По-висока световна цена на петрола ще помогне на Русия да финансира войната

Кремъл изпробва нови тактики да поддържа приходите

Празненството нямаше как да трае вечно. След като през последните месеци доставките на суров петрол от Русия достигнаха рекордни обеми въпреки ембаргото на Запада, намаляващото производство и рисковете пред корабоплаването в Черно море, те паднаха до 3 млн. барела на ден (б/д) през август, което е около 800 хил. пo-малко от средното за април-май и е под предвоенните нива. Количествата вероятно ще останат понижени. На 5 септември Русия заяви, че ще удължи "доброволното" съкращаване на 300 хил. б/д, обявено първоначално през август, до края на 2023 г. (базовото ниво, спрямо което е съкращението, не е ясно).

Намаляващият износ лишава от средства Кремъл в момент, когато той иска да попълни военния си арсенал. През август приходите от федерални данъци от продажби на суров петрол паднаха до 8 млрд. долара спрямо 10 млрд. долара през юли и 13 млрд. през август миналата година според оценки на Виктор Курилов от консултантската компания Rystad Energy. Рублата, която дълго време също беше символ на устойчивостта на Русия, се срина до близо 100 рубли за долар, най-ниското ниво след инвазията. Двата спада придадоха спешност на усилията на Русия да печели повече от всяка добита капка суров петрол. Новият ѝ инструментариум включва три вида тактики.

Нов ръст на цената

Първата - да иска по-високи цени за по-малкото количество барели, които продава - удари на камък. Между януари и август цената на "Уралс", основния сорт руски суров петрол, беше средно 59 долара за барел в сравнение с 83 долара през първите осем месеца на миналата година. Това се дължи най-вече на по-ниската цена на петрола на световния пазар, която падна от 104 на 81 долара през този период. Западното ембарго, което даде предимство на други купувачи като Китай и Индия в преговорите за по-ниски цени, вероятно също е изиграло роля. Такова е действието и на "тавана на цените" на Г7, който забранява на западни доставчици и застрахователи да участват в износа на руски суров петрол, освен ако горивото не се продава под 60 долара за барел.

Наскоро обаче стратегията да се търсят по-високи цени отбеляза известен успех. Очакванията за пик на лихвените проценти в Америка и съкращенията на производството както от Русия, така и от Саудитска Арабия, помогнаха за повишаването на глобалната цена на петрола и на 5 септември тя надхвърли 90 долара за барел за първи път тази година. Това беше в полза Русия, която наскоро изгради "сив" флот от танкери - често остарели кораби, собственост на тайни посредници в Персийския залив, Хонконг или Турция - както и подкрепяна от държавата застрахователна система, която предпазва голяма част от нейната дистрибуторска мрежа от ефектите от тавана на цените. Освен това по-малко доставки тръгват от Черно море, а повече от балтийските и далекоизточните пристанища на Русия, където по-трудно се улавят нарушенията на санкциите. От средата на август "Уралс" се търгува над 70 долара за барел.

Западът едва ли ще настоява за по-стриктно прилагане тавана на цените: той иска да поддържа потока от руски петрол, за да избегне недостиг по-късно тази година, ако световната икономика се засили. Следователно, ръст на цената на "Уралс" изглежда сигурен, въпреки че е трудно клиентите да се убеждават да приемат по-малки отстъпки от световната цена на петрола. Индия твърди, че растящата цена на "Уралс" е подкопала конкурентното предимство на сорта, особено в сравнение със суровия петрол от Персийския залив. Това е малко подвеждащо. "Уралс" продължава да се търгува със солидна отстъпка от 7 долара в сравнение с най-евтиния клас саудитски суров петрол, изчислява фирмата за данни Kpler, въпреки че го превъзхожда като смес. Упоритостта на Индия подсказва, че тя вероятно има надмощие в преговорите.

Рафинирани продукти и нови маршрути

Докато продава по-малко суров петрол, Русия се опитва да пласира повече висококачествен рафиниран петрол - това е втората ѝ тактика за поддържане на приходите. За тази цел тя може да преработва повече суров петрол в своите рафинерии, като мобилизиране неизползван капацитет, който се оценява на 10% от общия според Kpler. Анализаторите смятат, че голяма част от планираните за този месец дейности за поддръжка ще бъдат отложени за следващата есен. Русия също така максимизира добивите на дизел, който е изключително печеливш продукт, за сметка на самолетното гориво. През август страната е изнесла повече такива рафинирани продукти, отколкото през същия месец на която и да е от последните шест години.

Третият начин, по който Русия се опитва да компенсира по-слабия износ на суров петрол, е като установява нови канали за разпространение. Износителите дискретно увеличават потоците по тръбопроводите към тези европейски страни, които все още могат да купуват руски петрол и го правят, а именно Чехия и Унгария. Анализаторите очакват това да продължи до 2025 г., когато чешкият тръбопроводен оператор би трябвало да има капацитет да получава повече суров петрол по тръба, която го свързва с Италия.

Русия започва да изпраща и повече товари през Арктика, което може да намали разходите за доставки до Китай. Маршрутът е с 30-45% по-кратък от тези, започващи от Балтийско и Баренцово море. Данните на Kpler показват, че руските танкери за суров петрол, използващи този път, са се увеличили осем пъти през 2023 г. Плаването в Арктика е възможно само през лятото и началото на есента, но Русия, разчитайки на глобалното затопляне, планира до 2025 г. да плава целогодишно. За военните усилия това може да е твърде късно. Голяма част от факторите, които междувременно ще определят приходите от износ на Русия - като се започне от състоянието на световната икономика - остават извън нейния контрол.

От "Капитал"

Кремъл се притеснява от поскъпващите горива

Руското правителство е обезпокоено от нарастващите цени на горивата и е готово на радикални мерки. Според в. "Комерсант" на среща с вицепремиера Александър Новак е било обсъдено мито върху износа на всички петролни продукти (250 долара на тон), а на дневен ред все още е пълна временна забрана на износа.

Производителите на петрол се противопоставят на това предложение. На първо място, би било странно да се очаква спад на цените, ако има недостиг на гориво на вътрешния пазар, посочват участниците на пазара. Освен това не е разработен механизмът за възстановяване на митата и не са определени критериите за "добросъвестни износители", отбелязва сайтът The Bell.

В началото на септември цената на бензина Аи-92 на борсата в Санкт Петербург се повиши в европейската част на Русия с 9%, до 70.4 хил. рубли за тон, на Аи-95 - с 2.2%, до 76.4 хил. рубли за тон, а на необходимото за жътвената кампания дизелово гориво - с 8.5%, до 73.75 хил. рубли за тон.

През септември петролните компании няма да получат амортизационните плащания, които вече бяха намалени наполовина с цел бюджетни икономии. Държавата им изплаща разликата между експортните и вътрешните цени само ако реалните борсови цени на горивата надвишават индикативните с не повече от 10% за бензина и 20% за дизеловото гориво. Сега те са по-високи съответно с 24% и 37%.

Сезонните ремонти на рафинериите и физическият недостиг на горива, особено в Южна Русия, влошават ситуацията на вътрешния пазар. За сметка на това на международните пазари брентът достига 95 долара за барел. Това означава, че руснаците не могат да очакват намаляване на цените по бензиностанциите. През следващите няколко месеца горивата или ще поскъпват много по-бързо от инфлацията (ускорявайки ръста на цените както пряко, така и чрез мултипликатори), или просто ще поскъпват по-бързо от инфлацията, предвиждат от The Bell.

2023, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ajsayder avatar :-|
    sim4o
    • - 1
    • + 2

    Цените няма как да не са нагоре ..

    Нередност?
  • 2
    kuranakyumura avatar :-P
    kuranakyumura
    • - 2
    • + 3

    Оруелското пропагандно фокусиране на цените на петрола само за Русия прави анализа непълен и заблуждаващ. Което е поредната черна точка в "съдържанието от Economist".

    Цените на петрола тръгнаха нагоре още с изострянето на кризата в Украйна от юни 2021 г., когато Зеленски почна да заплашва, че ще си върне Крим, а Путин почна да разнася танкове и гаубици по пероните. За да се овладеят САЩ започнаха да пускато от своя петролен резерв на пазара. Никой от западните пропагандисти не си направи усилията, които са на един сърч разстояние, защото са публични данни, да види какво се случва с американските петролни резерви. От април 2021 г. до юни 2023 г. те са стопени наполовина и са на най-ниските нива от 1983 г.! https://www.eia.gov/dnav/pet/hist/LeafHandler.ashx?n=pet&s=mcsstus1&f=m

    В неофициалните данни за юли 2023 г. се показва покачване - тоест, САЩ започва да трупат петрол, което автоматично означава край на потискащия ефект на Вашингтон на цените. Идват студените месеци и тенденцията ще е по-скоро нагоре на стойността на петрола. САЩ изгърмяха резервите и вече са на нива, които не могат да се поддържат дългосрочно, а идват и избори, та трябва да се остави малко резерв за натискане на цените баш преди вота.

    Нередност?
  • 3
    ajsayder avatar :-|
    sim4o
    • - 1
    • + 2

    До коментар [#2] от "kuranakyumura":

    Това е така, но има МНОГО ПО-ФУНДАМЕНТАЛНИ причини .. Петролната ера СИ ОТИВА ..

    Нередност?
  • 4
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 2
    • + 2

    Аналитиката на The Economist e традиционно потресаващо слаба, по простата причина, че е предназначена за западни бюргери, а не за мислещи хора, а дефицитът се подпъхва с пропагандни клишета. С каквито статийката и обременена.
    Отдавна не преставам да се чудя защо тук обиждат публиката си с преписване от The Economist ?

    И тъй като трябва да се помнят яловите западни ходове, които по тъзи прчина в пропагандният текст гора не са отбелязани, в една от десетките си санкции спрямо Русия Западът ѝ наложи пределна цена от 60$ на барел. Видимо това ограничение не касае никой круг потребител на руски петрол- Китай, Индия, САЩ (!!!), щом The Economist е скандализиран от моментната цена от 100.

    С клечки в колелата на пазарната икономика Западът най-много на си остане на тъмно и студено.
    Останалото го е описал пределно разбираемо kuranakyumura.

    Нередност?
Нов коментар