🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Седмични новини за маркетинг и реклама (15 май)

Държавата не бива да сключва рекламни договори с медии, които не са осветили собственика си; Президентът реши да не налага вето върху Закона за хазарта; Цанка Крушева ще бъде жури във фестивала Cannes Lions

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар

Държавата не бива да сключва рекламни договори с медии, които не са осветили собственика си

Адвокат Александър Кашъмов е изпълнителен директор на фондация "Програма Достъп до информация", член на Комисията за журналистическа етика. Явява се като защитник на журналисти в 80% от SLAPP делата в България. Участва в работната група към Съвета за върховенство на правото при Министерството на правосъдието, която беше създадена по времето на министър Крум Зарков с цел да се разработват политиките за пълно изсветляване на медийната собственост, прозрачност на държавната реклама, законодателство срещу SLAPP делата и др. Темите присъстват в докладите Европейската комисия, като особено изкъсо се следи държавната реклама в медиите, още повече че този показател е на граничната линия с корупцията.

Какво казва той за държавната реклама в медиите може да прочетете в интервюто му тук

Президентът реши да не налага вето върху Закона за хазарта

Президентът Румен Радев не наложи вето на промените в Закона за хазарта, с които се въвежда почти пълна забрана на рекламата на хазарт. Решението на държавния глава идва на фона на призиви за връщане на текстовете за преразглеждане в парламента и критики, че текстовете нарушават духа на Конституцията, пише "Дневник".

Забраната ще влезе в сила в средата на предизборната кампания - на 16 май, след което хазартни игри няма да могат да се рекламират в медиите, близо до учебни заведения и върху сгради, като за нарушителите са предвидени глоби в размер до 30 хил. лв. Според неофициална информация на "Дневник" на "Дондуков" 2 се е обсъждало, че налагането на президентско вето върху закона би било интерпретирано като знак, че президентът защитава интересите на хазартния бранш.

Цанка Крушева ще бъде жури във фестивала Cannes Lions

За първи път в историята на най-големия рекламен фестивал Cannes Lions България ще има представител в журито. Това ще бъде Цанка Крушева, изпълнителен творчески директор на McCann Sofia. Тя ще се включи в Shortlisting журито за определяне на финалистите в раздел Brand Experience & Activation Lions. Те ще оценяват всички подадени заявки от агенции и рекламодатели от цял свят. Най-добрите от тях ще продължат към следващия кръг, където специалното Awarding жури ще отличи най-добрите кампании за 2024 г.

Тази година Cannes Lions отваря журирането за представители от 12 нови пазара, като сред тях е и България. Останалите са Алжир, Камбоджа, Ел Салвадор, Естония, Грузия, Казахстан, Панама, Никарагуа, Словакия, Уганда и Узбекистан. По думите на главния директор на рекламните награди - Мариан Бранли - новите членове на журито ще дадат различни гледни точки в процеса на подбор на най-добрите кампании.

Започна кандидатстването в състезанието за млади рекламисти Saatchi Circle

Творческата агенция Saatchi & Saatchi Sofia и дигиталната Digitas Sofia, част от "Publicis Groupe България", ще си партнират в организирането на 11-ото издание на инициативата за млади рекламисти Saatchi Circle, която ще се проведе в рамките на най-големия рекламен фестивал ФАРА. Мотото на изданието тази година е "Реклама без аналог" и ще се фокусира върху разработването на дигитални рекламни решения.

Затова и позициите, за които ще се борят младите специалисти, са свързани с работата по онлайн кампания, а именно: дигитален стратег, дигитален копирайтър и дигитален дизайнер. Желаещите могат да кандидатстват в състезанието индивидуално, като изпратят свое кратко представяне на [email protected] до края на деня на 16 май.

Участниците ще работят по реален бриф на партньора на програмата ProCredit Bank, а най-добрите три решения ще се състезават в рамките на ФАРА от 6 до 8 юни в Бургас и ще бъдат оценявани от творческото жури. По време на Saatchi Circle младите таланти ще имат възможност да се учат от професионалисти, които ще им помогнат в развиването и структурирането на идеите, като за целта ще трябва да използват и AI инструменти.

"Подводните камъни" в забраната на рекламата на хазарт

Анализ на Георги Лозанов в DW

Подозрения в случая предизвика почти необяснимото бързане, без каквото и да е обсъждане със засегнатите страни, както изискват добрите европейски практики. И особено на фона на досегашния мълчалив, но неизменен отказ от подобна санкция, която, ако въпросните вносители искаха, можеха да приемат преди десетилетия. В резултат от липсата ѝ част от огромните печалби от хазарт досега можеха по корпоративна схема да се пренасочват като рекламен бюджет към определени медии, за да се поставят в зависимост.

Работата е там, че и сега ненадейното отпадане на този бюджет насред финансовата година пак може да се окаже корпоративна схема, по която медии да фалират или да бъдат придобити на занижени цени. Заплашени са както малки медии без достатъчно други реклами, така и големите телевизии - Нова тв и още повече Би Ти Ви, за които рекламите на хазарт се оказват "животоподдържащи". Това извади наяве дълго замитания под килима въпрос: кога, как и защо допуснахме телевизионният бизнес в България да стане до такава степен зависим от хазартния и от хората, които разпределят печалбите му.

Целия анализ може да прочетете тук

Мрежата от сайтове, която обещава пари срещу дезинформация

Разследване на Георги Ангелов, публикувано в "Свободна Европа"

Става дума за мрежа от стотици, а вероятно и хиляди сайтове. Големи групи от тези сайтове се управляват от едно място. Те копират съдържание от други сайтове. Най-често става дума за заглавия, които повтарят опорните точки на Кремъл за войната.

Защо го правят ли? За пари. По-точно с надеждата да изкарат някой лев. Изобщо не е задължително споделящите да вярват в заглавията, които разпространяват. Те са примамени от обещанието да получат част от приходите от реклама. Затова в схемата участват платформи за предлагане на реклама. Колкото повече хора споделят колкото се може повече публикации, толкова повече се увеличават шансовете да има приходи от реклама. Така машината вероятно е намерила начин да се самофинансира.

Целия текст може да прочете тук

Събитие

Годишната конференция на AMEC ще се проведе в София

България е домакин на годишната конференция на Международната асоциация за измерване и оценка на комуникацията (AMEC). Тя цели да събере на едно място международни комуникационни специалисти, които да обменят опит по актуалните теми в индустрията. Тази година събитието ще е с фокус технологичните иновации и внедряването им, както и последващите предизвикателства за бизнеса.

Конференцията се организира с подкрепата на A Data Pro и ще се проведе от 21 до 23 май в Grand Hotel Millennium Sofia. В рамките на двата дни програмата включва лекции и дискусионни панели с местни и международни представители на комуникационния и технологичния сектор.

Повече за събитието може да видите тук

Дигитален бизнес

Новият модел на ChatGPT е по-бърз, комуникира със снимки и аудио

Американският технологичен стартъп OpenAI представи новия си модел за изкуствен интелект GPT-4o в предаване на живо в Youtube на 14 май. Година и половина след като пусна за пръв път за свободно ползване генеративния изкуствен интелект Chat GPT-3, воденият от Сам Алтман стъртъп пуска нов модел за безплатно ползване. Досега потребителите на ChatGPT можеха да използват само версия 3.5, докато най-мощният модел GPT-4 беше достъпен срещу заплащане от 20 долара на месец. С чат версията на GPT-4o, което идва от английската omni (универсално), потребителите ще могат да комуникират с модела за изкуствен интелект освен чрез текст, а и чрез изображения и аудио. Тоест потребителите ще могат да говорят с GPT и да качват снимки или картинки.

Повече по темата може да прочетете тук

Рекламен бизнес

Apple се извини след реклама, на която преса смазва музикални инструменти и книги

Apple се извини за реклама, показваща как музикални инструменти, художествени пособия, книги, игри са смачкани от гигантска хидравлична преса. Видеоклипът, пуснат от изпълнителния директор Тим Кук, рекламира новите iPad таблети. Под звуците на хита на Сони и Шер от 1971 г. All I Ever Need Is You компанията има за цел да създаде усещането за множеството възможности, които по-тънкото устройство може да даде на потребителите.

Потребители отговориха на Кук с обвинения, че Apple смазва "красивите творчески инструменти" и "символите на човешката креативност и културни постижения". Вицепрезидентът на маркетинговите комуникации на компанията се извини, че компанията не е постигнала желания резултат, а рекламата няма да се изпъчва по телевизията.

Повече по темата може да прочетете в текста на "Дневник" тук

Свободни позиции:

Започна кандидатстването за лятната стажантска програма на "Капитал".

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар