🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Ритейл новини: 🛒 "Кауфланд" в Халите, политическа намеса при хляба, още ритейл паркове

DALL·E
DALL·E
DALL·E    ©  DALL·E
DALL·E    ©  DALL·E
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

"Капитал" разширява своя седмичен мейл бюлетин за ритейл. В него всяка сряда ще откривате най-важните новини за сектора и работещите в него компании, както и тенденции за общата бизнес среда, които влияят върху търговията с бързооборотни стоки. Ще публикуваме съдържанието му като статия на capital.bg за лимитиран период от време. Ако искате да го получавате на мейла си, можете да се абонирате с един клик тук.

Седмицата донесе шарени новини от всички посоки и сектори. От дебюта на "Кауфланд" в центъра на София, през вече трайната тенденция за още ритейл паркове и леко растящите наеми там.

Една новина обаче остава безпрецедентна - в последния си работен ден депутатите решиха да размесят пазара на хляб. След като щедро беше премахнато ДДС-то, изненадващо и популистки депутатите решиха да фиксират таван на маржа. Освен че не гарантира нищо, въпросната пределна надценка е груба намеса на пазара и поредна бюрократична тежест.

По света ритейлъри отчитат разнопосочни резултати, а развитите страни подготвят мерки срещу субсидирани китайски продукти.

НАЙ-ВАЖНОТО ОТ СЕДМИЦАТА

"Кауфланд" отваря халите на 23 май. След 50 млн. лв. и една година ремонт

Магазинът на "Кауфланд" (Kaufland) в Централните хали в София ще отвори за посетители на 23 май. Обектът бе открит след продължили една година ремонтни дейности по възстановяване на оригиналния вид и функции на сградата.

Общата стойност на инвестицията надвишава 50 млн. лв. Халите ще са най-централният столичен магазин на германската верига, която е лидер в търговията на дребно в България с годишен оборот над 2.2 млрд. лв.

Магазинът в Централните хали е разположен на над два декара площ в историческата сграда, проектирана от арх. Наум Торбов през 1908 г. В него ще има 15 000 стоки, сред които месо, риба, млечни храни, хляб и плодове и зеленчуци, произведени от над 170 български фирми. На панорамна тераса са разположени сладкарница, заведения за традиционни български ястия, за вурстове и продукти от австрийската кухня, за суши, нудли, пролетни рулца и гьоза. На ниво "сутерен" в сградата, сред древни археологически останки, са обособени зона за история и култура, детска книжарница, заведения, обекти за услуги. Паркингът е с 69 места.

Очаква се да бъдат отворени 110 нови работни места.

ОЩЕ НОВИНИ

Търговци

Над 70% от пазаруващите онлайн сравняват цените преди покупка

Потребителите в България, които ползват интернет всеки ден, са 4.8 милиона. А около 70% от тях - или 3.3 милиона, са пазарували онлайн през втората половина на 2023 г., сочи допитване "Маркет линкс" от края на миналата година сред 1300 анкетирани.

Най-активни в пазаруването в интернет са хората от поколението Y (известно още като "милениъл" - родените между 1980-1995) и поколението Z (родените между 1996-2009) - 82% и 81% от ползващите интернет в съответните възрастови групи. Онлайн стоки купуват най-вече хора от София и големите градове (съответно 83% и 80%).

Пазаруването по интернет включва предварително проучване. За 71% от запитаните това означава сравнение на цените.

Сдружението на веригите призова президента да наложи вето на надценката за хляба

Сдружението за модерна търговия (СМТ) призова президента Румен Радев да върне за ново разглежданепромените в Закона за данъка върху добавената стойност, с които се въвежда пределна търговска надценка от 15% за три вида хляб - бял, "Добруджа" и типов.

"Поправките в ЗДДС бяха приети в рамките на няколко часа, без мотиви, без икономически анализ и предварителна оценка на въздействието, както и без обществено обсъждане със заинтересованите страни и с компетентните държавни органи. Това е в пълно противоречие с принципите на правовата държава и представлява абсолютен произвол от страна на законодателната власт", се казва в позицията на организацията. Според членовете на сдружението, което обединява най-големите търговски вериги в страната, "всяка намеса на държавата в определянето на максимална надценка за търговците може да повлияе негативно, ограничавайки свободната стопанска инициатива, гарантирана от Конституцията на Република България. Ограничаването на свободното ценообразуване неминуемо ще доведе до изкривяване на конкуренцията при предлагането на хляб, от което ще пострада крайният потребител", се казва в писмото до президента.

Ритейл парковете движат пазара на търговски имоти в страната

Ритейл парковете продължават да са двигател на пазара на търговски площи в страната. От януари досега са открити четири нови обекта с общо 15 хил. кв. м площ. Към края на март 2024 г. общият обем на търговски паркове в България достига 536 хил. кв. м, сочи докладът на консултантската компания за бизнес имоти Cushman&Wakefield Forton.

На пазара през периода навлизат няколко нови участника - британският бранд за спортна мода JD Sports, румънската верига за оптика Lensa и нов франчайз партньор на Burger King.

През второто тримесечие е планирано откриването на три нови търговски парка.

Наемите в моловете в София през първото тримесечие на 2024 г. достигат 39 евро/кв. м. Леко покачване в тези показатели се наблюдава и в ритейл парковете в София - наемите там достигат 11.5 евро/кв. м. Промени и в този сегмент не се очакват в рамките на следващите няколко тримесечия, прогнозират от Cushman&Wakefield Forton.

Производители

Биоразградимото фолио на българската LAM'ON вече е на пазара

Продуктите на Анджела Иванова, Гергана Станчева и доц. д-р Филип Ублеков се произвеждат в София и ще се изнасят в Европа

Как една бизнес идея може да сближи поколенията - несесерите на баба и внучка

Наталия Досева и баба ѝ Пенка Никова превръщат занаята си в бранд Handmade by Penny

Приходите на производителя на стъкло "БиЕй глас" са достигнали близо 3 млрд. лв.

Компанията, която е собственик на заводите в София и Пловдив, очаква продажбите да се увеличат и през 2024 г. заради повишено търсене

АНАЛИЗИ И ТЕНДЕНЦИИ

Спадът на износа се задълбочи до 11% през първото тримесечие

Причините са по-ниските цени, намалелите количества горива, ток, както и застоят на икономическата активност в Европа

Търговската камара на ЕС: Китайската конкуренция е огромно предизвикателство за европейския бизнес

Рекордно малко компании са посочили азиатската държава като своя водеща дестинация за настоящи и бъдещи инвестиции

Защо е опасен силният долар

Освен всичко останало той е предпоставка за неприятен нов сблъсък между Тръмп и Китай

Световната банка: Секторът на земеделието и храните е заплаха за климата

Селското стопанство отдавна се изплъзва от фокуса на борбата с емисиите, но това вече е наложително, а цената е 240 млрд. евро годишно, пише институцията

Търговците на суровини се насочват към данните и изкуствения интелект

Според търговските фирми това ще им помогне да се конкурират с хедж фондовете

РЕГУЛАЦИИ

Деян Денев: Системата за отстъпки на здравната каса спира навлизането на иновативни лекарства в България

Изпълнителният директор на Асоциацията на научноизследователските фармацевтични компании смята, че ценообразуването и механизмът на НЗОК са основните причини за изтегляне, липса на лекарства и за късната им регистрация

САЩ планират да наложат 100% мито върху вноса на китайски електромобили

Решението се очаква да бъде обявено тази седмица

САЩ повишават рязко митата върху вноса на китайски електромобили и чипове

Решението се очаква да доведе до ескалация на напрежението с Пекин, който е най-евтиният и най-големият доставчик на много чисти технологии

Търговски вериги във Великобритания строят жилища

Asda ще изгради нов "градски център" и 1500 дома в Лондон

ТЕХНОЛОГИИ

1000 опаковки в секунда: Шведски уроци по сортиране на пластмаса

Най-големият завод в света за разделяне на опаковки Site Zero води страната към голямата цел: Net Zero и 100% рециклиране без отделяне на емисии на CO2

КРАТКИ НОВИНИ

eMAG пусна Pet Shop - онлайн "магазин в магазина" с продукти за домашните любимци. Той предлага над 50 000 продукта - от храна за различни видове любимци до аксесоари, артикули за хигиена, играчки и мебели за животни. По данни на компанията средният бюджет, който потребителите на eMAG инвестират в продукти за домашни любимци, е приблизително по 90 лв. на месец. Най-продавани в тази продуктова категория на платформата са: храни за кучета и котки, клетки, къщички и кошари, купи за храна и поилки, четки за домашни любимци, тримери и клещи.

Германската dm - най-голямата верига за търговия с дрогерийни стоки в България, отчете 170% ръст на броя на поръчките през приложението "Моят dm" за периода от октомври 2023 до март 2024 г. спрямо същия период година по-рано. Най-често поръчваните по интренет продукти са бебешки мокри кърпички и пюрета, съобщават от компанията. От ноември 2022 г. до момента приложението е изтеглено близо 400 хил. пъти.

"Шуменско 100% малц" спечели "Злато" в категория "Бири" от тазгодишното издание на международния конкурс Monde Selection. Наградата се връчва от независимо експертно жури, което оценява качествата, вкуса и характеристиките на марки в различни продуктови категории.

Пивоварната компания АВ ІnВеv, с бpaндoвe ĸaтo Ѕtеllа Аrtоіѕ и Соrоnа, oтчeтe 2.6% pъcт нa пpиxoдитe cи за пъpвoтo тpимeceчиe, с което нaдминa зaлoжeнитe пpoгнoзи, вĸлючитeлнo в нaй-знaчимия в дялoвo oтнoшeниe peгиoн - Ceвepнa Aмepиĸa. Koмпaниятa зaяви, чe имa peĸopдни oбeми нa няĸoи oт пaзapитe cи, вĸлючитeлнo Бpaзилия и Южнa Aфpиĸa. Oт дpyжecтвoтo смятат, чe pъcтът зa цялaтa гoдинa щe бъдe мeждy 4 и 8%.

Групата Henkel отчете продажби за 5.3 млрд. евро през първото тримесечие на 2024 г. и 3% органичен ръст. Увеличението се дължи на по-високи цени и в двете бизнес подразделения на компанията - "Лепилни технологии" и "Потребителски марки". В номинално изражение продажбите са намалели с -5.2% спрямо съответното тримесечие на миналата година - основно поради продажбата на бизнеса в Русия и отрицателния ефект от валутните разлики.

Според изпълнитeлния диpeĸтop нa Vоlkѕwаgеn Toмac Шaфep, цитиран от Аutосаr, нaй-тъpceнитe нoви ĸoли в мoмeнтa ca xибpиднитe aвтoмoбили. Taĸa или инaчe, eдин дeн aвтoмoбилнaтa индycтpия щe e изцялo eлeĸтpичecĸa, cигypeн e Шaфep. Cпopeд нeгo peшeниeтo зa тoвa вeчe e взeтo нa пoлитичecĸo нивo, нeзaвиcимo дaли ни ce иcĸa или нe. Яcнo e oбaчe, чe пpoцecът щe e пo-бaвeн oт oчaĸвaнeтo нa няĸoи xopa.

Amazon обяви, че ще създаде повече от 3000 работни места и ще инвестира 1.2 милиарда евро във Франция, предимно в изкуствен интелект, облачни услуги и логистика. Компанията предвижда да открие 3000 нови работни места в допълнение към вече обявените за 2024 г. 2000 работни позиции. Amazon вече има 35 дистрибуторски центъра във Франция и повече от 22 хил. постоянни служители в страната.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар