🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Германската Kayser отваря завод за авточасти в Плевен

Това ще е 13-ото предприятие за семейната компания, която ще инвестира 10 млн. евро в производство на тръбни системи за коли в сграда под наем

Германската компания наема сграда от над 5200 кв. м, но има възможност за разширение с още толкова
Германската компания наема сграда от над 5200 кв. м, но има възможност за разширение с още толкова
Германската компания наема сграда от над 5200 кв. м, но има възможност за разширение с още толкова    ©  БПД
Германската компания наема сграда от над 5200 кв. м, но има възможност за разширение с още толкова    ©  БПД
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Германската Kayser Automotive Systems това лято започва производство на автомобилни компоненти в Плевен.
  • Компанията е наела сградата в логистичния парк на БПД, където преди работеше "Електрокабел".
  • До пет години инвестициите ще достигнат около 10 млн. евро, а заетите ще бъдат 500 души.

Конкуренцията от много заводи и ограниченото предлагане на работна ръка в големите центрове кара все повече производствени компании да поглеждат към локации извън София и Пловдив. Това дава шанс и на по-откъснати инфраструктурно градове като Плевен да привлекат своите инвеститори. Именно там германската Kayser Automotive Systems предстои да започне производство на автомобилни компоненти.

Компанията вече е наела сграда, монтира оборудване и набира хора, а целта е първите продукти да започнат да излизат още през лятото. Очаква се до пет години инвестицията да достигне около 10 млн. евро, а заетите да са 500 души.

Това ще бъде поредният автоинвеститор в Плевен. В града вече работи германският производител на кабели Leoni, който е и най-големият индустриален работодател в региона. В продължение на няколко години фабрика имаше и друга компания в сектора - "Електрокабел", но заводът на френската група спря работа преди повече от пет години. В същата сграда, която се намира в логистичния парк на БПД, сега ще се развива новото производство на Kayser.

Производството

Заводът в Плевен ще произвежда различни тръбни системи (включително пластмасови резервоари, клапани и др.) както за класически, така и за електрически автомобили. Предвижда се да работи за различни клиенти, но от компанията не уточняват кои, като само посочват, че става думи за големи производители в Европа.

Производството се очаква да започне до третото тримесечие на тази година, но може и по-скоро, тъй като сградата е готова и вече се оборудва. Тече процедура и по одобрение на новата база от клиентите. Вече са наети първите служители, които ще преминат обучение. Плановете са до края на годината в завода да работят 50 - 100 души в зависимост от това колко бързо ще приключат одитите от клиентите, а броят на заетите през следващите 5-6 години трябва да достигне около 500 души.

В Плевен ще бъде пренесено производство от един от заводите на групата в Полша. "Капацитетът там е запълнен, така че ще прехвърлим някои текущи проекти", каза за "Капитал" оперативният директор на Kayser Automotive Systems Хайо Матиес, който е управител и на българското дружество. "Кайзер аутомотив системс България" е регистрирано в началото на април тази година с 50 хил. лв. капитал.

По думите на Матиес точната инвестиция в България е трудно да се оцени, тъй като освен активите, които се прехвърлят, в момента се водят и преговори с клиенти и зависи дали компанията ще спечели проектите. Като цяло обаче се очаква сумата да достигне около 10 млн. евро през следващите 5 години.

Под наем

Компанията ще работи под наем в сграда, която се намира в логистичен парк "БПД Плевен" и е с площ 5269 кв.м, което включва производствено хале, склад, административен сектор, битов сектор и съоръжения за техническо обслужване. "Кайзер аутомотив системс" я наема за първоначален срок от 10 години. Наемът не се съобщава, но от Cushman and Wakefield Forton, която е консултант по сделката, уточняват, че нивата са правилно преценени спрямо средните пазарни цени. "В София наемите за логистични площи са между 5.30 и 5.50 евро на кв.м, докато за нови построени по поръчка индустриални и производствени площи се регистрират сделки от 6.50 евро и нагоре. В страната наемите са средно с 5-20% по-ниски от тези в столицата. В град Плевен цените за нови логистични и индустриални площи са в диапазона 4.5-5 евро на кв.м", каза мениджърът отдел "Индустриални площи и развитие на парцели" Жоро Ангелов.

Германската компания може да разчита и на допълнителна площ от около 5 хил. кв.м в парка, която позволява бъдещо разширение. Наличието на такава възможност е традиционно изискване на инвеститорите и Kayser не прави изключение, макар че за момента това не е на дневен ред. "Нека да видим как ще се развие първият завод. Предполагам, че до 5-6 години ще имаме яснота дали и кога ще се разширяваме. Евентуално бихме могли да използваме мястото за въвеждане на друга технология като шприцоване", каза Матиес.

По поръчка

Целият имот на логистичния парк е около 37 хил. кв.м, като първо беше построена производствената сграда, която беше въведена в експлоатация през 2015 г., а след това бяха изградени и складове. Производствената сграда е направена по модела build-to-suit за "Електрокабел" - местното дружество на германската Nexans Autoelectric, която пък е част от френската група Nexans. Компанията нае сградата за срок от 10 години, но в края на 2018 г. централата реши да прекрати производството на кабели в България и да го пренесе в други свои заводи. До края на договора сградата беше преотдадена за шивашка фабрика на "АлергоТекс медицинише текстилиен" - отново германска компания, която произвежда противоалергични покривала за легла. Дейността й обаче не просъществува дълго и предприятието вече не работи.

Предимството на сградата е, че е направена максимално гъвкава, казват от БПД. "Когато правим сгради built-to-suit, се стремим да спазваме определени стандарти - по отношение на премествания на колони, височини, качество на изпълнение на подове, изолации, ОВК системи. Това е полезно при следващ наемател", обясни Минко Борджуков, директор "Бизнес развитие" за Румъния и Молдова в БПД, който отговаря и за плевенския проект. Това по думите му е причината интерес към сградата да са проявявали още три аутомотив компании. "Колкото и да са уникални изискванията на всеки тип производство, начинът, по който ние процедираме, прави сградата подходяща за различни клиенти", добави той.

Преустройствата в сградата са били минимални, като БПД е съдействала с проектирането и разрешенията, включително със съгласуването на инвестиционните намерения с РИОСВ. "В нашия случай имаме опит, включително в града. Това обикновено е затруднение за международните инвеститори и това е добавената стойност те да имат партньор в България", каза Борджуков. Но добавя, че германската компания е изпратила изключително добре подготвен технически екип, което много е помогнало бързо да се уточнят нуждите на клиента и да се подготви сградата.

Отложен избор

Германската компания започва да търси нова локация за производство още през 2020 г., а като варианти се разглеждат България и Сърбия. Пандемията обаче удря автомобилната индустрия и отлага плановете. Огледите се подновяват две години по-късно, а причините за финалния избор са няколко. "България е в Европейския съюз, което е важно. Освен това тук открихме добра база за наемане на работна ръка и добра логистична мрежа. Другото предимство е, че тук намерихме завод, който вече е изграден и можем да започнем производство почти веднага. Партньорите ни БПД и Forton свършиха много работа, за да можем бързо да влезем в завода", обясни Матиес.

България е в Европейския съюз, което е важно. Освен това тук открихме добра база за наемане на работна ръка и добра логистична мрежа.

Хайо Матиес
Хайо Матиес

оперативен директор на Kayser Automotive Systems и управител на "Кайзер аутомотив системс България"

От Cushman and Wakefield Forton уточниха за "Капитал", че на германския инвеститор е бил предложен разширен списък от над 20 локации и имоти в цялата страна. "Плевен се оказа идеалното място, предвид изискванията на Kayser да избере локация, където да привлече работна сила и да е в близост до доставчици", каза Ангелов. По думите му желанието на компанията да започне производство възможно най-скоро е съкратило списъка от възможни опции.

Изборът на самата сграда обаче става доста бързо. "След само няколко огледа и срещи клиентът я припозна", каза Ангелов. Това донякъде се дължи и на чисто национални особености и критерии. "Сградата беше специално проектирана за друга германска производствена компания и отговаряше на всички технически изисквания, които Kayser търсеше. Благодарение на инженерния екип на БПД, който осигури подкрепа на клиента и организира процесите на смяна на предназначението, довършителните работи и избора на подизпълнители, новата инвестиция ще може да започне в най-кратки срокове", добави той.

Търси се

В страната Kayser ще разчита на местни компании за широк кръг от продукти и услуги. "Определено имаме нужда от местни доставчици, например за поддръжката и програмирането на машините, за електроинженерни услуги, малки доставчици на различни видове инструменти и оборудване, фирми за монтаж на машините. Активно търсим такива партньори и смятам, че ще намерим в Плевен и региона, което включва и градове като София и Пловдив, които не са толкова далече", каза Матиес.

За екипа си "Кайзер аутомотив системс" ще има нужда от хора с техническо образование като производствени инженери, инженери по качеството, по поддръжката, ръководители на екипи, както и финансови кадри. За самото производство се търсят хора, които имат опит с машини и са свикнали да работят на смени. "Работата при нас не е изцяло ръчна, тъй като машините са полуавтоматични", обясни Матиес.

Зелена енергия

Компанията ще може да разчита и на зелена енергия за производството си, макар че не всичките й клиенти имат такова изискване. "Но наличието на зелена енергия беше част от разговорите ни с БПД, така че, ако клиентите поискат, ние да сме подготвени", каза Матиес.

Въпросната зелена енергия е част от друг проект на БПД - "Индустриална зона-Плевен", в който си партнира с "Феърплей" и който се намира на няколкостотин метра от завода. Имотът е с площ около 200 дка и е сертифициран като индустриален парк, а в момента на него започва изграждането на фотоволтаична централа. Предвижда се да бъдат инсталирани 5 мВт соларни тракери, като очакванията са строителството да приключи в рамките на два месеца. "Целта на проекта е да захранваме клиентите си - нашите индустриални и жилищно-ваканционните сгради на "Феърплей". За голяма част от компаниите това ще стане задължително изискване", обясни Ивета Пандова, мениджър продажби и отдаване под наем в БПД.

Германската група

Kayser Automotive Systems е германска семейна компания, която работи за автомобилната индустрия повече от 60 години. Произвежда различни компоненти и работи като доставчик първо ниво, а сред клиентите й са най-големите автомобилни компании. Групата има 12 завода в 8 държави на три континента - Германия, Полша, Испания, Унгария, САЩ, Мексико, Китай и Индия. Българският завод ще бъде най-новата производствена мощност. Общо в Kayser Automotive Systems работят над 3600 души.