🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Plan A на Любомила Йорданова набра 27 млн. eвро

Основаният през 2017 г. стартъп разработва софтуер, който изчислява екологичния отпечатък на компании и ги учи как да го редуцират

Любомила Йорданова стартира Plan A в Берлин през 2017 г.
Любомила Йорданова стартира Plan A в Берлин през 2017 г.
Любомила Йорданова стартира Plan A в Берлин през 2017 г.    ©  Личен архив
Любомила Йорданова стартира Plan A в Берлин през 2017 г.    ©  Личен архив
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Преди 6 години Любомила Йорданова създава Plan A, софтуерна компания за калкулиране на екологичните емисии
  • Компанията обяви нова инвестиция, с която затвори рунд от Серия А в размер на 37 млн. евро
  • С парите планира да увеличи екипа си до 300 души, с които да може да обслужва повече компании клиенти

След по-малко от три месеца 50 хил. европейски компании, а от тях и 500 български, ще трябва да докладват eжегодно дейността си според европейски стандарти за отчитане на устойчивост по директивата CSRD. И макар и да се очаква отчетът, описващ техните екологични, социални и корпоративно устойчиви практики да бъде предизвикателство за цели сектори, при въвеждането му ще има и печеливши. Компании като българско-германската Plan A разработват технологии, които изчисляват, систематизират и дават предложения за оптимизацията на екологичния отпечатък на клиентите си, са един от малкото начини бизнесите да са подготвени за новата директива .

А на фона на ангажимента на ЕС за пълна климатична неутралност до 2050 г. решения като на Plan A тепърва ще имат повече приложение, повече клиенти и по-големи печалби. Затова и не е изненадващо, че инвеститорите са готови да вложат пари в сектора въпреки генерално хладния климат в рисковия капитал - за по-нататъшния си растеж Plan A набра 27 млн. евро, което е и най-голямата инвестиция в компания с българско участие за годината до момента.

Изчисли ми емисиите

"Залагаме на това, че всяка компания ще бъде много по-конкурентоспособна ако се подготви за новите регулации и предприеме по-устойчива стратегия за развитие", твърди Йорданова, която преди 6 години от личен интерес задълбава в темата за климата, а малко по-късно създава Plan A, с който цели да адресира липсата на прозрачност и планиране на корпоративните емисии.

От 2017 г. стартъпът, който Йорданова решава да базира в Берлин, разработва софтуер, който калкулира емисиите на корпорациите. В последните две години надгражда услугата с нов алгоритъм, който автоматично изпраща на клиентите различни сценарии за възможни стъпки, които да предприемат, за да намалят своите емисии. "Освен съвети той пресмята колко време ще отнеме да постигнат резултати и колко ще им струва", обяснява Йорданова функциите, които над 1500 клиенти на компанията използват.

Печалбата в този сектор е значителна заради до голяма степен изцяло автоматизираните процеси, казва тя. В зависимост от системите на клиентите има възможност за интеграция в техни вътрешни такива или тяхната интеграция в системите на Plan A. Сред бизнесите, които използват софтуера, са добре познатите в индустрията имена от разнообразни сектори: автомобилният гигант BMW, модните къщи Chloe и GANNI, туристическата Trivago и българският финтех стартъп Payhawk.

Услугата се предлага на абонаментен принцип и клиентите най-често подписват договор за три години, с което си осигуряват спокойствие за предстоящите законодателни промени. А с наближаващото въвеждане на CSRD, екипът от 130 на Plan A работи по автоматизираното подготвяне на отчети за емисии, които да предоставя на засегнатите от директивата компании.

Кого засяга новата директива?

Очаква се около 50 хил. компании да бъдат в обхвата на CSRD. Критериите включват те да са листнати на фондовите борси, или да покриват два от следните три критерия - да имат над 250 служители, над 40 млн. евро нетен оборот или над 20 млн. баланс.

Приоритетните сектори, които ще бъдат обект на стандартите още от началото на финансовата 2024 г., ще са селско стопанство и земеделие, въгледобив, минно дело, нефт и газ, производство на енергия и комунални услуги, пътен транспорт, производство на автомобили, текстил, аксесоари, обувки и бижута, храна и напитки.

За инвестицията

Рундът, който е продължение на финансиране в серия А от края на 2021 г., е воден от щатския фонд за рисков капитал Lightspeed Venture Partners, познат в България с капиталовложението си в първия български еднорог Payhawk. С това общата сума на Серия А финансирането достига 37 млн. евро, а вложените в стартъпа средства от основаването му надминават 43 млн. евро, казва Йорданова.

Интересно е участието на институционални играчи като Visa, Deutsche Bank и BNP Paribas. "Когато стартирахме набирането на средства преди 6 месеца, искахме да намерим поддръжници, които знаят, че законодателството в ЕС се променя, а с това ще се трансформира и местната икономика", разказва Йорданова. "Поканихме корпоративни участници, защото дълбоко вярваме, че като наши партньори те ще имат финансовата възможност, но и мрежа от компании, с която да подкрепят тази трансформация", добавя тя.

Йорданова не разкрива настоящата оценка на компанията и казва, че план за екзит за момента няма. "Обичам да казвам: първо да си свършим работата, после да говорим за екзит, смее се тя. От две години има заинтересовани, но имаме още много работа за вършене преди подобна стъпка."

За досегашните инвестиции разказва, че до момента винаги е била много консервативна. "След създаването на Plan A се появиха много подобни компании, някои от тях фалираха, други взеха много пари и оценките им паднаха, заради което отлагахме настоящото финансиране до този момент", твърди тя.

Днес фирмата има офиси в четири европейски града - Берлин, Лондон, Париж и Мюнхен, а съвсем скоро предстои и отварянето на такъв в София, където вече работят над 10 специалисти от екипа на компанията.

Следващ рунд все още не е на хоризонта. "Ориентираме се спрямо икономическата ситуация. Имаме достатъчно за следващите месеци и години, за да не мислим за допълнително финансиране за момента", казва Йорданова, като обяснява, че средствата ще са насочени към две основни звена - набирането на още специалисти и увеличаването на капацитета на компанията.

"До края на 2024 планираме разрастване на екипа до между 250 и 300 души", пресмята тя. "От януари законите се променят. Имаме да покриваме нуждите на 75% от икономиката на ЕС и трябва да сме готови", добавя още тя.

Европа и зелените иновации

За сектора на зелени технологии в Европа Йорданова твърди, че е значително по-развит благодарение на законодателството в рамките на блока. "Всички тези закони водят до появата на голяма палитра от технологични решения. В Щатите до голяма степен фокусът попада върху енергетиката, заради което липсват иновации, които да се борят с големите проблеми," обяснява тя.

Отбелязва, че много появили се в последните години млади компании навлизат в бизнеса заради големия интерес на инвеститори към сектора. "И все пак има нужда от още финансиране. Дори с подкрепата на ЕС, заеми и акселератори има огромна яма, която, надявам се, ще се запълни по-бързо", завършва тя.

3 стъпки за успешно набиране на финансиране

Любомила Йорданова, CEO на Plan A

1. Развивайте своята мрежа от инвеститори. Не им звънете само когато се нуждаете от пари. Трябва да знаят как се развивате междувременно.

2. Един от най-важните въпроси, на които търсите отговор, е "Защо сега". Защо е ключово вашата компания, с вашето решение и вашият екип да получи финансиране точно в този момент.

3. От началото до края трябва поне един от основателите на компанията да се посвети изцяло на набирането. Заложете си точен срок докога да сте приключили рунда. В противен случай моментумът се губи, а и инвеститорите знаят, че имат цялото време на света.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    freedom_for_ua avatar :-|
    freedom for ua
    • - 1
    • + 2

    Новината е фалшива, защото този бизнес не е в България.
    Не разбирам как може това да се представя за български успех, като е направен не в България.
    В турските медии няма такива фейкове. Ако някой турчин създава бизнес в чужда държава, това се представя като успех на тази държава в който е бизнесът. Това е логично и това е реалността.

    Нередност?
Нов коментар