Нови криптопроекти дават награди в точки, от които след това се печели

Системите за награждаване на потребителите с точки, които по-късно да се използват за получаване на токени на нови проекти, се превръща в практика, която всички започват да имплиментират

Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Цената на най-големите криптовалути е определяща за общата пазарна капитализация на пазара, но има и друг важен фактор - новите токени, или проекти, които заливат пазара. В крипто има ключово правило - почитай биткойн (Bitcoin), но ако си решил да спекулираш за "огромни печалби", залагай на нови проекти и трендове, тъй като старите може би вече са изпели своята песен и не се знае дали тя ще звучи отново.

Един от новите трендове в криптопространството е раздаването на точки. Дали като поощрение за използване на определен продукт, например нов блокчейн в неговия начален етап, или изпълняване на задачи, като да последвате няколко twitter профила, харесате 2 поста и оставите коментар, вие акумулирате точки. Така вече влизате в класиране и чакате новият проект да пусне своя токен, за да се конвертират вашите точки в нова криптовалута, която да имате възможност да продадете с печалба в първата секунда на нейната търговия. Този феномен се разпространява като горски пожар из почти всички криптосфери - от стейкинг и ристейкинг до NFT-та и нови layer2 мрежи.

В скорошен блог пост, озаглавен "Страж на точките", съоснователят BitMEX Артър Хейс заяви: "Дали ви харесва или не, всеки успешен проект, където за успех се има предвид, че числата на токените растат, ще въведе програма за точки преди тяхното събитие за генериране на токени (TGE)." След Биткойн, ICO-та и стопанисването на доходи, той очаква програмите за точки да са следващото нещо, което ще стимулира привличането на потребители за нови проекти в текущия цикъл.

Ангажираност и обратна връзка

Същността на криптоточките се крие в това, че позволяват на екипите да модифицират системите за награди в търсене на обратна връзка от общността, което дава възможност за по-динамично и ефективно взаимодействие с потребителите. Това обаче също така внася елемент на несигурност и може да доведе до недоволство и разочарование сред участниците в платформите.

Програмите за криптоточки позволяват на проектите да привличат нови потребители и да насърчават желаните от тях поведения, като използват точките като средство за управление на ангажираността. По този начин проектите могат да "тестват" своите протоколи с пикови натоварвания, да модифицират стимулите и да минимализират контрапродуктивните действия от страна на потребителите. Въпреки това, тази гъвкавост често води до намалена прозрачност и прави системата по-податлива на манипулации, което може да подкопае доверието в новостартиралите проекти. Освен това, тези програми често предизвикват спорове относно дългосрочната им полза за протоколите и потребителите. Критиците твърдят, че програмите за криптоточки често привличат нелоялни потребители, търсещи само бърза печалба, докато други подчертават, че те дават твърде много контрол на проектите над потребителите без гаранция за справедливи награди.

С развитието на пазарите за производни финансови инструменти, свързани с криптоточките, се откриват нови възможности за спекулации още преди официалното пускане на токени (TGE). Платформи като Whales Market и Aevo позволяват на потребителите да търгуват с точки и предварителни алокации на токени, предоставяйки нови арени за инвеститорската активност. Платформи като Polymarket пък са следващото ниво на криптоказино, което предоставя възможност да се предрече цената на определен токен, дали ще се състои даден еърдроп или TGE и т.н.

Фармене на фермери

Проекти като Portal показаха феноменални резултати, прилагайки стратегия за "фармене на фермери", като проекта на практика се крепеше на хора, на които се плаща с точки да коментират, репостват и събират twitter ангажираност. След TGE цената започна да пада драстично заради всички продаващи токените си и ниското търсене, както и постоянно отключващото се предлагане. Blast и много от новите продукти на него имплиментират единствено точки за редистрибуция на награди. Остават други платформи като Megadrop, решението на Binance, което също награждава за изпълняване на действия, но и за стейкинг, както и подобни продукти като Stakeland на Memeland или launchpool-a на Seedify.

През последните месеци имаше значителен наплив на средства към EigenLayer, иновативната платформа в екосистемата на Ethereum, която позволява презалагане на криптовалутата етер (ETH). Над 2% от всички етери в обращение бяха вложени в тази платформа, като депозантите имат възможност да получават допълнителни лихви от своите залози в мрежата. За Eigen точките си вече можете да получите Eigen токени, макар и все още те да не могат да се търгуват на спот. И това точкуване не мина без скандал, след като стана ясно, че е изтекла вътрешна информация и адреси за стотици милиони са се възползвали, като са депозирали и теглили от протокола в най-удобното за това време.

Успехът на EigenLayer отвори пътя към нов вид криптоплатформи за "ликвидно презалагане". Те предоставят така наречените токени за ликвидно презалагане (LRT), улеснявайки потребителите да участват в дейността на "повторно залагане", без да замразяват собствените си активи директно в Ethereum. Примери за такива платформи включват Puffer, Ether.Fi и Renzo, които също така предлагат допълнителни стимули за своите потребители, за да насърчават по-голямо участие.

Интересът към тези платформи се усилва благодарение на тяхната агресивна маркетингова стратегия, фокусирана върху предлагането на разнообразни точки и награди. Ether.Fi например бързо се наложи като лидер в този сегмент, събирайки депозити за около 1.5 млрд. долара от своето стартиране през март. От своя страна Puffer също демонстрира значителен ръст, като за три седмици събра депозити за над 1 млрд. долара.

Някои платформи дори отидоха по-далеч, като създадоха пазари, специално предназначени за увеличаване на точковите баланси. Така например Pendle привлече голям интерес, позволявайки на потребителите да увеличат своето залагане на точки и по този начин да умножат потенциалните си награди. На уебсайта на проекта дълго стоеше промоцията "Прихванете влака LRT с до 30x на вашите точки" за потребители, които отговарят на определени условия.

Станахме свидетели и на скандали с airdrop-и, като например този на STRK (от проекта StarkNet), който показа рисковете, които крият непредвидимите стратегии за раздаване на награди. Въпреки предупрежденията за потенциална спекулативна манипулация, множество потребители продължиха да "фармят" в очакване на тези токени, разчитайки че тяхната лоялност ще бъде възнаградена, нещо, което на практика не се случи. Когато накрая се осъществи дългоочакваният airdrop, той се превърна в PR бедствие. В крайна сметка някои от ранните потребители на StarkNet изразиха недоволство, че са получили по-малко токени, отколкото заслужават, докато други, които имат само косвена връзка с проекта, също получиха награди.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар