Фризьор по призвание: От подстрижки в Свищов до салони в столицата

За 20 години Мартин Хубенов - Мърфи отваря три салона за красота Murphy Style, преди да ги обедини в един

Фризьор по призвание: От подстрижки в Свищов до салони в столицата
Фризьор по призвание: От подстрижки в Свищов до салони в столицата
   ©  Цветелина Белутова
   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • През 1997 г. Марин Хубенов - Мърфи посещава София, за да се учи от най-добрите фризьори в страната
  • Няколко години по-късно отваря първия си салон в столицата на ул. "Константин Иречек", а по-късно разширява с още 2 централни локации.
  • От тогава до днес Murphy Style е едно от най-знаковите имена във фризьорския бранш и предлага всякакви козметични услуги на хиляди клиенти

Професионалният път на Мартин Хубенов - Мърфи е предначертан от ранното му детство, но той го осъзнава едва в университета. През 80-те бащата на Мърфи за кратко работи като фризьор, а по-късно с инструментите си често подстригва семейство и приятели у дома. Когато го няма, Мърфи започва да кани свои приятели и да ги фризира. "Нямах никакви намерения да ставам фризьор, просто постоянно правех прически на съучениците си и когато станах студент, използвах този талант, за да изкарвам някакви пари", разказва той.

Докато следва икономика в Свищов, Мърфи изкарва кратък фризьорски курс от чисто любопитство и желание да прави по-добри подстрижки на близки и познати. "Започнах от стаята си вкъщи, а след това наех едно кафе в стар гараж и го преобразих в салон", описва той началото на своята кариера. Със салона идва и осъзнаването, че фризьорството му носи много по-голямо удоволствие от цифрите и финансовите отчети. "Затова се отказах от университета, вече имах много клиенти и си бях наумил, че ще се занимавам с това. Оттам започнах да ходя на обучения в София при най-големите стилисти в онези години, края на 90-те."

През 1997 г. всички модни течения са центрирани в София, където Мърфи решава да се премести, а през уикендите да следи какво се случва в свищовския му салон. "За един творец е много трудно да работи в малкия град, защото хората не са много склонни да експериментират с прически и промени. Тези с ресурс и желание за промяна идват до София", коментира Мърфи, който за кратко след преместването в София работи в Студентски град. В София се оказва, че вече има клиентела - много познати от Свищов също живеят и работят в столицата и автоматично се превръщат в негови лоялни клиенти.

Първи салон в София

Така през 2004 г., със събрани средства от няколко години 7-дневен труд, отваря врати първият салон с името Murphy Style, в близост до "Пирогов", на ул. "Константин Иречек".

"Тази стъпка беше доста трудна, защото от работа в провинцията няма как да се събере толкова много ресурс. Първото зареждане стана на разсрочено плащане, защото салонът беше голям и трябваха повече продукти. Работех в събота и неделя по 14 часа в Свищов, а през седмицата тук по 12 часа. Първите шест месеца не почивах дори за ден", разказва той.

Тогава се сблъсква и с менажирането на хора. "Дотогава бяхме един или двама. Изведнъж сме трима и повече, вече някой може да си прави оглушки, когато не свърши нещо и става много по-трудно с всеки допълнителен човек", обяснява за бизнеса фризьорът, който и до днес въпреки големия си екип подстригва клиенти поне 4 дни седмично.

Разрастване

Салонът на "Иречек" е 33 кв.м, което в един момент се оказва напълно недостатъчно за потока от клиенти на Murphy. "Един ден преброих 16 души - фризьори, клиенти и чакащи. И си казах, че ако не направя следваща стъпка сега, ще ги изгубя, защото никой не обича да изпитва дискомфорт, докато се грижи за себе си", обяснява необходимостта от промяна той.

Затова и през 2007 г. купува с кредит двойно по-голямо помещение на бул. "България". "Там вече имахме и пространство за козметични услуги, маникюр, педикюр и масажи. Дотогава бях открил, че за клиентите е много по-удобно да дойдат да си направят всички процедури наведнъж, спестява им обиколки, ако ние в салона затворим цикъла и им предложим всяка необходима услуга", казва Мърфи. По това време взема решението да затвори салона в Свищов, където контролът без неговото присъствие е по-труден. "Имах много клиенти в София и нямаше кога да пътувам дотам. А и момчето, на което се бях доверил там, ми трябваше в София, където работата нарастваше.

Мurphy на "Графа"

Няколко години по-късно Мърфи се сблъсква със същия проблем - салоните са пренаселени и той се нуждае от по-голямо място. Отваря салона на ул. "Граф Игнатиев" 3, срещу пл. "Гарибалди" - най-големият и луксозен обект на марката до момента. "Рискът тук беше много голям, защото помещението е 200 кв.м, подписах дългосрочен договор за наем и трябваше да направя основен ремонт", описва ситуацията той. Взима техника под наем и на изплащане и обзавежда с италиански мебели, за да може тази локация да отговори на собствените му изисквания и очакванията на клиентите, търсещи висок клас услуга.

Оказва се обаче, че да държиш контрол над 3 салона е почти невъзможно. "Не можех да се разкъсам, а клиентите ходеха с мен, където работех. Ако в сряда съм на "Иречек", и те са там например", разказва Мърфи. Няколко години след отварянето на третия си салон се доверява на жена, която работи в Murphy, да поеме обекта на "Иречек" като франчайз. "Подходих с доверие, нямахме подписани договори и когато го разработи, реши, че може да продължи без мен". Остава с горчив опит и се отказва от идеята за франчайз.

А когато се появява възможност да закупи обекта на "Граф Игнатиев", взема решението да продаде този на бул. "България" и с парите да закупи имота и да направи ремонт. "Това да имаш много повече обекти, да ходиш да работиш всеки ден в един от тях и да се опитваш да ги менажираш, ми беше в голяма тежест. Реших да събера всички хора на едно място, защото помещението го позволява", описва промяната Мърфи.

Затварянето на двата салона, оказва се, не се отразява на търсенето. През 2021 г. "Мърфи М" отчита приходи в размер на 789 хил. лв., през 2022 г. те се покачват до 877 хил. лв., а по думите на Мърфи 2023 г. е най-силната за бизнеса до момента.

"Ходът отново беше продиктуван от самите клиенти. Преди години не го вярвах, но позната от индустрията ми каза, че в сектора се наблюдава този вид канибализъм. Всеки следващ обект изяжда предходния. Така се случи и тук. Клиентите идват с мен в обекта, в който работя най-много, а в другите оборотът спада", обяснява той.

Всичко на едно място

След като купува обекта през 2023 г., Мърфи го освежава, за да може да посрещне всички клиенти с нова визия, и вече с 10 фризьорски места. "По груби сметки съм вложил около 200 хил. лв. в преобразяването на обекта, а новата апаратура е взета на кредит, защото цифрите там са огромни", твърди предприемачът.

В салона на "Граф Игнатиев" днес се предлага цялата гама от фризьорски услуги, маникюр, педикюр, козметични и процедури за тяло. Има 18 души, които обслужват клиентите, които често посещават салона по няколко пъти в месеца.

"С откриването на много обекти за мъжки подстрижки в момента обслужваме най-вече жени, които съставляват около 90% от клиентелата ни. Редовните ни клиентки са около 500 - 600 и ни посещават поне веднъж в месеца", разказва собственикът на салона.

20 години в бранша

В последните две десетилетия се налага салоните да се променят спрямо тенденциите в бранша. Ако преди 20 години най-стандартната услуга е проста подстрижка, днес има техники за боя, сешоари и други. Променят се и цените. "Едно подстригване и сешоар струваха около 20 лв. през 2000 г. Днес са около 90 лв. Същото е и с продуктите, наемите, всичко се вдигна много", сравнява Мърфи.

Няколко са ключовите фактори, на които отдава успеха на салоните и задържането на клиенти дългосрочно: "Постоянство. Да поддържаш нивото. И да си ангажиран с потребностите на клиентите. Техните проблеми с визията са твой проблем, ти трябва да ги разрешиш", описва той. Важно е и да си в крак с тенденциите. "Членувам в световни фризьорски организации и съм обучаващ в Академия Loreal за България, където организираме обученията за всички фризьори в страната. Хoдя на обучения във Франция, Англия, а когато се върна, предавам всички новости. Всяка година с екипа планираме кой на какво обучение ще иде, какво има нужда да надгради. Така има развитие постоянно", добавя той.

Не на последно място е и рекламата, която при Murphy се менажира от вътрешен екип, защото през годините се оказва, че с външни агенции комуникацията е бавна и невинаги се стига до взаимно разбиране. "С маркетинга трябва да покажем какво се случва тук и сега, каква е емоцията в салона. А нея можеш да отразиш само ако си тук", твърди той.

През годините въвежда и вътрешен софтуер, с който да улесни клиентите при резервиране на процедури. "Там отчитаме всичко, имаме мобилно приложение, откъдето могат да следват своите часове, а за нас е лесно, защото също виждаме програмата си подредена", казва Мърфи.

Murphy франчайз

От годините опит Мърфи знае, че бързият ръст не е здравословен. Затова целите му в близкото бъдеще са да завърши подбора си на кадри, добър екип, който да остане дългосрочно в салона. "Въпреки лошия опит в момента развивам идеята за франчайз обекти, но този път всичко да е документирано и да работя със специалисти, които имат същата страст към индустрията за красота, каквато имам самият аз", завършва той.

Q&A

Марин Хубенов - Мърфи, собственик на Murphy Style

Колко често имате възможност да работите като фризьор днес?

Около четири дни в седмицата. От известно време насам започнах да си давам повече почивка, беше ми много трудно да прехвърля съботните клиенти в останалите дни, но се старая да имам поне уикендите за себе си.

Откъде идва прякорът Мърфи?

Това е много интересен случай. Ученическата ми любов искаше да ми казва по някакъв начин, единствено тя да ме нарича така. Обаче като като започнах да работя в Студентския град и в Свищов, хората започнаха да ми казват Мърфи. Не знам защо така, но всички започнаха да ми казват Мърфи и когато направих салона, беше очевидно за мен, че трябва да се казва така.

Има ли потенциал за Murphy Style в други големи градове в България?

Има, стига обаче да има желаещи, които искат да се отдадат на това. В нашия бизнес който иска да има франчайз, трябва да е готов да прекарва много време там и да познава процесите отвътре. Ако няма отношение към индустрията, няма как да гори за бизнеса и да иска да го развива. Бих се радвал най-много ако дам франчайза на специалист в сферата. Защото ако научих едно нещо за всичкото това време, то е, че ако не си на мястото постоянно, много трудно се управлява.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар