Първата голяма китайска инвестиция?

HNA Group спечели надпреварата за летище Пловдив в момент, в който разпродава сериозна част от бизнеса си

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от специалното издание "Капитал Градове: Пловдив". Всички текстове по темата може да откриете тук.

През лятото на 2009 г. летище Пловдив осъмна с нов пътнически терминал, изграден за около 40 млн. лева. Държавни. Откриването му беше тържествено, очакванията - големи. То може да обработва по 1000 пътници в пиков час. Само един въпрос трябваше да се реши - откъде да дойдат въпросните пътници.

Година по-късно в опит самолети да започнат да кацат редовно общините от региона основаха "Фонд за развитие на летище Пловдив – Южната врата на България", в който събираха по 50 стотинки на жител на година. За да не бъде непозволена помощ, сумата от фонда отиваше към дъщерно дружество на Ryanair, което в замяна рекламира региона пред потенциалните пътници. Инициативата имаше резултат. Нискотарифната авиокомпания откри редовни полети. Отношенията между общините и авиокомпанията не бяха безоблачни във финансово отношение. Тя в крайна сметка не прекрати полетите си от Пловдив, но те се оказват все така недостатъчни за напълването на аерогарата. И докато в дестинации като Бургас се откриват непрекъснато нови линии, вторият голям град стои затънал във въздушно безвремие.

През 2015 г. дори се наложи летището да спре да работи през нощта, като това постави пътниците на кацналите по необходимост самолети на Wizz Air там в странната ситуация да не могат да излязат два часа поради липсата на човек, който да закара стълбата за слизане.

Опитите да се намери концесионер на летището няколко пъти се проваляха поради липсата на интерес. И така до последната процедура.

Победителят в нея обаче спечели пловдивската аерогара в момент, в който сериозно разпродава бизнес.

Интерес от близо и далеч

През 2017 г. за пръв път от опитите за концесионирането на пловдивското летище, за него се появиха две сериозни кандидатури. Едната беше на "Консорциум Летище Пловдив", съставено от "Тракия икономическа зона" и автотранспортната ПИМК, която наскоро спечели концесията на интермодалния терминал край града. Втората дойде от Китай под формата на консорциум, воден от китайския инвеститор HNA Group и регистрираното в Холандия Plovdiv Airport Invest, като представител на китайския кандидат е бившият служебен икономически министър Асен Василев.

През март тази година Министерският съвет обяви, че състезанието печели китайската оферта. Концесията за пловдивското летище е за срок от 35 години. Офертата на победителя предвижда инвестиции от 79 млн. евро. Държавата пък ще получава 6% от приходите на аерогарата като концесионно възнаграждение плюс по 600 хил. лв. на година фиксирана част.

Около 30 млн. евро от инвестициите на китайците ще са за изграждането на карго и на пътнически терминал. Предвидено е и удължаване на пистата със 700 метра. Тя сега е дълга 2500, трябва да стане 3200, което ще позволи да кацат и да излитат много по-голям набор от големи самолети. Това е съществена част от плановете на концесионера, като по думите на Асен Василев китайският интерес към инвестицията бил продиктуван от това, че трафикът по летищата в Европа е много натоварен, а и повечето големи летища са твърде близо до градовете и не могат да посрещат 24 часа в денонощието големи товарни самолети. В идеалния вариант Пловдив може да се позиционира като карго хъб.

Плановете на китайците са през летището да минават по 1 млн. пътници на година и по 50 хил. тона товари. Предвижда се да се открие линия между Пловдив и Китай три пъти седмично - два пътнически полета и един товарен, като не е ясно кой точно ще е китайският град - Пекин, Гуанджоу, Шанхай или някой друг.

Един път китайци, втори път китайци...

Успешната история на китайската компания (виж карето) събуди сериозни надежди, че този път за разлика от десетките други обещания в България може и да се случи голяма китайска инвестиция. Сделката с българското правителство обаче дойде в момент, в който конгломератът започна да се освобождава от собственост. До това се стигна, от една страна, за да се спазят разпоредбите на китайското правителство за ограничаване на чуждите инвестиции. От друга и не по-малко съществена, за да намали огромните си задължения. Те пък са резултат от голямата й експанзия през последните няколко години, довела до недостиг на парични средства. Очакванията са за разпродажба на активи за 16 млрд. долара, които ще бъдат предназначени за погасяване на задължения.

HNA Group Co. започна да разпродава активи в Ню Йорк, Сидни, Лондон. Компанията планира да продаде акции на стойност 6.5 млрд. долара от хотелския оператор Hilton Worldwide, съобщи Bloomberg в началото на април. Участието в Deutshe Bank пък ще се свие от 8.8% на 7.9%. HNA вече продаде дела си в Hilton Grand Vacations за 1.1 млрд. долара, както и в Hilton Park Hotels & Resort за малко под 1.4 млрд. долара. В края на април стана, че HNA Group Co. води преговори и за продажбата на транспортния и логистичния си бизнес в Европа и Канада. По-точно става въпрос за продажба на компанията за ремаркета, отдавани под наем и на лизинг - TIP Trailer Services.

Не е ясно как тази масова разпродажба ще повлияе на бъдещето структуриране на компанията - концесионер на летище Пловдив, и откъде ще дойдат инвестициите. Договорът между държавата и победителя все още не е подписан.

Победителят

HNA Airport Group води началото си от 1993 г., когато се създава авиокомпанията Hainan Airlines на едноименния остров. Впоследствие тя се превръща в конгломерат в сферата на авиацията, туризма, недвижимите имоти, финансите и т.н. с активи и имоти за над 200 млрд. долара. В сферата на авиационния бизнес HNA Group оперира 13 летища и над 1000 вътрешни и международни линии, управлява 14 авиокомпании с над 1250 самолета, а годишно превозва над 100 млн. пътници до 260 града.

Китайският конгломерат участва активно в мащабни сделки през последните няколко години. HNA влезе сред акционерите и на Deutsche Bank през 2017 г., когато придоби 3% от книжата на финансовата институция, а после увеличи дeла си в банката до близо 10% и стана най-големият акционер в нея. Компанията придоби акции и от Hilton Worldwide.

В средата на миналата година HNA Group приключи и с придобиването за 15.1 млн. евро на контролния пакет от 82.5% на летище Frankfurt-Hahn airport, важна база на нискотарифната Ryanair, а малко по-рано имаше сделка и за покупката на дял в летището в Рио де Жанейро Galeao за 19 млн. долара. През 2016 г. придоби кетъринг компанията Gategroup, част от швейцарската Swiss, като беше обявено, че цената на сделката е 1.5 млрд. долара. В началото на 2017 г. пък се постигна споразумението Gategroup да придобие 49% в дружеството за авиационен кетъринг Servair на Air France-KLM за 237.5 млн. евро.
Все още няма коментари
Нов коментар