🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Кауфланд" отваря халите на 23 май. След 50 млн. лв. и една година ремонт*

Германската верига хареса сградата в центъра на столицата преди три години

Кауфланд България
Кауфланд България
Кауфланд България    ©  Кауфланд България
Кауфланд България    ©  Кауфланд България
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

* текстът е публикуван на 13 май в 15:30 ч. и допълнен на 15 май в 14:40 ч.

Магазинът на "Кауфланд" (Kaufland) в Централните хали в София ще отвори за посетители на 23 май. Обектът бе открит след продължили една година ремонтни дейности по възстановяване на оригиналния вид и функции на сградата, съобразени с препоръките на Националния институт за недвижимо културно наследство и Министерството на културата.

Общата стойност на инвестицията надвишава 50 млн. лв. От "Кауфланд" уверяват, че околното пространство е запазено, че не са правени промени по фасадата, а всички елементи по нея са претърпели само и единствено реставрация, почистване, консервация.

Халите ще са най-централният столичен магазин на германската верига, която е лидер в търговията на дребно в България с годишен оборот над 2.2 млрд. лв.

Хипермаркет плюс

Магазинът в Централните хали е разположен на над два декара площ в историческата сграда, проектирана от арх. Наум Торбов през 1908 г. В него ще има 15 000 стоки, сред които месо, риба, млечни храни, хляб и плодове и зеленчуци, произведени от над 170 български фирми.

На панорамна тераса са разположени сладкарница, заведения за традиционни български ястия, за вурстове и продукти от австрийската кухня, за суши, нудли, пролетни рулца и гьоза.

На ниво "сутерен" в сградата, сред запазени древни археологически останки, са обособени зона за история и култура, детска книжарница, заведения, обекти за услуги. Паркингът е с 69 места.

Очаква се да бъдат отворени 110 нови работни места.

Тригодишната подготовка

През юли 2021 "Кауфланд България" обяви плана си да открие свой магазин в софийските Централни хали, а година по-късно стана собственик на имота. Срещу 34.8 млн. лв. компанията притежава сградата с 3435 кв. метра площ и парцела от 7 декара.

От началото на века емблематичната сграда паметник в центъра на столицата беше собственост на израелската "Ащром". Тя отдаваше под наем обекти на различни търговци, като приходите на дружеството й "Централни хали" годишно бяха около 4 млн. лв., а чистата печалба - около 1 млн. лв. Преди пандемията израелският собственик беше обявил план да открие там фермерски пазар с щандове на производители и възможност да се хапне на място, но после е променил плановете си.

Сделката предизвика нееднозначни обществени реакции. Беше организирана даже подписка против инвестицията. За да гарантира прозрачност, компанията създаде информационна интернет страница, с архитектурните планове, детайли и визуализации на проекта.

В крайна сметка инвестиционното намерение изчака "Кауфланд" да получи разрешение за реконструкция от Националния институт за недвижимо културно наследство и Министерството на културата. За тази цел проектът за преустройство беше съобразен с редица забележки и препоръки на Специализирания експертен съвет за опазване на културни ценности.

Днес външно сградата изглежда добре, с излъскана фасада и със запазени всички архитектурни детайли от миналото. А за концепцията "печеливш проект с пресни фермерски храни в голям обект" (каквито бяха намеренията на предишния собственик) явно София ще трябва да израсне още. Днес клиентите гласуват с портфейлите си за веригите.

Център за култура и изкуство

"Кауфланд България" планира част от пространството в Централните хали да бъде обособено като отворена градска сцена за култура, изкуство и образователни проекти. То се намира в сутерена на сградата - там е създадена интерактивна зона, която представя археологията и историята на София и е със свободен достъп.

Центърът ще предложи възможности за организиране на събития, за изкуство, занаяти, изяви на млади артисти и деца, съобщи Кремена Георгиева, мениджър "Корпоративни комуникации" на веригата.

Обществен съвет ще бъде своеобразен надзорен орган, който ще следи за правилното управление на сградата като културен символ. Негов председател е проф. д-р арх. Йорданка Кандулкова - експерт в сферата на културното наследство и преподавател в УАСГ, а членове са доц. д-р Венета Ханджийска-Янкулова - директор на Регионалния исторически музей - София, създателят на A to JazZ Петър Димитров, съоснователят на Free Sofia Tour Стефан Огнянов и журналистите Даниел Ненчев и Константин Вълков.

Подборът на събития в програмата ще се осъществява по два начина - на база на предварително курирани предложения от оперативния екип и обществения съвет, както и на база на специално организирани отворени покани към артисти, творци и културни дейци, които се организират веднъж годишно.

Първата покана за набиране на проекти е със срок до 15 юли. Трите проекта с най-много точки ще получат и грант от по 5000 лв. от "Кауфланд България". Одобрените кандидати ще разполагат безвъзмездно с пространството, в което има 70 седящи места, както и с техническо оборудване.

Присъствието на събитията не е обвързано с покупка от магазина на "Кауфланд" в Централни хали. Компанията няма да продава билети и да печели от това, уточни Кремена Георгиева.
14 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ekp351157130 avatar :-|
    ekp351157130
    • + 4

    Дълъг ремонт. По спомен проблем е било зареждането. За по-големи камиони е трябва да се копае, а при копаене задължително щяха да се натъкнах на археология (вижте отсреща до Дома на киното какво стана). Съответно никакво копаене и по-малки камиони за зареждане.

    Нередност?
  • 2
    hrinik avatar :-|
    hrinik
    • + 2

    До коментар [#1] от "ekp351157130":

    Така е - това беше основният проблем.

    Нередност?
  • 3
    jj avatar :-|
    J.J.
    • - 3
    • + 6

    Доста заядлива статия. Защо да “дорасва” София за нещо повече? В крайна сметка веригите са по-ефективни в експлоатацията на такива обекти и оперирането им. Какво предлага автора - да се купи от държавата и да има “фермерски жълтопаветничвски” стоки за богоизбраните, а не за средния българин?

    Нередност?
  • 4
    dobar_chovek_007 avatar :-|
    dobar_chovek_007
    • - 3
    • + 4

    Тази "верига" конкретно е от най-неприятните.

    Нередност?
  • 5
    dobar_chovek_007 avatar :-|
    dobar_chovek_007
    • - 11

    Хубаво са я ремонтирали, а не може ли просто да я направят музей или нещо по-смислено. Държавата да им каже: мерси за ремонта, ама си променихме мнението. Айде чао.

    Нередност?
  • 6
    f2 avatar :-|
    Imaginary Friend
    • - 1
    • + 8

    До коментар [#5] от "dobar_chovek_007":

    Може. И после може всички вериги да си вдигнат чуковете и да се върнем към това сърдити лелки да ти завиват в хартия малкото стоки зад тезгяха на кварталния магазин.

    Нередност?
Нов коментар