🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Digitalk 2024: AI всичко навсякъде наведнъж

Технологичният сектор е убеден в оптимистичния си прочит на бъдещето, ако съдим от думите на лекторите на технологичната конференция на "Капитал"

Капитал
Капитал
Капитал    ©  Цветелина Белутова
Капитал    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: DemistifAI DemistifAI

Седмичният бюлетин на Капитал и Digitalk DemistifAI е вашия източник на информация за еволюцията на изкуствения интелект и неговото въздействие върху бизнеса.

Забравете всички притеснения около изкуствения интелект (AI) - технологичният сектор твърдо е решил да натисне газта докрай, убеден в оптимистичния си прочит на бъдещето. Това е основният извод от тазгодишното издание на конференцията Digitalk, организирана от "Капитал" и LAUNCHub и посветена почти изцяло на AI. По случайност събитието се състоя едва часове след като OpenAI пусна на пазара ChatGPT 4o, последния си модел, който може да комуникира и чрез снимки и аудио. Десетки представители на технологичния свят представиха на публиката и своя прочит за AI като четвърта индустриална революция и решение на по-технически въпроси, например кой е най-удачният начин за внедряване на новата технология в различните видове компании.

"Капитал" представя някои от най-интересните говорители на сцената на Digitalk 2024:

Задръжте данните си, защото са истинско богатство

Джеремая Оуянг, генерален партньор в Blitzscaling Ventures




ИИ революцията се случва със скорост, по-бърза от възможността ни да се приспособим към нея. Това ще предизвика трусове сред най-големите компании досега. След 25 години на доминация Google изглежда застрашен, което се дължи и на очакването, че търсенето с онлайн търсачки ще намалее с 25% до 2026 г. Това е и причината те да бързат толкова със своите продукти с изкуствен интелект. Досега не сме били свидетели на толкова мащабна тенденция. Никога в човешката история технологиите не са се развивали толкова бързо. Процесът може да бъде сравнен с планинарстването, само че всички планини и забележителности се движат, докато се катерите към тях. Едно нещо е ключово в този растеж и това са съкровищата от данни. В момента компании седят върху тонове данни, до които технологичните гиганти нямат достъп. Задръжте ги, защото данните ви са истинско богатство.

Процесът сега наподобява индустриалната революция. Докато при нея заменихме мускулната сила с автоматизация, сега заменяме мозъчна сила с изчислителна мощност. В центъра на тази трансформация са хората, които създават ИИ, искат да бъдат заедно и да създават социална среда помежду си. Само в Сан Франциско през април имаше около 146 събития, пълни догоре с посетители, с над 20 хакатона с по двеста софтуерни инженери. Скоро ще бъдем свидетели и на ИИ агентите, които ще работят по автоматизиран начин и ще изискват минимален надзор от хората. Това е нововъзникващата категория, в момента са като малки деца, но бързо ще пораснат и скоро няма да можем да ги различаваме от хората. Те ще се грижат за всички наши нужди и ще правят планове въз основа на нашите предпочитания. Ще живеем като изпълнителни директори - с лични асистенти за всякакви цели, но всичко това ще бъде достъпно за всички нас.
Изкуственият интелект намали наполовина сроковете за откриване на нови лекарства

Барбара Юлен, ръководител на иновациите и бизнес развитието в AstraZeneca




Може ли изкуственият интелект да спасява живот? По-скоро бих казала, че към настоящия момент хора, които използват ИИ, спасяват живот. Но смятам, че в здравеопазването технологията има потенциала да направи пълна революция: от откриването на нови лекарства, през пускането на новите молекули на пазара до начина на продажба и веригата за доставки. AI не променя проблема, пред който сме изправени - спасяването на живот, но увеличава капацитета ни да решим този проблем. Преди се нуждаехме от 12 до 15 години, за да открием ново лекарство с около 1 млрд. долара бюджет. Сега с помощта на изкуствения интелект тези срокове могат да бъдат намалени наполовина, че и повече. Само за пет години можем да открием нужната молекула и да я направим достъпна за пациентите. Генеративният изкуствен интелект е нова технология, но самият AI е на над 70 години. А фармацевтичният сектор започна да инвестира в изкуствен интелект още преди десет години, основно в развойна дейност. Става дума за огромни инвестиции, които вече дават плодове. В AstraZeneca използваме изкуствен интелект в няколко направления: компютърно зрение, машинно обучение: трениране на алгоритми и т.н. Имаме и партньорство с британския стартъп BenevolentAI, чиято технология използваме с нашите данни, за да открием малки взаимовръзки между определени заболявания и възможни лечения. Става дума за нещо, което е невъзможно да бъде постигнато от човек, а вече е възможно. Партньорството ни започна преди пет години и имаме вече развити проекти в областта на хроничните бъбречни заболявания.
Предпочитам да наема хора с творческа нагласа, които да науча да използват AI

Едуардо Маркес от Publicis Groupe Benelux




Първият въпрос, който всеки си задава в рекламната индустрия, а и не само в нея, е - ще загубим ли работата си заради изкуствения интелект. Според мен това няма да се случи, AI няма да замени нашите роли, но човек, който работи с технологията, ще ни замени. Така че, ако не сте опитвали AI до този момент, се надявам, че отсега нататък ще пробвате да работите с изкуствения интелект, ще влезете във всяка платформа и ще я използвате.

Например ако трябва да наема нов човек за екипа си, избирайки между ИТ специалист или творчески директор, бих предпочел креативен човек, който разбира от изкуствен интелект. Не може да имате човек, който е наясно с AI, но не е творчески настроен. Как тогава той ще може да задава запитвания към AI или ще генерира страхотни мисли с технологията. Наистина трябва да си креативен, за да направиш това. Затова предпочитам да наема хора с творческа нагласа, които да науча да използват AI. Но не можете да научите специалиста по AI да бъде креативен, смятам, че това е трудно.

За мен AI е поредният инструмент за креативност и ние, в творческата индустрия, го използваме за много задачи: да създаваме изображения и музика, да генерираме видеоклипове и нови идеи. Но това е само началото. Все още обаче няма да видите рекламна кампания, която е изцяло създадена от AI, защото технологията все още има своите недостатъци. Затова продължавамe да имаме нужда от човешкия поглед и намеса. AI е невероятен инструмент за достигане до прозрения, на база на които да генерираме нови идеи. Но не бива да му даваме 100-процентова власт. Много скоро ще дойде ден, когато всеки ще използва технологията, независимо на каква позиция е и без значение дали става въпрос за рекламния сектор. Но човешкото участие и намеса ще бъдат най-добрият ни актив. Затова вярвам, че изкуственият интелект ще ни направи повече хора и ще ни помогне да подобрим живота си.
След 25 години пътуването в Космоса ще е като да летиш от Лондон до Ню Йорк

Делян Аспарухов, съосновател и президент на Varda Space Industries




Вместо три месеца първата ни мисия отне осем заради инфраструктурни пропуски. Но това е стандартно за всяка компания, която е пионер в своя сектор. Наложи се да отложим датата на кацане няколко пъти, защото в САЩ има много зони за изстрелване на ракети, но малко такива, предназначени за повторно влизане. Но всяка иновативна компания поема този риск, защото установява чисто нови критерии.

Ако европейските компании искат да станат големи, нуждата от финансова подкрепа от американските инвеститори е неизбежна. Реалността е, че всеки предприемач трябва да обърне поглед към пазарите на САЩ, ако иска мултимилиардна компания. Много големи компании от ЕС са се преместили в САЩ, защото в по-напредналите фази на развитие в Европа няма кой да ги подкрепи. Дори ако искате да сте базирани и да разработвате продукта си в Европа, трябва да погледнете към Щатите или американски инвеститор с офис в Европа.

В следващите 25 години мисиите в орбита ще са комерсиални и широкоразпространени. През 2050 г. полет в Космоса ще се възприема като полет от Ню Йорк до Лондон - нещо, до което по-голямата част от населението има достъп и не коства десетки милиони.

Сигурността в големите организации е останала в старата школа

Венцислав Гайдарджиев, основател на Alcatraz AI





Alcatraz AI е компания за биометричен достъп чрез лицево разпознаване. Идеята ми дойде, когато работех в Apple. Работех по технологията FaceID на компанията, която след това беше въведена за пръв път в iPhone X. Впоследствие видяхме, че всички големи компании с центрове за данни и заводи, без значение дали в САЩ, Китай или Европа, имат големи проблеми с биометричния достъп. Основахме Alcatraz AI през 2016 г. и оттогава насам сме набрали над 55 млн. долара финансиране. Това, което правим, изисква да имаме много високи етични стандарти. Те започват от събирането на информация и лицензирането на компаниите клиенти. Нашите клиенти трябва само да идентифицират своите служители, а не да ги следят. Технологията по следене може да бъде много опасна, ако попадне в грешни ръце и се използва по грешен начин, затова е много важно как събираш и обработваш информация. Потенциалното хакване също е проблем, затова ние работим само с високо ниво на криптиране. Какви компании имат нужда от подобно ниво на сигурност? Всички компании от класацията Fortune 500, т.е. най-големите компании в света. Центрове за данни, компании за комунални услуги, летища. Светът се развива и компаниите се опитват да автоматизират все повече чрез AI. Нашето предложение към инвеститорите е, че предоставяме бъдещето на сигурността в големи организации. Тази част е останала в старата школа, с баджовете на врата. Днес милиарди хора използват лицево разпознаване през телефоните си. Те дори не мислят за него, просто използват тази функция. Ние предоставяме тази възможност във физическия свят.
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар