САЩ повишават рязко митата върху вноса на китайски електромобили и чипове

Решението се очаква да доведе до ескалация на напрежението с Пекин, който е най-евтиният и най-големият доставчик на много чисти технологии

Китайските производители на електрически превозни средства все повече се насочват към чуждестранни пазари, но досега не са предвиждали да продават активно в САЩ на фона на заплахата от нарастващ протекционизъм
Китайските производители на електрически превозни средства все повече се насочват към чуждестранни пазари, но досега не са предвиждали да продават активно в САЩ на фона на заплахата от нарастващ протекционизъм
Китайските производители на електрически превозни средства все повече се насочват към чуждестранни пазари, но досега не са предвиждали да продават активно в САЩ на фона на заплахата от нарастващ протекционизъм    ©  Reuters
Китайските производители на електрически превозни средства все повече се насочват към чуждестранни пазари, но досега не са предвиждали да продават активно в САЩ на фона на заплахата от нарастващ протекционизъм    ©  Reuters
Темата накратко
  • Митата за внос на китайски електрически превозни средства ще скочат до 100%, три пъти ще нараснат тези за стомана и алуминий.
  • Размерът на тарифите върху чиповете ще бъде удвоен след 2025 г.
  • Пекин заяви, че Вашингтон се опитва да "очерни и потисне" китайската икономика.

Администрацията на Джо Байдън рязко увеличава митата върху вноса от Китай, включително на електрически превозни средства (EV), батерии и полупроводници, в опит да защити работните места в САЩ преди президентските избори през ноември. Белият дом заяви, че действието е "внимателно насочено към стратегически сектори", които включват също алуминий и стомана, критични минерали, соларни панели, пристанищни кранове и медицински продукти. По думите на Белия дом тарифите ще се прилагат за китайски продукти на стойност 18 млрд. долара.

Мерките

През тази година САЩ ще увеличат четири пъти до 100% митата при внос на китайските електрически превозни средства и близо три пъти тези при вноса на стомана и алуминий. Размерът на митата върху чиповете ще бъде удвоен от 2025 г. нататък. Тарифата за соларните панели също ще бъде удвоена през тази година до 50%, съобщава Financial Times.

Решението вероятно ще доведе до ескалация на напрежението с Китай, който е най-евтиният и най-големият доставчик на много чисти технологии, включително на електрически превозни средства и батериите за тях.

Този ход на Вашингтон идва след приключения преглед на митата върху китайски стоки на стойност 300 млрд. долара, наложени от предишния президент Доналд Тръмп в рамките на търговската му война с Китай. Представители на САЩ заявиха, че администрацията на президента Джо Байдън е решила до голяма степен да запази другите мита на Тръмп.

Лаел Брейнард, националният икономически съветник на Белия дом, заяви, че действията ще "гарантират, че историческите инвестиции в работни места, стимулирани от действията на президента Байдън, няма да бъдат подкопани от поток от несправедливо занижени цени на износа от Китай". И допълни, че Китай използва същия наръчник, който е използвал и преди, за да стимулира собствения си растеж за сметка на другите, като продължава да инвестира въпреки излишния китайски капацитет и залива световните пазари с износ, който е на занижени цени поради нелоялни практики.

Вашингтон също така ще увеличи повече от три пъти митата върху китайските литиево-йонни батерии за електрически превозни средства и те ще достигнат 25% тази година. От 2026 г. САЩ ще предприемат подобни действия за литиево-йонните батерии за неелектрически превозни средства - стъпка, която според официални лица има за цел да даде на американските компании повече време за разработване на технологията.

В разговор с репортери преди обявяването на решението американски високопоставени служители отрекоха този ход да е свързан с президентските избори. "Това няма нищо общо с политиката", заяви един от служителите.

Но през последните месеци Байдън предприе и други действия, които, изглежда, имат за цел да подкрепят гласовете на профсъюзните работници, за да му помогнат да спечели в Пенсилвания, която е критично важно индустриално "бойно поле", и в други колебаещи се щати като Мичиган, където се намират много от автомобилните производители в страната. Байдън се обяви против предложеното от японската група Nippon Steel придобиване на US Steel, въпреки че Токио е най-важният съюзник на САЩ в Индо-Тихоокеанския регион.

Представителите на САЩ заявиха, че секторите, към които са насочени мерките, са същите области, които Байдън е определил като приоритетни за развитие чрез законодателни актове, включително Закона за чиповете и Закона за намаляване на инфлацията.

Едно от официалните лица посочва, че САЩ не се опитват да "подкопаят" развитието на Китай или да навредят на усилията, които Вашингтон и Пекин са предприели за стабилизиране на отношенията, след като Байдън се срещна с китайския президент Си Цзинпин на среща на върха през ноември. Но добавя, че Китай произвежда с темпове, които "далеч надхвърлят всяка вероятна оценка на световното търсене", което ще наводни световните пазари и ще подкопае способността на САЩ да изграждат производствен капацитет. "Това намалява устойчивостта на веригата ни за доставки, това прави всички нас по света по-уязвими на икономическа принуда", добавя той.

Китайската реакция

След като миналата седмица медиите съобщиха, че Байдън ще увеличи митата, Пекин заяви, че Вашингтон се опитва да "очерни и потисне" китайската икономика.

Във вторник говорителят на китайското външно министерство Уан Уенбин заяви, че "Китай последователно се противопоставя на едностранното увеличаване на митата, което нарушава правилата на Световната търговска организация, и ще предприеме всички необходими мерки, за да защити законните си права и интереси".

Китайските производители на електрически превозни средства все повече се насочват към чуждестранни пазари, но досега не са предвиждали да продават активно в САЩ на фона на заплахата от нарастващ протекционизъм.

Грета Пейш, която доскоро заемаше длъжността главен съветник в Службата на търговския представител на САЩ, посочва, че повишаването на митата за автомобилите е важна стъпка, за да се гарантира, че американските компании ще могат да се конкурират в бъдеще. "Да знаем, че инвестициите на нашите компании няма да бъдат подкопани от наплив на внос от Китай след една, две или колкото и да е години, е наистина важно", казва Пейш, която сега работи в адвокатската кантора Wiley.

Китай е изправен пред натиск на няколко фронта. Европейската комисия също разследва вноса на електромобили от Китай и се очаква да увеличи митата през следващите месеци.

Джеймс Хонг, ръководител на отдел "Енергиен преход и суровини" в Macquarie, казва, че макар да не се очаква американските мита да окажат "огромно или значимо" въздействие върху приходите или продажбите на китайските производители на автомобили, рискът е, че европейските политици могат да последват примера им. "САЩ поставиха летвата по-високо, казва той. Настроенията към китайските производители на автомобили стават малко по-негативни, защото пазарът ще очаква европейските мита върху китайските електромобили също да се увеличат."

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар