Кметовете на Варна и Бургас се обединяват по темата за скоростен път между двата града

Битката в следващите години ще е да задържим хората и да привлечем инвестиции, заявиха още градоначалниците на черноморските общини

От ляво надясно: Тихомир Янакиев, кмет на Община Созопол, Павел Павлов, зам-кмет на Община Добрич, Спас Спасов, Дневник.бг, Благомир Коцев, кмет на Община Варна, Димитър Николов, кмет на Община Бургас и Милен Райков, EY
От ляво надясно: Тихомир Янакиев, кмет на Община Созопол, Павел Павлов, зам-кмет на Община Добрич, Спас Спасов, Дневник.бг, Благомир Коцев, кмет на Община Варна, Димитър Николов, кмет на Община Бургас и Милен Райков, EY
От ляво надясно: Тихомир Янакиев, кмет на Община Созопол, Павел Павлов, зам-кмет на Община Добрич, Спас Спасов, Дневник.бг, Благомир Коцев, кмет на Община Варна, Димитър Николов, кмет на Община Бургас и Милен Райков, EY    ©  Георги Георгиев
От ляво надясно: Тихомир Янакиев, кмет на Община Созопол, Павел Павлов, зам-кмет на Община Добрич, Спас Спасов, Дневник.бг, Благомир Коцев, кмет на Община Варна, Димитър Николов, кмет на Община Бургас и Милен Райков, EY    ©  Георги Георгиев
Имоти

Бюлетин на "Капитал" с мнения, данни и анализи за развитието на пазара на недвижими имоти в България и по света.

"Водим разговори с кмета на Бургас Димитър Николов как да се обединим и да лобираме за изграждане на магистрала "Черно море" между Варна и Бургас или скоростен път" - това обяви по време на "Среща на бизнеса от Черноморието" кметът на Варна Благомир Коцев. Той припомни, че към момента е изградена само отсечката от магистралата между Аспаруховия мост и с. Звездица.

Кметът на Бургас Димитър Николов каза от своя страна, че транспортната свързаност остава голям проблем за черноморските общини: "Сякаш сме разделени изкуствено". Магистрална или скоростна отсечка между Севера и Юга ще даде голяма перспектива на Черноморието и ще допринесе за икономическата активност, смята още Николов. По думите му Община Бургас е предвидила сервитутите на входа на трасето и ще съкрати всички административни срокове: "Ако всяка община направи същото, това ще помогне за реализацията на проекта."

Битката за хората

"Тема номер 1 на Бургас и региона е демографската криза. Битката следващите години ще е за хората, за умовете, за специалистите", каза още Николов. Това, както и привличането на инвеститори, са сред другите общи проблеми на черноморските общини, съгласиха се участниците на събитието. Инвестиции в образование и нови индустриални зони са сред възможните решения.

Голяма тема за региона е и подобряване на градската среда, каза от своя страна зам.-кметът на Добрич Павел Павлов. "В началото на май в града започна проектът за обновяване на централна градска част след ремонтa с европейски средства, който беше извършен некачествено", посочи Павлов. Той замести в последния момент кмета на Добрич Йордан Йорданов, който беше на среща в София във връзка с проекта за "Индустриален парк Добрич". Той ще бъде изграден на мястото на бивше военно поделение и ще търси европейско и национално финансиране в размер на 40 млн. лв.

Кметът на Община Созопол Тихомир Янакиев призова от своя страна да се намери адекватен начин за финансиране на ремонта на пътни отсечки на територията на малки общини, които не разполагат със средства, както и да се съберат дейностите по отдаване на плажовете на концесия на едно място. По темата с възстановяването на о-в Св. св. Кирик и Юлита, която Янакиев нарече 20-годишна сага, той смята, че не е удачно собствеността му да е на Министерството на културата.

"Черноморските общини трябва да работят заедно, да предложат съвместни проекти и да търсят освен обичайните, но и нетрадиционни източници на финансиране", коментира Милен Райков, Съдружник "Данъци и право", ръководител "Публичен сектор за Централна, Източна и Южна Европа", EY. Той даде за пример Европейска инициатива за градско развитие, която финансира "смели проекти", за които обикновено няма традиционно финансиране.

Благомир Коцев, кмет на Варна: Имаме осигурено финансиране за проекти за над 260 млн. лв.

"Варна има нужда от обновление", заяви по време на събитието кметът на града Благомир Коцев. Той обяви, че ще се работи усилено по градски проекти, за които има осигурено финансиране от над 260 млн. лв. "Само за тази година имаме 27 проекта за 137.5 млн. от бюджета, които са включени в инвестиционната програма на Министерството на финансите, по Националния план за възстановяване и устойчивост имаме проекти за още 125 млн. лв., както и проекти по различни програми на Министерството на образованието и науката за реновиране на училища и нови корпуси", каза Коцев.

Сред най-важните проекти той открои проекта за сграда на регионалната библиотека "Пенчо Славейков", който чака реализация от близо 10 години, за новия кампус на Математическата гимназия, която ще бъде най-модерната образователна институция в страната, за двата нови парка в район "Младост". "2024 г. ще бъде година за проектиране, за да могат всички тези проекти да започнат своята реализация през 2025 г.", обобщи кметът Коцев. Той обеща, че до края на годината ще има видимо подобрение на града, който сега е занемарен и неугледен. Приоритет са премахване на грозни преместваеми обекти, почистване, осветление и улични настилки.



Гепардите на Варна и Бургас

Най-динамичната компания от Варна е туроператорското дружеството "Новотон", което стой зад сайта allinclusive.bg. През 2022 компанията бележи ръст на приходите от впечатляващите 2598% и достигат 45.6 млн. лв. при 1.7 млн. лв. година по-рано.

Шампионът за Бургас е и лидер по ръст на приходите в сектор храни. Това е дружеството "Български натурални храни", което в рамките на година е пораснало със 186%. Компанията специализира в производството на натурални и био сертифицирани храни, като основният й продукт е рафинирано олио с марката Vital Drop.

"Гепард" е най-голямата и всеобхватна годишна класация на малкия и средния бизнес в България. За да попадне в класацията, една компания трябва да отбелязва ръст на своите приходи в две поредни години, да отговаря с приходите на определението заложено в закона за малки и средни предприятия. Тоест да има приходи между 3.9 млн. лв. и 97.5 млн. лв. Освен това трябва да бъде частна собственост и да не е финансово, здравно или хазартно дружество. Критерият, по който се подреждат компаниите в класацията е ръст на приходите.



3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 3
    naf1451954092484678 avatar :-?
    A Penkov

    Браво, хубаво е да се правят такива събития за да обединят идеи и хора. Обаче... Ние сме като САЩ, но през 60те на миналия век. Не може ли да пропуснем етапа с пътищата, задръстванията и емисиите и да се фокусираме върху най-устойчивия начин на транспорт: влак? Не говорим за неща от бъдещето като Hyperloop, но скоростен влак между двата града (и Добрич) ще улесни и отпуши адски много цяла източна България.

    Нередност?
Нов коментар