🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Disney, Ford, Microsoft и ерата на квазисливанията

Как да изградим глобална бизнес империя през XXI век

Reuters    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Никоя фирма не е остров. Всички сключват договори и се конкурират с други. И обратното, когато шефовете решат, че дадени взаимоотношения би било по-добре да се регулират чрез финансови средства, една фирма може да придобие друга. Между тези две крайности има много начини фирмите да обединят капитал, знания или други ресурси, без изцяло да се обвързват една с друга.

Подобни междинни споразумения печелят популярност в цялата икономика - от технологиите и изкуствения интелект до автомобилостроенето и енергетиката. Според консултантската фирма Ankura, докато корпоративните придобивания бяха в застой през 2023 г., броят на съвместните предприятия и партньорствата е скочил с 40%. Те са особено популярни в областите с бързи технологични промени и на местата, изложени на протекционизъм, който в днешно време засяга както богатите, така и бедните страни. Докато търговските бариери се увеличават, високите лихвени проценти продължават да тежат и регулаторите се противопоставят на придобиванията, подобни връзки се превръщат в най-подходящия начин за разширяване на бизнес империята, както показват скорошните действия на компании, сред които Disney, Ford и Microsoft. Нека я наречем ерата на квазисливанията.Когато обхватът на сътрудничеството е ясен, фирмите често избират да си поделят собствеността върху отделно дружество чрез съвместно предприятие. През февруари Disney обяви нова услуга за стрийминг на спортни предавания, обединяваща собствената им мрежа ESPN със съдържанието на два конкуренти в развлечението - Fox и Warner Bros Discovery. Няколко седмици по-късно компанията обяви подобен ход в Индия, обединявайки сили с Reliance, един от най-големите индийски конгломерати, в сделка за 8.5 млрд. долара.

Много обявени наскоро структури са по-неясни. Microsoft създаде партньорства с най-популярните създатели на AI модели: OpenAI от Сан Франциско, парижката Mistral, а от този месец и с G42 от Абу Даби. Инвестициите на най-ценната компания в света ще ѝ дадат миноритарни дялове в Mistral и G42. След като подкрепи OpenAI с 13 млрд. долара, компанията притежава неконтролиращ дял в дъщерното дружество със стопанска цел на създателя на ChatGPT.

Миналия февруари американският производител на автомобили Ford обяви партньорство с китайския гигант при батериите CATL, за да изгради завод за батерии на стойност 3.5 млрд. долара в Мичиган. Китайската фирма ще предостави ноу-хау чрез лицензионна сделка, но няма да притежава собственост в проекта. Ако Америка успее да принуди ByteDance, китайския собственик на TikTok, да продаде социалната мрежа под страх от забрана в Америка, тя може да попадне в ръцете на консорциум от американски фирми.

Квазисливанията не са нещо ново. Фирмите от много време се обединяват, за да управляват разходите по проекти, нови технологии и обсебените от производство правителства. Тази година френската Renault и японската Nissan отбелязват четвърт век от създаването на най-големия съюз в сектора, към който японската компания Mitsubishi се присъедини през 2016 г. CFM International, която е съвместна собственост на американската индустриална компания GE Aerospace и френската Safran, произвежда самолетни двигатели от 70-те години на миналия век. През 90-те години, отбелязва Мелиса Шилинг от Нюйоркския университет, компаниите се втурнаха да създават нови партньорства, за да се възползват от новата технология на деня - интернет. Развиващите се страни, включително Китай, отдавна задължават чуждестранните фирми, искащи да се възползват евтината работна ръка и огромните пазари, да предават технологии чрез съвместни предприятия с местни партньори.

Довиждане, обвързвания. Здравейте, партньорства

Днешният по-сложен свят води до по-сложни споразумения. Една от горещите точки отново е автомобилостроенето. Браншът се променя от преминаването от двигатели с вътрешно горене към електромобилите - и от страха от деиндустриализация, тъй като китайските производители доминират на пазара. Миналия октомври Stellantis, образуван през 2021 г. от сливането на Fiat Chrysler и PSA Group, собственик на Peugeot Citroën, обяви придобиването 20% от Leapmotor и създаването на съвместно предприятие за производство и продажба на автомобилите на китайския производител на електрически коли в чужбина. (Най-големият акционер на Stellantis също е и съсобственик на компанията майка на The Economist). Следващия месец Renault и Nissan ратифицираха ново, по-свободно споразумение с по-равностойно кръстосано акционерно участие. През март Nissan и Honda, друг японски конкурент, заявиха, че проучват стратегическо партньорство за създаването на електромобили.

Много от новите предприятия на автомобилните производители не са свързани с автомобилостроенето - поне не директно. Миналата година Stellantis закупи близо 20% от McEwen Copper, малка минна компания, като част от сделка (която също включва гиганта Rio Tinto), за да добива червения метал в Аржентина. В крайна сметка тази мед може да стигне до Кокомо, Индиана, където Stellantis притежава 49% от два завода за батерии, които се строят съвместно със Samsung SDI, южнокорейска компания за батерии, която е частична собственост на електронния гигант със същото име. Stellantis също така е част от IONNA, съвместно предприятие на седем автопроизводители, което планира да изгради 30 хил. зарядни станции в Америка.

Титаните на цифровите технологии изграждат също толкова сложни мрежи за сътрудничество. За разлика от споразуменията между големите автомобилни производители, където основният мотив за ограниченото сътрудничество е споделянето на разходите, AI сделките са свързани по-скоро с убеждението на регулаторите, че технологичните гиганти вече са твърде големи. През март Amazon заяви, че е инвестирал 4 млрд. долара в Anthropic, осигурявайки достъп на своите клиенти до техния модел Claude 3 и се обяви за "основен доставчик на облачни услуги за критични натоварвания" на създателя на модела. Alphabet също обеща на Anthropic до 2 млрд. долара и също така се похвали, че стартъпът използва тяхната облачна инфраструктура.

Microsoft, най-амбициозният участник в сделките с AI, е наясно с опасностите, които крие бюрокрацията. Тяхното придобиване на Activision Blizzard, разработчик на видеоигри, отне почти две години и почти беше провалено от антитръстовите регулатори. Софтуерният гигант първоначално започна да работи с OpenAI през 2016 г.; вложи 13 млрд. долара по-късно и интегрира моделите на OpenAI в потребителските си и професионални продукти. В сянката на сътресенията в стартъпа, които през ноември доведоха до бързото уволняване и повторно назначаване на шефа му Сан Олтман, Microsoft започна да разпределя залозите си.

Обявената през февруари инвестиция от 16 млн. долара в Mistral може да е малка, но помага на най-добрата възможност, която Франция има да се превърне AI суперсила, да влезе в орбитата на Microsoft. Дори по-креативно, през март Microsoft порази технологичния свят със сделка "без сделка", при която висши служители в Inflection AI, друг създател на модели, преминаха в Microsoft. Съобщава се, че другите инвеститори в стартъпа биват компенсирани чрез необичайно лицензионно споразумение. (Един от основателите на Inflection е член на управителния съвет на компанията майка на The Economist). Сделката на Microsoft с G42 за 1.5 млрд. долара е наполовина партньорство и наполовина дипломация с големи залози - сделката дойде с надеждата за по-тясно сътрудничество в областта на AI между американското и емирското правителство.

Трудно е да се предвиди успехът на вълната от квазисливания. Въпреки че съюзите преминават по-лесно през бюрата на регулаторите и политиците, отколкото придобиванията, те все пак могат да пропаднат. Миналата година American Airlines и JetBlue, друг превозвач, прекратиха съюза си на източното крайбрежие на Америка, след като бяха съдени от Министерството на правосъдието. Новото спортно предприятие на Disney се разглежда внимателно от антитръстовите съдии. По-рано тази година Федералната търговска комисия започна разследване на AI сделките. Европейските и британските регулаторни органи предприемат подобни действия.

В частност трансграничните сделки се минават по тесен път. Сдружаването в развиващите се икономики винаги е изисквало внимателно управление, иначе политически свързаните местни фирми ще се обърнат срещу чуждестранните си партньори или цели юрисдикции ще станат недостъпни за инвестиции. Отказът от свободните пазари на Запад до известна степен глобализира политическата несигурност. Гъвкавостта, присъща на партньорството или съвместното предприятие, но отсъстваща при пълното придобиване, могат да направят тези структури по-приемливи политически. Но дори сделките, създадени за да се избегнат проблеми, могат да бъдат подложени на проверка. Въпреки че партньорството на Ford с CATL не включва капиталова инвестиция от страна на китайската фирма, това не попречи на американските законодатели да призоват за внимателна проверка на сделката.

Най-голямата заплаха

Може би най-голямата заплаха за новосъздадените партньорства са самите партньори. Съгласуването на корпоративните интереси е пословично трудно. Решаващият дребен шрифт на квазисливанията се пази в тайна, което дава малко информация на акционерите за това какво всъщност са се договорили шефовете.

Нищо чудно, че споровете са толкова чести. През март американски съдия постанови, че Walmart може да прекрати сътрудничеството си с Capital One, след като търговската верига и доставчикът на кредитни карти влязоха в спор относно условията на споразумението. В петролната индустрия се разгаря напрегната игра на лингвистичен шах. ExxonMobil воюва с Hess, по-малък съперник, за това какво ще се случи с тяхното съвместно предприятие в Гвиана, ако Hess се продаде на Chevron, американски гигантски конкурент на Exxon.

Световното забавяне на продажбите на електромобили ще окаже натиск върху новите корпоративни структури на автомобилните производители (Ford вече сви плановете си за завода за батерии в Мичиган). Тъй като е нова технология, AI повдига нови въпроси относно безопасността или авторските права, които невинаги са подходящи за съвместно вземане на решения. Квазисливанията ще останат. Много от тях може да се окажат квазиуспешни.

2024, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар