🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

САЩ планират да наложат 100% мито върху вноса на китайски електромобили

Решението се очаква да бъде обявено тази седмица

Рязкото увеличение на митата идва на фона на нарастващите опасения, че Китай може да наводни американския пазар с евтини електрически превозни средства, което ще застраши американската автомобилна индустрия
Рязкото увеличение на митата идва на фона на нарастващите опасения, че Китай може да наводни американския пазар с евтини електрически превозни средства, което ще застраши американската автомобилна индустрия
Рязкото увеличение на митата идва на фона на нарастващите опасения, че Китай може да наводни американския пазар с евтини електрически превозни средства, което ще застраши американската автомобилна индустрия    ©  Reuters
Рязкото увеличение на митата идва на фона на нарастващите опасения, че Китай може да наводни американския пазар с евтини електрически превозни средства, което ще застраши американската автомобилна индустрия    ©  Reuters

Администрацията на американския президент Джо Байдън планира да повиши митата върху вноса на китайски електромобили от 25% на 100%, тъй като активизира усилията си преди изборите в САЩ за защита на щатската индустрия. Очаква се Белият дом да обяви този ход, както и други мита върху вноса на чиста енергия във вторник според запознати със ситуацията, съобщава Financial Times.

Китайската опасност

Рязкото увеличение на митата идва на фона на нарастващите опасения, че Китай може да наводни американския пазар с евтини електрически превозни средства, което ще застраши американската автомобилна индустрия. През последните месеци президентът Джо Байдън предприе няколко действия, за да убеди членовете на профсъюзите в т.нар. колебаещи се щати за изборите, че ще защитава работните места.

В продължение на три години администрацията на Байдън преразглеждаше митата, които тогавашният президент Доналд Тръмп наложи върху вноса от Китай като част от търговската война, която той започна през 2018 г. Новите мита за електромобилите ще бъдат обявени заедно със заключението на прегледа, воден от търговския представител на САЩ (USTR).

По време на посещението си в Пенсилвания миналия месец - който е също колебаещ се щат, Байдън заяви, че иска USTR да утрои митата върху китайската стомана и алуминий. Американският търговски представител също така наскоро започна разследване на нелоялни практики в китайската корабостроителна индустрия след петиция от профсъюза United Steelworkers.

Но решението за увеличаване на митата върху електромобилите идва в момент, когато администрацията става особено загрижена, че Китай напредва значително в зеления индустриален сектор, включително в производството на слънчеви панели.

"Администрацията на Байдън се опитва да изпревари кривата и да гарантира, че американската автомобилна индустрия няма да претърпи същата съдба като американската соларна индустрия, която на практика беше унищожена от нелоялния китайски внос", заяви Уенди Кътлър, бивш търговски служител и вицепрезидент на Asia Society Policy Institute.

Кътлър заяви, че китайските производители на автомобили са били готови да поемат разходите за съществуващите мита, за да "осакатят" американските си конкуренти, но по-високите мита ще направят това много по-трудно.

"Четирикратното увеличение на тази митническа ставка обаче би предпазило по-ефективно американските производители на автомобили от нелоялно търгувани китайски автомобили, преди те да успеят да се наложат на американския пазар", каза Кътлър.

Опит за стимулиране на сектора

Администрацията на Байдън вложи милиарди долари в субсидии за производство на електромобили и батерии в САЩ - опит да се стимулират инвестициите в местния сектор на чистите технологии като част от стратегията за реиндустриализация на т.нар. ръждив пояс (регионът основно в Средния Запад и Големите езера, където промишлеността е западнала), намаляване на въглеродните емисии и преодоляване на зависимостта от китайските вериги за доставки.

През февруари Байдън разпореди също така да се разследва дали китайските "самоуправляващи превозни средства" - нарастваща категория превозни средства, свързани с интернет, в която влизат и електрическите превозни средства - представляват риск за националната сигурност на САЩ.

Митата са последното решение на администрацията, което показва как Байдън продължава да налага разходи на Китай, когато Пекин и Вашингтон полагат усилия за стабилизиране на отношенията след срещата на върха между президента на САЩ и китайския президент Си Цзинпин миналата година. Новината за увеличението на митата идва, след като САЩ и Китай - най-големите замърсители в света, заявиха миналата седмица, че ще "засилят" сътрудничеството си по въпроси, свързани с климата, включително зелената енергия.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    bat_plamen avatar :-P
    bat_plamen
    • - 1

    Другарят Си "опъна плувката"!!!!!

    Нередност?
  • 4
    b.davidkov avatar :-|
    masay

    Няма да мине без отговор. Стига Китай просто да им обмити свинското и соята и ФЕД ще се побърка откъде да вземе хартия да да отпечата нови тонове лепкащи от мастило долари за грабналите двуцевките фермери...

    Нередност?
Нов коментар