Държавата дава 31 млн. лв. на БДЖ

Сумата ще трябва да се върне до края на 2020 г. А се дава, за да се плати частично по просрочените облигации на жп дружеството

Държавният превозвач от години не плаща по облигациите си, като натрупаният дълг е около 140 млн. лв.
Държавният превозвач от години не плаща по облигациите си, като натрупаният дълг е около 140 млн. лв.
Държавният превозвач от години не плаща по облигациите си, като натрупаният дълг е около 140 млн. лв.    ©  Надежда Чипева
Държавният превозвач от години не плаща по облигациите си, като натрупаният дълг е около 140 млн. лв.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Правителството реши да даде 30.9 млн. лв. на БДЖ. Сумата не е планирана в бюджета и ще трябва да бъде върната от държавното дружество до 28 декември 2020 г. От прессъобщението на правителството не става ясно дали заемът ще бъде върнат накуп и каква е лихвата по него.

Средствата се предоставят на жп холдинга за погасяване на задължения по втория облигационен заем. Той беше сключен през 2007 г. с основната цел погасяване на стари задължения. Оставащата сума за изплащане по емисията е около 140 млн. лв., като последният падеж е бил през миналия ноември. И според изначалните условия на заема те трябваше да си получат всичко през 2017 г., и то в пълния му размер. Така сумата от 31 млн. лв. ще погаси само частично задълженията и ще останат над 100 млн. лв. за доплащане. Списък на облигационерите няма, но се знае, че основно са германски финансови институции.

Преди години обаче държавното дружество започна да изпитва затруднения при покриването на плащанията си към кредиторите и се стигна до големи просрочия. Компанията дълго време не успя да се договори с кредиторите за разсрочване на задълженията и през годините на няколко пъти отношенията между страните се изостряха.

През 2014 г. превозвачът имаше предложение да се отпише 30% от главницата по заема, която към онзи момент беше 85-86 млн. евро, и всичко да се изплати до 2020 г. Офертата логично не се хареса на кредиторите на база началните условия по заема.

В края на 2014 г. сумата по кредита бе обявена за предсрочно изискуема, а от лятото на 2015 г. банката довереник - Българската банка за развитие, започна продажбата на вагони, които са обезпечение по заема. Предлагаха се и малки имоти.

Брюксел разреши още преди повече от три години държавата да предостави държавна помощ от над 170 млн. лв., с които да се покрият дългове към кредитори. Но въпреки това сега управляващите не отпускат цялата сума.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • + 1

    А така. НаучихА се от СО. Сега гледай куме що му се вика държавна помощ! Общинския транспорт е на тази хранилка от няколко петилетки...

    Пеевски ще си върне компаниите на КТБ преди БДЖ да плати на държавата.

    Нередност?
Нов коментар