но не получи отговор.

Несъответствията са отбелязани и в наскоро публикувания одит на ЦГМ, направен от администрацията на кмета Васил Терзиев. В него се казва, че по счетоводни данни начислените за 2022 г. наеми от паркинги са в размер на 106 860 лв. без ДДС, събраните през годината - 94 410 лв. без ДДС, а за 2023 г. съотношението е сходно.

Чакай и се надявай

Други общински паркинги имат по-различна съдба: ЦГМ се е "отказало" от тях и на практика ги е оставило да пустеят. Единият такъв терен е в "Младост 1" и е с площ 850 кв.м. Върху него могат да се изградят само 33 паркоместа и следователно от общинското дружество правят сметката, че е "икономическо необосновано и неефективно". "В тази връзка още през 2015 г. до заместник-кмета по транспорта на Столичната община е внесено мотивирано писмо с предложение същият да бъде изваден от капитала на дружеството", казват от там, като явно намекват, че това все още не е сторено. Другият неизползваем паркинг иронично влиза в челен сблъсък с другия болен за общината проблем - презастрояването. Става въпрос за терен в "Младост 4" с площ 900 кв.м, който е затревен и се използва частично за детска площадка. От ЦГМ обясняват, че той не се ползва като паркинг, тъй като - забележете - е предвиден за жилищно строителство.

"Има логика директорът на ЦГМ да се бори за повече паркоместа, особено в идеалния център на столицата, вместо общински съветници да ходят и да търсят такива", разсъждава Ставрев от ДБ, като отново дава пример с паркингите около НДК и гараж "Витоша" (виж карето). "Едно от основните пера на двете дружества е да събира приходи от зони, а негово задължение е да ги инвестира в паркоместа, където може", припомня той.

В този ред на мисли предстои Столичният общински съвет да смени борда на дружеството, тъй като мандатът на директорите изтече през март. Симеон Ставрев призовава това да се случи максимално бързо, а надеждите му са за "нова визия, за да започнат да се решават натрупаните проблеми, като например работата на гараж "Витоша". Дали това ще се случи е трудно да се каже. Стига само да напомним, че спорните договори за наем са сключвани или подновявани, независимо кой е директор на дружеството - Марчело Доковски (2009 г.), Христиан Петров (2018 г.), Димитър Дилчев (настоящ). Нещо, което говори за изключително постоянство и "приемственост" в политиките му през годините.

По темата работиха и Йово Николов и Николай Стоянов.

Кой държи паркингите около НДК



Когато тръгнаха да премахват паркоместа заради промяната на "Патриарха" и на "Витоша", общинските съветници от "Спаси София" и ДБ обещаха да отворят нови паркинги за живущите, но в крайна сметка удариха на камък.

Те искаха малкият паркинг (предполагаемо за 100 паркоместа) в близост до Моста на влюбените да бъде прехвърлен на общината, но получиха твърд отказ от НДК, която се оказва негов стопанин. Има и друг, доста голям, подземен паркинг откъм страната на бул. "Витоша", при ресторант "Чевермето" и в съседство на печатница "Дедракс". "По моя информация той също е на НДК, като тя го отдава под наем на бизнеси", казва Ставрев. Точно над въпросния подземен паркинг работи и наземен, който според касовия бон се обслужва от Центъра за градска мобилност. Плащането е само кеш, като част от местата са за месечен абонамент. Според справката на ЦГМ, изпратена до Бонев, въпросният паркинг е генерирал приходи 82.9 хил. лв. без ДДС през 2017 г., 28.5 хил. лв. през 2018 г. и 90.4 хил. лв. през 2019 г.



Паркингът под НДК с вход от "Фритьоф Нансен" беше приватизиран през 1998 година чрез работническо-мениджърска приватизация начело с бившия председател на транспортната комисия на СОС Георги Василев. Той приватизира този паркинг с още няколко апетитни други в центъра на столицата, които бяха отделени от общинското в специално дружество "Паркиране и гаражи". Георги Василев е бивш съдружник с Методи Методиев - Мето Илиянски, който ръководеше силовите структури на ВИС-2 във фирма "Гала Интербилд". Там дялове имаше и бившият председател на Столичния общински съвет Антоан Николов. С вдигане на капитала Георги Василев успява да изолира останалите дребни съдружници, а междувременно останалата общинска част на "Паркинги и гаражи" е купена от фирма "Абоба 2000" на Красимир Каменов- Къро. През 2003 година Мето Илиянски изчезва безследно.

През 2005 година Георги Василев е застрелян от упор пред дома си, докато се качва на колата си. Основната версия на разследващите тогава е, че причината е разногласия в управлението на фирмата. Управител на фирмата става съпругата на Къро - Светлана Каменова. Твърди се, че шофьорът на Василев тогава не се е явил на работа и той е трябвало сам да шофира колата си. А неговото име било Размиг Чакърян-Ами. След убийството на Красимир Каменов през 2023 година дружеството минава в ръцете на миналите на страната на бившия му приятел Христофорос Аманатидис-Таки.
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 3
    borodino avatar :-|
    borodino
    • - 1
    • + 4

    Паркингът под НДК не е ли на ЦГМ?
    ЦГМ не е ли общинско дружество?
    Не беше ли много по-простичщо паркингът на ЦГМ под НДК да се използва, вместо да се правят сталинския тип безумия по Патриарха и Витоша?
    Комунистическите издънки си ги тегли към сталински решения, обаче.

    Нередност?
Нов коментар