Застрахователите вдигат премиите за военен риск за танкерите в Черно море
Причината е увеличенана несигурност след разпадането на зърнената сделка
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Застрахователите на кораби в Черно море са вдигнали допълнителните такси, които са известни като "премии за военен риск". Решението е взето в отговор на излизането на Русия от зърнената сделка, като напрежението във водния басейн оттогава се увеличи.
- Войната | Украйна е близо до сделка със застрахователи за зърнения коридор в Черно море
- Войната | Мини в Черно море - следващото оръжие на Путин
Премията за военен риск е увеличена от около 1% от цената на товара до около 1.20-1.25%, заявиха търговци пред Reuters. Ръстът означава, че всяко пътуване ще струва с 200 хил. долара повече за един танкер Suezmax, който може да носи между 120 и 200 хил. тона. Така общата цена на премията ще бъде почти 1 млн. долара.
Решението ще окаже ефект най-вече върху руските доставки на суровината. Макар и ембаргото на ЕС да забранява продажбата на руски петрол над цени от 60 долара за барел, то покачването на полицата ще окаже допълнително напрежение върху руските петролни компании.
В пика на кризата с руските доставки и санкциите местните компании плащаха до 20 млн. долара застрахователни разходи на танкер. Тази сума покрива както разходите за доставка, така и тези за превоз. Изчисления на експерти показват, че застраховката представлява повече от една трета от стойността на всеки товар.
Търговците добавят, че увеличението се прилага най-вече за товари, превозващи руски петрол и продукти. Премията за товари, превозващи обеми с произход от Казахстан, като цяло е стабилна - около 1%.
"Стоките, произхождащи от Русия, са свързани с по-високи рискове от други, въпреки че настоящата ситуация дава много причини на застрахователите да повишават цените за всеки, който работи в руските черноморски пристанища", смята един от търговците.
Общите товари на суров петрол от черноморското пристанище Новоросийск и терминала на CPC представляват около 2% от световното предлагане. Износът на петролни продукти от черноморските пристанища на Русия е около 4 млн. тона годишно.
Освен при петрола сред търговците се появиха опасения относно сигурността на доставките със зърно, съобщава Reuters. Резкият край на зърнената сделка между Украйна и Русия накара Киев да търси алтернативни методи за застраховане на корабите си. Олександър Грибан, заместник-министър на икономиката на Украйна, заяви пред Financial Times, че сделката "в момента активно се обсъжда" между съответните министерства, както и с местни банки и международни застрахователни групи, включително Lloyd's of London.
4 коментара
Пак ви се губи логиката, Капитал!
Уж : "Застрахователите на кораби в Черно море са вдигнали ... "премии за военен риск"...в отговор на излизането на Русия от зърнената сделка." , а следва друго с обратен смисъл : "Решението ще окаже ефект най-вече върху руските доставки на суровината..."
Всъщност истината е, че застрахователите увеличиха рисковата си премия след украинската атака срещу ГРАЖДАНСКИЯ РУСКИ ТАНКЕР Сиг пред пристанището на Новоросийск и след заявлението на икономическия съветник на украинския президент, че всякакви кораби, които влизат/излизат от руски черноморски пристанища ще са цел на техни атаки.
Няма промяна в застрахователните тарифи за насипни товари (зърно), превозвани в Черно, което ясно говори от какво се презастраховат застрахователите - от украинските действия и заплахи.
Ако бъде торпилиран от ВСУ пълен със150-200 000 тона нефт танкер, допускам може да се представите размера на екологичната катастрофа?
Вероятно няма да отбележите случая, но ще трябва да си смените и темата на броя от "България между три морета" на "България без море"...
Шишков, отвори един тълковен речник и прочети какво означава думата "премия". И думата "вдигане" тук трябва да я замениш с "повишаване". Така и така ще отвориш тълковният речник вземи потърси и тези две думички "вдигане" и "повишаване".
До коментар [#2] от "Lee Gier":
Не е проблемът единствено в терминологията, а и в причинно-следствените връзки, в логиката на процесите и събитията.
Капитъл с това дърварство прави анти на всичките си пропагандни усилия, защото трябва да си изключително глупав, за да не видиш белите конци, с които е съшита статията.
Подигравка с публиката е непознаването на темата, но извъртането й от "правилни" позиции. Вместо да се чудите какво да пишете, просто слагайте украинското знаме.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.