Future of Work 2023: Защо работата на HR експертите е по-трудна от всякога

Намирането на нови специалисти, задържането на ангажираността и офисите на бъдещето бяха само част от темите на конференцията, организирана от "Капитал" и "Кариери"

The Future of Work Summit 2023 се проведе на 24 октомври в Grand Hotel Millenium Sofia
The Future of Work Summit 2023 се проведе на 24 октомври в Grand Hotel Millenium Sofia
The Future of Work Summit 2023 се проведе на 24 октомври в Grand Hotel Millenium Sofia    ©  Цветелина Белутова
The Future of Work Summit 2023 се проведе на 24 октомври в Grand Hotel Millenium Sofia    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Сред основните предизвикателства пред HR специалистите след пандемията от ковид-19 са връщането на служителите в офисите, задържането на ангажираността и принадлежността им към организацията, намирането на нови кадри, обучението им и налагането на персонализиран подход спрямо всекиго. Тук на помощ идват собствениците на офис сгради, които преобразяват пространствата си в места по-скоро за забавление, събирания и спорт, но и даващи възможност да се пазарува в същата сграда. При хотелиерството тази задача е по-трудна, тъй като заради пандемията специалистите в сектора намаляха.

Предизвикателствата пред екипите човешки ресурси бяха разгледани на HR дискусионния панел на конференцията The Future of Work Summit 2023, организирана от "Капитал" и "Кариери". В дискусията участваха Таня Косева-Бошова, управляващ директор и партньор в Lion's Head, Анна Габровска, ръководител на екип "Култура и човешки капитал" във "Филип Морис България", Йорданка Костова, директор "Управление на таланти и работодателски бранд" в Пощенска банка, и Таня Димитрова, директор "Човешки ресурси" в Grand Hotel Millenium Sofia. Модератор на панела беше Гергана Василева, управляващ партньор "Международен бизнес" в Contipso Learning и директор на London School of Public Relations - България.

Как си представяте офиса на бъдещето и как може да се различава от традиционните офис пространства?

Таня Косева-Бошова, Lion's Head

Бъдещето на офиса е многолико. Той има няколко функции, а не само за работа. Това са места, на които трябва да се чувстваме като вкъщи. След ковид пандемията всички знаем за работата от вкъщи и желанието на хората да се чувства удобно и да им е приятно. Офисът на бъдещето обаче трябва и да забавлява хората, защото работещите в компаниите наши наематели са основно млади хора, които искат не само да работят, а и да се забавляват, да пазаруват и да им е интересно. Това е бъдещето на офисите като места за няколко много различни функции. Никой не иска да губи време в пътуване между различни функции. Човек иска да му е приятно, той се сприятелява с тези хора и иска да се забавлява.

В по-големите сгради, които имат условия физически, си правят места буквално за забавления - за партита и събития. Правят се спортни центрове, навън Technogym представят различни системи, които помагат на хората да тренират заедно.

Това са нещата, които биха могли се случват в офисите на бъдещето. Нашата роля като собственици и инвеститори в офис сгради е да помагаме на наемателите ни да върнат хората в офисите. Да ги накарат да се чувстват добре там и да искат да дойдат. Не всяка компания може да заповяда на служителите си да дойдат, а трябва те сами да поискат да го направят.

В сегашната литература за развитието на офисите като клас за инвестиране се говори за "лайфстайл" офиси. Това са места, които не са само за работа, а са и за преживявания и усещания. В сградите, които управляваме, правим много събития, в които се опитваме да въвличаме работещите там, за да имат интересни преживявания през деня.

Каква е връзката на войната за таланти с благосъстоянието?

Анна Габровска, "Филип Морис България"

Тя е пряка, защото благосъстоянието вече не е просто добавена стойност, а нещо, което може да привлече хората. Магнит е за това хората да искат да работят в една организация, защото то е израз на културата ѝ. Благосъстоянието е грижата, която работодателят дължи на хората, които всъщност създават стойност за самия него.

Повишавайки позиционирането и приоритизацията на благосъстоянието в нашите стратегии, ще бъдем успешни компании, тъй като това е фактор. Във "Филип Морис" работим в три основни посоки, без да се изчерпват с това - ментално, физическо и финансово благосъстояние. Заедно с това съм съгласна, че се вижда у новите поколения как очакването да има забавление и да сме щастливи на работното си място е от ключово значение. Всички тези неща дават много повече свобода на колегите ни да се чувстват добре приети и щастливи.

С какви предизвикателства се сблъсквате, и то в условията на постоянна промяна и турбуленция?

Йорданка Костова, Пощенска банка

Всички HR експерти и работодатели се сблъскваме с едни и същи предизвикателства, а именно подбора, задържането и ангажирането на служителите. Живеем наистина в доста динамични времена и считам, че допълнителен фактор е достъпа до информация, който е вече доста улеснен, а той е допълнителен драйвър на промяната. Допълнение са и бързо променящите се технологии и иновации. В същото време и благосъстоянието на служителите и непрекъсната промяна в очакванията им.

Всичко това допринася средата да стане все по-динамична, но пък в Пощенска банка го приемаме като огромна възможност да бъдем доста по-иновативни и успешни. Основния фокус, върху който работим, не е толкова дигитализираното преживяване на дадения служител, колкото суперперсонализацията. На такъв етап сме, че кандидатите и служителите ни държат да усетят своя суперперсонализиран подход към тях. С нашите оптимизирани решения и с дигитализация и автоматизация на много от процесите в подбора и обучението успяваме да отделим повече време в комуникация.

Също така развиваме нови умения в посока "чуване пулса на организацията", т.е. да успеем да доловим променящата се среда отвън, но и да чуем служителите отвътре, за да създадем чувство за приобщаване и емоционална привързаност на екипите. По този начин ги подготвяме да се чувстват по-сигурни, защото не само щастието е важно, но и да се чувстват сигурни и спокойни в динамично променящата се среда. Да знаят, че те са в среда, която се грижи за техните знания, умения и развитие на компетенции. Лесно да приемат промяната в приоритетите, защото това е новото сега. Да реагират доста по-бързо и адекватно, за да можем HR експертите да ги подготвяме и водим в бързо променящата се среда и да сме начело с бизнес трансформациите в нашите организации.

С какви предизвикателства се сблъсквате, когато става въпрос за борбата на таланти в хотелиерството?

Таня Димитрова, HR Manager, Grand Hotel Millenium Sofia

Хотелиерството е един много чувствителен бизнес и всяко събитие, което се случва навън, влияе върху начина, по който работим ние. Това, което промени хотелиерството, е ковид пандемията и всички се опитваме да забравим за това, което се случи. Тази прекрасна сграда (Grand Hotel Millennium - бел. ред.), която беше идеален хардуер, беше готова да бъде открита на 6 април 2020 г. За съжаление на 14 март беше обявена пандемията и за мен като ръководител отдел "Човешки ресурси" се наложи в рамките на една седмица, надявах се временно, да се разделя с една голяма част от екипа - от софтуера, който трябваше да вдъхне живот на този прекрасен хотел.

Сигурността на работното място е нещото, което е изключително важно. След пандемията и другите бизнеси в туризма не се смятат за място, което е сигурно. Много професионалисти от хотелиерството промениха бизнеса, в който искат да се развиват, за да получат тази сигурност.

Ние не работим в офиси, а работим 24/7 през 365 дни в годината. Thanks God, it's Friday не се отнася за нас и не можем да предложим хоум офис или хибридни работни места. Така че най-голямото предизвикателството е да влюбим хората и да ги върнем отново в нашия бизнес.
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар