Интервю | Сливането на ОМК и "Тирбул" ще приключи на 1 юли
Радослав Пашанков, търговски и маркетинг директор за България на "Обединена млечна компания" и "Тирбул", пред "Капитал"
Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща
Визитка
Радослав Пашанков е търговски и маркетинг директор за България на "Обединена млечна компания" и "Тирбул". Започва своята кариера в гръцката група HellenicDairies, която има заводи в Гърция, България и Румъния, веднага след като завършва "Бизнес администрация" в Американския колеж в Солун. Лидерският дух, креативността и дългосрочните амбиции му носят наградата "Next Generation мениджър в корпоративна среда" през 2012 г. Печели и частична стипендия за една от Professional MBA програмите на WU Executive Academy, Виена.Компаниите
През януари 2022 г. Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) разреши мегасливането между две млекопреработващи предприятия с гръцки собственици: сливенската "Тирбул" получи одобрение да купи пловдивската "Обединена млечна компания" (ОМК). Концентрацията бе разрешена, макар и регулаторът да намира, че в някои сегменти сделката може да окаже въздействие върху конкуренцията. Обединението създава местен гигант с годишен оборот близо 200 млн. лв., т.е. лидер в млечния сектор.Сделката беше обявена през септември 2022, когато стана ясно, че гръцкият производител на млечни продукти Delta Foods се е съгласил да продаде 100% от акциите в българското си дъщерно дружество "Обединена млечна компания" (ОМК) на "Тирбул" - дъщерно дружество на също гръцката HellenicDairies. Цената не е обявена, но като се има предвид EBITDA на ОМК от 10 млн. лв. за 2021 г., тя е най-малко 80 млн. лв.
Купувачът - Hellenic Dairies, има фабрики за производство на млечни продукти в Гърция, Румъния и България - в Сливен. Продуктите се продават предимно под собствената марка Olympus ("Олимпус") и се разпространяват чрез мрежа от дъщерни дружества и независими дистрибутори в 47 държави. В България продуктите под марката Olympus се предлагат от 2007 г.
Придобиваното предприятие - ОМК - премина през серия от инвестиции и дълъг списък от собственици - от приватизационен фонд "Доверие", през гръцката Vivartia и Marfin Investment Group (MIG) до фонда за дялови инвестиции CVC Capital Partners в сделка, оценяваща цялата Vivartia на 175 млн. евро. ОМК произвежда и продава само в България мляко и млечни продукти с марките "Верея", "Верея Чудно" и "Фибела".
Какво включваше процесът на обединение на "Тирбул" и ОМК след покупката: колко време отне, завършен ли е, ще останат ли двете отделни юридически лица или ще има сливане - под какво наименование?
Процесът започна в началото на миналата година с одобрението на КЗК на сделката. Нашият екип основно работи по изчистване на процесите, решаване на текущи проблеми и подобряване на практиките в придобитата компания - ОМК - в няколко направления: производство, логистика, продажби, финанси, маркетинг. Целият процес се ръководи от екипите на двете компании в партньорство с външни консултанти от "Deloitte България". Сливането ще приключи на 1 юли, името на компанията ще е "Обединена млечна компания".Каква е сегашната структура на обединението, какво е фактическото състояние на двете фирми. Къде ще се концентрират производствените активи?
Понастоящем двете компании оперират самостоятелно. Разбира се, търсим синергия и оптимизация там, където е възможно и има смисъл, например в логистиката, без това да нарушава идентичността на двете компании. Целта на инвестициите, които предстои да направим в производствената част, е да запазим уникалния характер на всеки един продукт в портфолиото. "Верея" е българска марка с впечатляваща история и традиции и ние сме изключително горди да продължим именно тези традиции.Кои екипи сляхте, кои съкратихте и от коя от двете компании?
Стремим се максимално да запазим нормална и продуктивна работна атмосфера и в двете компании и не сме пристъпвали към драстични промени, сливания или съкращения на екипи.Какви разходи и инвестиции бяха направени във връзка с обединението?
Инвестициите извън самото сливане включват предимно закупуването на оборудване за производството и подновяването на текущите машини и съоръжения, обновяване на автопарка и складовото стопанство.
Какви трудности срещнахте?
Най-голямото предизвикателство за нас е да запазим стабилността в екипа и да се погрижим трансформацията да се извърши плавно и гладко въпреки флуктуациите на пазара в последните години.Какви бъдещи инвестиции предстоят - КЗК разреши сделката при планове за конкретни инвестиции, на какъв етап са - кога и колко ще инвестирате, какъв ефект очаквате?
Планираме да финализираме инвестицията ни в напълно нова производствена единица в Сливен, както и ще продължим да инвестираме в обновяването на логистичния ни автопарк. Целта е пълен контрол на качеството на нашата продукция - от фермата до хладилната витрина в магазина. Общият размер на инвестициите, които ни предстоят, е около 25 млн. евро.Имате ли износ, какви са плановете в тази посока?
На този етап се фокусираме основно върху българския пазар и неговите нужди.На колко оценявате общия пазарен дял на двете дружества на местния млечен пазар към началото на 2024?
Общо произведеното прясно мляко (от млечните производители) в България е около 690 хил. тона на година. Общият пазарен дял на двете компании е около 25% в обем за всички млечни категории, в които оперираме (по данни на Nielsen). За нас обаче от изключителна стратегическа важност са и немлечните продукти - ядкови напитки, сок и студен чай. Това са категории с добри темпове на развитие, отговарящи на променящите се потребителски тенденции, за които ние имаме експертен опит и неограничени възможности за иновации.Колко от млякото, което ползвате, е българско и колко вносно?
Всичкото мляко, което преработваме в България, е българско. Ние не внасяме сухо мляко или концентрат. Събираме свежо мляко от български ферми всеки ден, за да бъде възможно най-прясно при употребата му в производството.Каква година изпратихте, какви са финансовите резултати за 2023?
Първата половина на годината имаше инфлационен натиск, а втората - дефлационен. Основната цел на нашите екипи беше да отговорим адекватно и своевременно на тези предизвикателства, без това да дава отражение на финансовите ни резултати и на доверието на потребителите в нашите продукти.Каква 2024 година очаквате като финансови резултати? Има ли според вас вариант цените на млечните продукти да отбележат дефлация и при какъв сценарий?
От опита ни през последните четири години знаем, че нищо не може да се предвиди на пазара на млечни продукти. Примирявайки се с този факт, ние сме се фокусирали върху всички процеси, които биха подобрили качеството и привлекателността на нашите продукти, тъй като това е в основата на успеха ни. В този ред на мисли оставаме оптимисти за 2024 г.Какво се промени във вашата мениджърска позиция, какви са вашите отговорности сега?
Моите позиция и отговорности винаги са били в сферата на търговската дейност и маркетинга и това ще остане така и след сливането.Кои решения зависят от българския екип и кои - от гръцката компания майка?
Българският екип ръководи бизнеса, за което има пълното доверие и подкрепа от собствениците на компанията майка.Интервюто взе Мара ГЕОРГИЕВА
4 коментара
Слабо написано или поръчкова статия. Можехте да влезете магазин и да проверите какво пише на опаковките. При последно разглеждане беше - Пресни млека - Олимпус 3.6 (румъния), Олимпус 1.5 (гърция), Верея Чудно 3.6/1.5 (българия), Верея 3.0 (липсва маркировка).
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.