🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Tesla се готви за най-лошите си резултати от 7 години насам

Акционерите в компанията възлагат големи надежди на "роботакситата"

Американският производител на електрически автомобили ще представи самоуправляващо се такси на 8 август
Американският производител на електрически автомобили ще представи самоуправляващо се такси на 8 август
Американският производител на електрически автомобили ще представи самоуправляващо се такси на 8 август    ©  Reuters
Американският производител на електрически автомобили ще представи самоуправляващо се такси на 8 август    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Акциите на Tesla преживяват сериозен спад на цената през първото тримесечие, като котировките паднаха с 30% в сравнение с началото на годината. Това се дължи на затруднения в растежа на фона на ожесточена конкуренция от китайските компании и намалено потребителско търсене. Понижаването на цените, въведено през втората половина на 2023 г., значително понижи маржа на печалба, което поставя допълнително напрежение върху американската компания.Тесла отчете спад от 9% на приходите си за първото тримесечие - най-големият спад от 2012 г. насам, и пропусна прогнозите на анализаторите. Приходите са намалели от 23.33 млрд. долара година по-рано и от 25.17 млрд. долара през четвъртото тримесечие. Нетната печалба спадна с 55% до 1.13 млрд. долара, или 34 цента на акция, от 2,51 милиарда долара, или 73 цента на акция, преди година.

Спадът в продажбите беше дори по-рязък от последния спад на компанията през 2020 г., който се дължеше на прекъснато производство по време на пандемията Covid-19. Приходите на Tesla от автомобилния сектор са намалели с 13% на годишна база до 17.38 млрд. долара през първите три месеца на 2024 г.

Мъск каза по време на обаждането, че компанията планира да започне производството на нови модели в "началото на 2025 г., ако не и в края на тази година", след като преди това очакваше да започне през втората половина на 2025 г. Мъск също рекламира инвестициите на Tesla в инфраструктура за изкуствен интелект и каза, че компанията води преговори с "един голям автомобилен производител" за лицензиране на неговата система за подпомагане на водача, която се предлага на пазара в САЩ като опция за пълно самостоятелно шофиране или FSD.

Компанията отчете разочароващи доставките през първото тримесечие - общо 369 хил., което е понижение от 8.5% в сравнение със същия период година по-рано и намаление от 20% в сравнение с предходното тримесечие. Производството също претърпя забавяне, като се сви с 12.5% спрямо предходното тримесечие до 433 371 броя. Компанията за производство на електромобили обяснява това забавяне с два основни фактора: временното затваряне на германския завод след прекъсване на електрозахранването, причинено от пожар в началото на март, и прекъсвания на доставките поради атаки от страна на хутите в Червено море.

Китайската конкуренция

Друго затруднение пред събралата популярност компания са китайските конкуренти. Продажбите в Китай допринасят за приблизително 22% от общите приходи на американския производител. Интензивната конкуренция от страна на китайските конкуренти води до намаление на пазарния дял на Tesla. Най-големият конкурент на Tesla е BYD, чийто доставки надминаха тези на Tesla през последното тримесечие на 2023 г. BYD обаче също претърпя значителен спад в продажбите, отстъпвайки лидерството си на Tesla през първото тримесечие на 2024 г.

На китайския пазар има и други големи играчи като NIO и Geely, но тази година и производителят на телефони Xiaomi навлезе на пазара със своите спортни електрически превозни средства, на по-ниска цена от модела 3 на Tesla в Китай. Изгряването на Xiaomi се възприема като още една заплаха за позицията на Tesla на китайския пазар.

Промяна в курса?

В последните две седмици усилено се говори, че американската компания е решила да прекрои плановете си за бъдещето. Reuters твърди, че Tesla се е отказала от разработването на евтин модел, който носеше името Model 2, като вместо това се възлагат големи надежди на "роботакситата".

Основателят и главен изпълнителен директор на компанията Илън Мъск отрече разработването на по-достъпния модел да е приключило, но не скри, че създаването на самоуправляващите се таксита е "ослепително очевиден ход". "Роботаксито" на Tesla ще бъде представено на 8 август.

Това поставя акционерите на компанията в интересно положение - голяма част от тях са купили акции с идеята, че Tesla един ден ще доминира пазара на електрически автомобили, но развитието със самоуправляващите се таксита може да накара компанията да насочи огромни средства и възможности към тази ниша.

"За тях винаги е бил дебат за марж срещу обем и това е последният обрат", каза пред Financial Times Джеймс Андерсън, управляващ партньор в Lingotto Investment Management, който държи акции на Tesla. "Дали това е добър обрат зависи жизненоважно от това какво ще донесе преминаването към автономна система", смята той. Публичното разкриване на роботаксито през август "може да е време за създаване или прекъсване на отдавна обещаваната" технология за самостоятелно управление на [Tesla], добави той.

"Ние гледаме на промяната на Tesla като на промяна на тезата и се тревожим, че акциите ще трябва да претърпят потенциално болезнен преход в базата на собственост", каза пред изданието анализаторът на Deutsche Bank Еманюел Роснер, който понижи рейтинга на акциите до задържане. "Инвеститорите, които преди са се фокусирали върху обема на електромобилите на Tesla и ценовото предимство, потенциално ще хвърлят кърпата и в крайна сметка ще бъдат заменени от AI/tech инвеститори с по-дълъг времеви хоризонт", добавя той.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар