🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Новият блясък на плевенския стъкларски завод "Рубин"

Производителят на бутилки и буркани инвестира над 210 млн. лв. в смяна на пещи и оборудване, цели се в големи западни клиенти

Заводът произвежда цветен и безцветен стъклен амбалаж, а пазарът му е основно в Западна Европа
Заводът произвежда цветен и безцветен стъклен амбалаж, а пазарът му е основно в Западна Европа
Заводът произвежда цветен и безцветен стъклен амбалаж, а пазарът му е основно в Западна Европа    ©  Capital weekly
Заводът произвежда цветен и безцветен стъклен амбалаж, а пазарът му е основно в Западна Европа    ©  Capital weekly
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • От няколко години свързаният с Александър Сталийски стъкларски завод активно подновява съоръженията си, а инвестициите са над 210 млн. лв.
  • Вече има две нови пещи с капацитет 450 тона/денонощие, строи се трета, в плановете е и четвърта.
  • През 2022 г. приходите скачат рязко, отчасти заради инфлацията, но и заради увеличени обеми и по-скъпи продукти.

Стъкларският завод "Рубин" е една от най-големите компании в Плевен - и като приходи, и като брой служители. Въпреки това модернизацията му в последните години като че ли остава под обществения радар. За нея можеше да се предположи от издадените два инвестиционни сертификата и кратките съобщения на общината. Първите резултати обаче вече са видими и измерими. Капацитетът на предприятието сега е с 67% по-голям, а старата руска технология е заменена, като само с това ефективността на иначе енергоемкото производство е подобрена с над 60%.

Накратко, заводът вече има две нови пещи с капацитет 450 тона на денонощие и много по-голяма гъвкавост да прави различни видове стъклен амбалаж. Трета пещ за още 300 тона се изгражда в момента и се очаква да бъде пусната в средата на следващата година. Общата инвестиция в тези проекти е над 210 млн. лв. Целта е да бъдат привлечени големи западни клиенти, а в плановете е и четвърта пещ.

Пещ след пещ

Промяната започва преди около 6 години след като заводът, навремето част от корпоративната империя на фалиралата КТБ, минава през серия смени в собствеността с видимата цел да се измъкне от дълговете и от заведените от синдиците на банката дела. Тогава е подготвена инвестиционна програма от няколко фази. Първата стъпка е изграждането на нова пещ - номер 6, по германска технология, на мястото на съществувала допреди 30 години стара, което включва и пълен ремонт на сградата. "Това е първата модерна за това предприятие ванна пещ", коментира Георги Пасков, изпълнителен директор на оператора на завода "Рубин трейдинг" и на майката - собственик на активите "Глас контрибюшън". Съоръжението е пуснато в експлоатация през 2019 г. и има три линии, които работят с цветно стъкло и произвеждат основно бутилки.

При втората фаза е подменена следваща съществуваща пещ - номер 5, която е оборудвана с четири производствени линии, а сградата е рехабилитирана основно. В момента там се правят изделия от безцветно стъкло - най-вече буркани, но и бутилки, а голямото предимство на новата технология е, че дава гъвкавост. "Успяхме така да конфигурираме машините, че да направим възможно производството както на големи, така и на малки изделия, което е голямото предизвикателство на стъкларската индустрия", каза Пасков. Оборудването дава възможност и да се правят по-къси серии продукти, без да трябва да се спира цялата линия, което пък разширява пазара на компанията с клиенти, които не търсят големи обеми.

Течащият в момента проект е за изграждане на още една пещ - номер 3, с капацитет 300 тона/денонощие и четири линии. Технологията отново е германска - на Sorg, а управлението е поверено на друга германска компания - CM Project, която е специализирана в стъкларската индустрия. Според Пасков с този проект летвата се вдига значително не само като ефективност, но и като качество, което ще се отрази положително на себестойността на продукцията. "Идеята е да покажем, че "Рубин" като частна независима компания може да постигне това ниво, което постигат само големи западни групи с далеч по-големи обеми и обороти", коментира той. Строителството за момента върви сравнително по план, като целта е пещта да бъде пусната през лятото на 2024 г. С приключването на проекта ще бъдат назначени още 130 души, така че персоналът ще достигне 550 човека.

Основа за растеж

Общо в първите две фази инвестицията е повече от 100 млн. лв., други над 110 млн. лв. се инвестират в момента в третия етап. Средства са вложени и в рехабилитация на вътрешната инфраструктура за газ и ток. Основната част от финансирането е осигурена като банков кредит от Пощенска банка срещу залог на търговското предприятие, останалото е самоучастие. Очакванията са инвестицията да се изплати до 5-6 години.

"Към момента това е жизненоважна стъпка за нас, защото това е единственият начин предприятие като нашето, което не е част от международна група, да успее да привлече големи клиенти, които имат възможност да ангажират сериозен капацитет. Това е важна основа, на която да се гради растеж", каза Пасков. Затова и в целите на компанията е включена четвърта пещ като финална стъпка на инвестиционната програма.

Заводът в Плевен се свързва с името на бившия председател на федерацията по културизъм Александър Сталийски, който пое контрола над него чрез сложна схема от цесии и прихващания при фалита на основния му кредитор КТБ. Към момента "Рубин трейдинг" извършва производството на площадката, а имуществото е на майката "Глас контрибюшън", която го отдава под наем. Крайният официален собственик е регистрираната в Люксембург Redford SPF, която декларира само мениджърите си в Търговския регистър - един френски и двама люксембургски граждани. Другата компания на Redford SPF в страната - "Глас България", която получи инвеститорските сертификати, е заличена в средата на миналата година, а неин правоприемник е "Глас контрибюшън". По думите на Пасков Сталийски е единствено кредитор на предприятието по силата на договор за цесия. "Към момента заводът не е изплащал задължения по цесията. Срокът за погасяването им е условен поради клауза за субординация с банковото финансиране", уточни той.

Разширяване на пазара

Заводът изнася около 92% от продукцията си, като основните пазари са в Западна Европа, начело с Италия. Сравнително слабо е присъствието в България, макар че има големи производители клиенти, а в региона повече продажби има в Гърция. Пасков уточнява, че "Рубин" е силен най-вече в бутилките за зехтин и вино.

92%

от продукцията е за износ, основно в Западна Европа. Най-голям пазар е Италия.

По думите му на пазара се очертава и любопитна тенденция за замяна на пластмасовите опаковки със стъклени. "Много компании ни търсят да ги консултираме как могат да преминат към стъкло, като запазят вида на опаковката си. Убеден съм, че в един момент това ще доведе до сериозно увеличение на търсенето", каза Пасков.

През 2022 г. приходите на компанията нарастват над два пъти и половина, като надвишават 138 млн. лв., а печалбата скача от 500 хил. лв. на 20.6 млн. лв. Част от ръста идва от по-високите цени на продуктите заради увеличените производствени разходи. Има обаче и други фактори. "Много неща бяха приведени по стандарт на западните ни партньори и с това успяхме да спечелим доверието на нови клиенти", каза Пасков, който е начело на "Рубин трейдинг" от две години, след като смени Стефан Сечков - брат на съпругата на Сталийски Виолета Сечкова. Отделно от това компанията е започнала да прави доста проекти за по-сложни изделия, които имат и по-голяма добавена стойност. "Голямата борба на пазара е да имаш повече клиенти, които са ти поверили специализираните си асортименти, защото стандартните опаковки може да ги произвежда всеки", обясни Пасков. По думите му компанията е успяла да привлече множество специалисти, които са помогнали да се подобри процесът, както и да обучи персонала си.

Ключова роля за силните резултати обаче е изиграло голямото търсене на пазара миналата година. Според Пасков причината за това е била войната в Украйна, където един от големите стъкларски заводи (на Vetropack) е бил поразен и е спрял работа, а други са имали прекъсвания. Това е накарало клиентите да се насочат към други производители и капацитетите са били почти изцяло запълнени.

Кризисни решения

Войната обаче е донесла и проблеми на индустрията. Поскъпването на енергоносителите, което беше започнало още преди руската агресия, се ускори, суровините също тръгнаха нагоре. Това е довело и до ревизия на цените на стъклените изделия. "Клиентите го преглътнаха, в крайна сметка по-голямата част от производителите сме били честни с тях, а и сме се опитали до голяма степен да обвържем цените на суровините и енергията с цените, на които ние продаваме", каза Пасков.

По-голямата опасност обаче е била да не прекъснат доставките на газ, без който заводът практически не може да работи. Решението си компанията е взела бързо - да изгради станция за компресиран газ, където горивото може да се доставя с камиони в бутилки, и да поддържа постоянни количества. "Цената направо не искам да коментирам. За октомври платихме толкова, колкото за цялата предходна година. Но пред перспективата да имаме проблем с доставките, това беше решение", обясни Пасков.

Той отчита, че значителното подобряване на енергийната ефективност в резултат на последните инвестиции е било решаващо за справянето с по-високите цени на електроенергията. Освен това от около година заводът разполага с 2 МВт инсталирана мощност соларни панели, инсталирани върху един от складовете, което също помага. Предвижда се монтиране и на поне още 4 МВт.

Компанията обаче все още очаква общината да изгради около 500 м път до завода, което е предвидено като стимул в инвеститорския й сертификат от 2019 г., но не се случва заради административни неуредици. Решение за отпускане на средствата беше взето от правителството в края на 2020 г., като по информация на "Рубин трейдинг" те са преведени, но разрешение за строеж няма, тъй като земята не е прехвърлена на общината. Под въпрос е и дали парите ще стигнат след цялото това забавяне.

Рецесията в Европа също вече се усеща. "Досега нещата вървяха добре, но сега се забелязва спад на пазара", коментира Пасков и добави, че голяма част от стъкларските заводи в Западна Европа работят с намалени мощности. "Явно инфлацията е изплашила потребителите, а това при всички положения ще се отрази и на стъкларската индустрия", каза той.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар