Лекарственият пазар отново порасна с 10%

Покупките на медикаменти, добавки и козметика за пръв път надхвърлиха 5 млрд. лв. през 2021 г.

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Продажбите на фармацевтични продукти през миналата година са били на стойност близо 5 млрд. лв. по данни на IQVIA.
  • Пазарът на хранителни добавки и козметика достига 815 млн. лв., като само добавките са с двуцифрен ръст - 17%.
  • Швейцарският концерн Novartis e корпорацията с най-голям пазарен дял на лекарствения пазар в България.

Дългите опашки от болни хора в аптеките и вълните от COVID-19 би трябвало да бъдат признак на това, че фармацевтичният пазар е в прекрасно здраве и продажбите растат. Макар и с малко по-нисък ръст от първата ковид година - 2020, когато закупените лекарства отбелязаха 11% ръст, през 2021 г. търсенето им по данни на световната маркетингова компания IQVIA бележи 9.9% ръст. През миналата година продажбите само на лекарства в аптеките са били за 3.07 млрд. лв. Отделно са продадени хранителни добавки и козметика на обща стойност 815 млн. лв. А болниците са купили медикаменти за своите пациенти на обща стойност 1.101 млрд. лв. Ако към общите продажби се добавят и онлайн покупките от аптеките, които са на скромната стойност 20 млн. лв., фармацевтичният пазар през миналата година за пръв път надхвърля 5 млрд. лв.

Ръстът в аптеките е около 7%, като движеща сила отново са покупките в болниците, които представляват под една трета от потреблението, но пък нарастват с 19.2% в стойност, отбелязва Лука Чичов, генерален мениджър на IQVIA за България.

Кой какво пазарува

Най-продаваните лекарства с рецепта в аптеките продължават да бъдат продуктите за ревматични заболявания, но те бележат спад заради отпадането на патента на най-продавания медикамент в групата. На второ място по продажби се нареждат лекарствата за сърдечно-съдови заболявания. Третото място и ръст в продажбите над 31% отбелязват антикоагулантите - продукти против съсирване на кръвта, чиито продажби заради COVID-19 нарастват с 26 млн. лв. през 2021 г. и достигат 106 млн. лв.

Много интересни движения има и при продажбите на антибиотици. Докато през 2020 г. макролидите (най-масовите от които са кларитромицините и азитромицините) имаха ръст 37%, през 2021 г. продажбите им спадат с 8%. За сметка на това флуороквинолоните, които бележат ръст 25% в стойност през 2020 г., го повтарят в същия размер през 2021 г., става ясно от анализа на IQVIA.

Витамините и минералите продължават да бъдат най-продаваната категория хранителни добавки на пазар, който достигна 628 млн. лв. и 17% общ ръст спрямо 2020. Най-голям принос към увеличените продажби при хранителните добавки има най-продаваната подкатегория - пробиотиците, които растат с 35% в сравнение с предната година, следвани от имуностимулантите, които са със скромен ръст едва 1.88%. Тази подкатегория отбеляза 64% ръст през 2020 в сравнение с предишната година в резултат от първите вълни на COVID-19. Макар че имат силен ръст в продажбите, продуктите за простуда не доближават рекорда си от 2020 г., когато постигнаха ръст в продажбите 100%. През 2021 г. те отново имат впечатляващо увеличение, но то е 39%.

Единствената група със спад в продажбите сред 15-те най-продавани типа добавки, и то с 33%, е при продуктите, които съдържат Витамин С, вероятно заради свиващото съдовете действие, което има и което не се препоръчва от лекарите при самото боледуване от коронавирус.

Пазарът, който все още не може да възстанови нивата си отпреди пандемията, е този за лична хигиена и козметика. Той има съвсем малък ръст - 7.8% спрямо 2020, в чиято основа са продуктите за слънцезащита и за грижа за косата и достига 187 млн. лв. през 2021 г.

Онлайн продажбите на лекарства без рецепта хранителни добавки и козметика имат 20% ръст и достигат скромните на фона на целия пазар 20 млн. лв., като най-продавани в този канал през миналата година са били витамините и минералите, следвани от продуктите за красота.

Болничните продажби са се увеличили със 178 млн. лв., като близо 60% от този ръст се дължи на водещите три категории, съдържащи противоракови продукти, коментира още Лука Чичов от IQVIA.

Лидерите

През изминалата година за пръв път от последните три години има разместване сред най-големите фармацевтични корпорации по пазарен дял, като AstraZeneca се завръща в топ 10, заемайки седмо място по продажби. За сметка на това пък GlaxoSmithKline напуска десетката на най-големите. Самата компания, която дълги години беше в топ 5 по продажби, напусна България преди повече от година и лекарствата й се разпространяват само от дистрибутори. Тенденцията продължи с още едно голямо напускане - това на Sanofi, която също си тръгна от страната и с професионални дискусии за бъдещето на сектора, в който дори за най-големите фармакомпании може да е неизгодно да работят на малкия и силно регулиран български пазар. Само през миналата година лекарствените производители са предоставили на здравната каса отстъпки в размер на 300 млн. лв. През първата година, в която НЗОК покрива нов медикамент, на практика производителят е длъжен да го подарява, а всеки с лекарство без аналог - да връща на здравната каса минимум 10 - 15% от сумата, която е платила за неговите медикаменти. В съчетание с най-ниската цена в ЕС на лекарствата на ниво производител, каквато е в България, това прави присъствието на малкия пазар не особено атрактивно.

Въпреки това лидерската тройка в сектора продължава да бъде традиционната - Novartis, следвана от Roche и Teva.

Топ 10 на фармацевтичните корпорации в България по продажби в стойност през 2021 г. (лекарства със и без лекарско предписание, ритейл цени, за болничен и аптечен канал, от дистрибутори към аптеки и болници):

1.NOVARTIS

2.ROCHE

3.TEVA

4.MERCK SHARP DOHМЕ

5.PFIZER

6.ABBVIE

7.ASTRAZENECA

8.BAYER

9.SANOFI

10.SOPHARMA

С над 10 нови лекарства, одобрени за европейския пазар през последните пет години, продължаваме с нашата дългосрочна стратегия за развитие на диверсифицирано портфолио в различни терапевтични области с големи непосрещнати нужди. Novartis показва значителен ръст в двете си основни подразделения Innovative Medicines и Sandoz. Официалните ни финансови резултати подчертават постигнатия напредък и вдъхват увереност за бъдещето със 17% ръст в продажбите и с 2 от 10-те продукта с най-висок ръст на пазара през 2021, коментира Андрия Томович, Директор Онкология, временно изпълняващ президент на Novartis България.

"През 2021 г. до българските пациенти достигнаха изключително ценни иновации в области като онкология, хематология, редки болести. Персонализираната медицина и здравеопазване са фокус за нас. Всички това води до въпроса дали средата в България е готова да посрещне всички иновации в полза на пациентите", казва Хишам Сабри, генерален мениджър на Roche за България.

Изпълнителният директор на "Тева Фарма" Николай Хаджидончев отбелязва, че през 2021 г. висок ръст в продажбите са генерирали антибиотиците и антигъбичните средства, лекарствата за лечение на онкологични заболявания, астма, тромбози, сърдечна недостатъчност, болка и антидепресантите. Според него средата за бизнес в България се усложнява. "Продължават проблемите, свързани, от една страна, с ценовото рефериране и постоянния стремеж за ограничаване и намаляване на цените на продуктите. От друга страна, сме свидетели на повишаващо се ниво на инфлацията, отразяващо се особено в цените на енергоносителите, както и на цените на активните субстанции на международните пазари, където основните производители са Индия и Китай. Искрено се надявам ситуацията в Украйна да няма негативни последици върху бизнес средата и дейността на фармацевтичния бизнес у нас", коментира Хаджидончев.

Топ 10 корпорации по продажба на лекарства без лекарско предписание, само аптечен канал, ритейл цени, от дистрибутори към аптеки:

1.TEVA

2. SOPHARMA

3. BAYER

4. RECKITT BENCKISER

5.GLAXOSMITHKLINE

6. NOVARTIS

7. SANOFI

8. MENARINI

9. NOBEL PHARMA

10. CHEMAX

Няма голяма промяна в пазарните дялове на търговците на едро през 2021 г. Четирите водещи дистрибутора извършват доставки на над 80% от лекарствата на пазара. В аптечния пазар лидер е "Стинг", а в болничния - "Софарма Трейдинг".

През изминалата година няма силна динамика и в броя на работещите аптеки, които са били 3034, като накратко само около 25% от продажбите на лекарства се извършват от единични аптеки, а всички останали - във вериги от две или повече аптеки.

Ако разгледаме продажбите по сегменти на лекарства със и без лекарско предписание, основният канал, през който става това в България са веригите аптеки с над 50 обекта, които държат 41.5% от продажбите, въпреки че броят на обектите им представлява 21% от общия брой работещи аптеки на пазара през 2021. Следващите като дял в продажбите са групата на независимите аптеки, които извършват 25.2% от продажбите на лекарства със и без лекарско предписание с 48% от работещите аптеки на пазара през 2021 спрямо данните от месец декември 2021, казва Лука Чичов.

Все още няма коментари
Нов коментар