🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Нарушава ли "Лукойл" ембаргото или става дума за разрешен износ на определени продукти

Все още няма координационен механизъм между страните в ЕС, който да следи дали се нарушават санкциите

Терминалът в "Росенец" вече се оперира от държавата, след като концесията на "Лукойл" беше развалена
Терминалът в "Росенец" вече се оперира от държавата, след като концесията на "Лукойл" беше развалена
Терминалът в "Росенец" вече се оперира от държавата, след като концесията на "Лукойл" беше развалена    ©  Shutterstock
Терминалът в "Росенец" вече се оперира от държавата, след като концесията на "Лукойл" беше развалена    ©  Shutterstock
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Кремъл е събрал допълнителни 1 млрд. евро за войната си през тази година, след като най-голямата частна петролна компания на Русия се възползва от "вратичка" в правилата за санкциите на Европейския съюз - с помощта на България." Така започва обширна публикация в днешния брой на брюкселското издание "Политико", разказваща за износа на рафинерията в Бургас.

"Политико" се позовава на съвместно разследване на неправителствената организация Global Witness, Центъра за изследване на демокрацията (ЦИД) в София и финландския Център за изследване на енергетиката и чистия въздух (CREA). Разследването стъпва на движения на два кораба, изнасящи продукти от рафинерията и достигнали до Нидерландия и Флорида.

"Внушението, че по някакъв начин групата "Лукойл" нарушава и/или заобикаля ембаргото, е фактологически абсолютно невярно, каза за Българското национално радио заместник-председателят на надзорния съвет на рафинерията Александър Величков. "В публикацията, ако говорим за фактите и цитираните два танкера, истината е много простичка. Рафинерията има определени квоти продукти, които има право да изнася. Единият от танкерите е точно такъв продукт, а именно нискооктановият бензин, който може да изнесе. Що се отнася до другия продукт, самият регламент от 2014 г. се отнася до конкретни видове продукти с митнически кодове. Ние сме изнасяли само разрешени продукти", каза още той.

По линия на износа също както при вноса има форма на дерогация. Предвидена е възможност при наличие на определени условия да се изнасят част от продуктите в рамките на квоти за трети държави. В края на миналата година служебното правителство пък излезе с решение износът на скъпите продукти като бензин, дизел и авиационно гориво да бъде възможен, но по списък, който се съставя от Министерския съвет и на база нуждите на местния пазар. Износът на дизел беше разрешен за Украйна с обяснението, че така се помага на украинските фермери. В забраната за износ на ЕС пък не са включени продукти като битум, пропан-бутан, парафин и т.н.

Движенията на корабите

Основната част от публикацията на ЦИД са известни факти за това как е структурирана българската дерогация по линия на вноса и износа, колко успешна е годината за руската компания, като е даден пример с два кораба, които "биха могли" да са нарушили европейските санкции.

На 8 август корабът Seaexpress, управляван от гръцката компания Thenamaris Ship Management, пристига на пристанище Бургас, товари 40 000 тона от рафинерията. Пътува 15 дни през Средиземно море и разтоварва в холандското пристанище Ротердам. "Преди Seaexpress да вземе товара си, бургаската рафинерия не е получавала неруски суров петрол за период от 21 дни. Вместо това са пристигнали четири пратки руски суров петрол за общо над 340 000 тона. Следователно е много вероятно горивото, натоварено на Seaexpress, да съдържа значителен компонент, получен от руски суров петрол", пишат анализаторите.

Данни от платформата Kpler пък показвали как през юли 2023 т. корабът Argolis е натоварил 30 000 MMbbl гориво от терминала на бургаската рафинерия "Росенец" и е поел към Каламата (Гърция), където прехвърля товара на кораба Sunny Victory. Той на свой ред предприема плаване край гръцкото крайбрежие до Бахамските острови, където на 11 юли разтоварва 21 376 MMbbl нафта, а останалите количества стигат до морското пристанище Канаверал във Флорида, САЩ. Това означава, че влезлите в САЩ 10 862 млн. барела нефтопродукти са почти изцяло с руски произход, е изводът на "Глобъл Уитнес", Центъра за изследване на демокрацията и Центъра за изследване на енергията и чистия въздух.

Какво следва

Останалата част от анализа са препоръки какво трябва да се направи тепърва. "Това, което е в правомощията на българското правителство и вече е направено, е да се повишат значително данъците, които трябва да плаща "Лукойл", за може да се намалят свръхпечалбите на компанията, за да се намалят средствата, които влизат в Русия за водене на войната, от друга страна, да се увеличат средствата, които влизат в държавния бюджет на България", заяви премиерът акад. Николай Денков.

Премиерът напомни, че срокът на действие на дерогацията за внос на руски суров петрол беше скъсен от Народното събрание от края на 2024 г. до началото на октомври догодина с идеята, че България постепенно трябва да премине към неруски нефт, за да е сигурно, че няма да се окаже, че на пристанището липсва нефт и че бургаската рафинерия не може да работи.

"Но това е тема, различна от темата от това дали чрез прехвърляне от един танкер в друг танкер или чрез вкарване с фалшиви документи в други държави "Лукойл" заобикаля съответните регулации. Това не е в правомощията на българското правителство да се справи с него, поясни още Денков.

Мартин Владимиров, директор на програма "Енергетика и климат" в ЦИД, пък каза пред журналисти, че Европейската комисия още не е получила от българското правителство анализ за прилагането на санкциите. Той е трябвало да бъде изпратен половин година след влизането им в сила и за липсата му били информирани и САЩ. Той говори и за необходимостта България, както всяка друга страна от ЕС, да преследва нарушителите на санкциите, а такива наказания до момента няма.

По този повод премиерът Денков отговори, че има евродиректива, която изисква всяка страна членка да създаде координационен механизъм, който да следи дали се нарушават санкциите, и той "вече е в подготовка, започнахме да го създаваме преди месец или месец и половина". "Нямаме наказателни състави в Наказателния кодекс, които да са свързани с нарушаването на санкциите, така че самото регистриране на нарушенията да доведе и до съответната санкция. Затова имаме разговори с правосъдния министър, за да се подготвят наказателни състави", допълни той.

"Бих казал, че рискуваме в един момент рафинерията и собственикът ѝ да бъдат поставени под санкции и тогава няма да може да оперира от днес за утре и правителството ще трябва да се справя собственоръчно да оперира рафинерията, а това е много по-рисковано като сценарий", каза още Владимиров.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар