България търси своето място в икономиката на изживяванията

Рекорди и тенденции в туризма според Mastercard Economic Institute (MEI). Албания е сред топ дестинациите на света

България търси своето място в икономиката на изживяванията
България търси своето място в икономиката на изживяванията
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Според горещите данни на един от най-големите ежегодни бизнес анализи - Travel Trends 2024* на Mastercard Economic Institute (MEI), през 2024 г. наблюдаваме рекордни нива в международния туризъм. Числата от предпандемичната 2019 г. са вече надминати с 21%, дори пътуващите прекарват средно по два дни повече в дестинацията, която са избрали. Броят на нощувките в Европа възлиза на 2.91 млрд. престоя през 2023 г. в сравнение с 2.88 млрд. през 2019 г. Значението на американските туристи в Европа също се повишава: делът на туристите от САЩ в Испания става от 4% през 2019 г. на 5% през 2023 г., в Португалия - от 6% на 9%, във Великобритания - от 13% на 16%.

Девет от десет топ дни като оборот за всички времена в категориите "круизи" и "полети" са отчетени през тази година, което отразява повишаването на цените, но и доходите на пътуващите. Над 23% повече обем в трансакциите могат да бъдат наблюдавани в градове с големи събития и концерти, което свидетелства за безпрецедентен положителен ефект и полза за местната икономика от т.нар. туризъм в търсене на изживявания.

Лондон, Атина и Париж са най-популярните градове, което е свързано и с мащабните събития като финал на Шампионска лига и Олимпиадата. В Европа Мюнхен се нарежда като най-популярната дестинация за това лято (юни - август 2024 г.), тъй като градът е домакин на голямо глобално спортно събитие през юни. Следват Тирана, Ница, Керкира/Корфу и Истанбул.

Албания неочаквано оглавява топ дестинациите на Европа и се нарежда до традиционните лидери Хърватия и Турция за летен и фестивален туризъм, тъй като предлага добро съотношение от средиземноморски климат и природа, цени и качество. По-евтините крайбрежни дестинации Албания, Хърватия и Турция регистрират най-високия ръст на полетите и данните за разрастването на туризма в Албания показват удвояване от 2019 г. насам - 17 млн. пристигащи през 2023 г. Румъния също отбелязва сериозен ръст по данни на международни трансакции, вероятно и заради влизането в шенгенската зона.

Повече от половината от 20-те най-скъпи летни дестинации в Европа са в Италия. По Адриатическо море, Таормина, Римини и няколко града близо до Венеция са горещите точки, включително Сан Микеле ал Талиаменто, Йезоло, Каорле или Линяно. Френските села в Лазурния бряг (Раматюел, Сен Тропе и Кан) пазят местата си в топ 20 на луксозните дестинации. Най-достъпните международни летни дестинации са столици като Букурещ, Варшава, Будапеща, Прага и испанските плажове (Коста Брава, Коста дел Сол).

"Нашите наблюдения разкриват забележимо изместване към "поддържащите" сезони, тъй като европейските пътешественици избират по-меките месеци май-юни и септември-октомври, избягвайки претъпкания пиков летен период. Нещо повече - европейската икономика на преживяванията ще се развива, тъй като има ясна склонност сред европейските туристи да дават приоритет на завладяващите изживявания и да избират дестинации, които осигуряват както стойност, така и автентичност", коментира Наталия Лехманова, главен икономист за Европа в Mastercard Economics Institute.

Къде е България

България не се появява в данните като дестинация новина и може да се каже, че разчита предимно на вътрешен туризъм, който процъфтява, както и на пътуванията на българи в чужбина. Същевременно и в трите посоки потенциалът за развитие на събития и незабравими изживявания в България е огромен. Хубавите спомени са безценни: почти всеки 4 от 5 души са убедени, че разходите, направени за изживявания, обикновено, ако не и винаги, си заслужават, според представителното допитване на Mastercard "Икономика на изживяванията 2024"**. То показва, че България е сред държавите, в които хората дълбоко вярват, че това са най-добре похарчените средства - на 2-ро място сме с цели 86% от населението, готови да приоритизират специалните моменти, когато разпределят бюджета си.

Mastercard от години дава възможност на своите партньори и картодържатели да развиват и изживяват все по-незабравими моменти на събития по света и в страната - легендарните футболни мачове на UEFA, тенис турнирите Roland Garros и Australian Open, филмовите фестивали в Кан, Берлин и Венеция, топ музикалните награди в Европа и света - BRIT Awards, GRAMMY. В България от над пет години Mastercard подкрепя водещите фестивали и концерти на музикалната сцена през портфолиото на Fest Team, A to Jazz, Midalidare Rock и подпомага повишаването на престижа на българската кулинарна сцена с редица гурме събития и проекти за развитие на малкия бизнес в сферата на храненето, включително и с дарения за образование на млади таланти.

За първи път тази година България има шанса да се появи на световните карти за кулинарен туризъм - трима български шеф-готвачи вече са членове на престижната кулинарна асоциация JRE-Jeunes Restaurateurs, основана преди 50 години от Жак Марние-Лапостол, в която членуват общо 180 "Мишлен" звезди и която е партньор на Mastercard от дълги години.

През есента на 2023 г. международната кулинарна академия HRC в София стана домакин на първата "предпремиерна" вечеря на JRE-Jeunes Restaurateurs в своя гурме ресторант Talents. Гостите имаха шанса за опитат първото меню от петима шеф-готвачи от асоциацията, в което се срещнаха българите Веселин Калев (ресторант aEstivum), Владислав Пенов (ресторант "Космос") и Филип Захариев (Ona) с колегите си от Европа Шеф Карс ван Велхем (De Saffraan) и Шеф Марко Карелсе (Villa La Ruche) oт Холандия. Благодарение на усилията на младите български готвачи този март JRE официално прие България като препоръчана кулинарна дестинация.

На музикалната сцена пък през 2024 г. Fest Team с подкрепата на Mastercard предлага атрактивен бленд от музикални изживявания за различни целеви групи, интереси и стилове: световни гост-звезди ще зарадват своите фенове в рамките на индивидуални концерти и на станалите вече традиция фестивали Hills of Rock, Sofia Solid, Burgas Summer Live, Spice Music Festival и др.

*Mastercard Economics Institute 2024 analysis of aggregated & anonymized switched consumer volumes, Eurostat data, anonymized leisure flight booking data.

**Mastercard Experience Economy 2024 включи 16 141 потребители от 20 държави

Автор на текста: Полина Видас