Промените в ЗОП: Пас за частните болници и поръчките с една оферта, малки промени над 5 млн. лв.

Народното събрание гласува на второ четене и окончателно прие изменение на Закона за обществените поръчки, с които няма да реши проблемите в сектора

Законът за обществените поръчки трябваше да бъде променен, за да се изчистят основни порочни практики при възлаганията на обществени поръчки от държавни институции.
Законът за обществените поръчки трябваше да бъде променен, за да се изчистят основни порочни практики при възлаганията на обществени поръчки от държавни институции.
Законът за обществените поръчки трябваше да бъде променен, за да се изчистят основни порочни практики при възлаганията на обществени поръчки от държавни институции.    ©  Надежда Чипева
Законът за обществените поръчки трябваше да бъде променен, за да се изчистят основни порочни практики при възлаганията на обществени поръчки от държавни институции.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Капитал Право Капитал Право

Научавайте най-важното от правния свят и съдебната система всяка седмица на мейла си

Темата накратко
  • Последните промени в ЗОП са с цел уеднаквяване с европейското законодателство и регулации, свързани с ПВУ.
  • Частните болници бяха оставени да не провеждат обществени поръчки за доставка на лекарства благодарение на гласовете на ГЕРБ, БСП, ДПС, "Възраждане" и ИТН.
  • Заради хаоса при гласуването трябва да се изчака окончателният вариант на ЗОП, който ще бъде обнародван до седмица и ще влезе в сила след два месеца.

В последните дни на своята работа преди да се разпуснат в почивка заради предизборната кампания, депутатите гласуваха едни от най-важните, но някак дискретно обявени промени в Закона за обществените поръчки.

Това всъщност беше второто гласуване на законопроекта. В него са обединени вече приетите на първо четене промени, внесени от Министерския съвет през април, промените, внесени от Божидар Божанов ("Продължаваме Промяната - Демократична България") през май, и последните предложения на МС от август.

Обединеният законопроект беше обявен с висок приоритет и важност, защото заложените в него промени са свързани с изпълнението на ангажиментите на България по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ) и предстоящото второ плащане по него в рамките на текущата календарна година. Искането за плащане беше подадено вчера и е за 1.4 млрд. лв.

Но има и още една причина този закон да е особено важен - той регулира раздаването на милиарди левове годишно през всички възможни поръчки, пускани от държавния и частния сектор.

В хаоса и неразбирателствата сред парламентарните групи в пленарната зала проектът претърпя няколко промени в ключови предложения, които обаче остават неясни до окончателното обнародването на проекта.

Така например без яснота остана важният въпрос за инхаус възлаганията, както и категоричното искане на ЕК за намаляване на дела на договорите, възложени на база един-единствен оферент (защо е огромен проблем за България е обяснено тук).

Що се отнася до ключовия въпрос за частните болници и нуждата там също да провеждат на поръчки, това също беше отхвърлено с гласовете на ГЕРБ, ДПС, "Възраждане", БСП и ИТН. Тъй като това е едно от исканията на ЕК, не става ясно дали по този начин България отговаря на реформата, която е отбелязана като отметната в списъка на правителството.

Без промяна за НЗОК и частните болници

Агенция "Пътна Инфраструктура" и здравната каса бяха двете институции, върху които падна особен фокус от страна на еврокомисията и вносителите на проектите. Двете разпределят над 10 милиарда годишно през поръчки, но и са тези, които изключително са се възползвали от практиката да възлагат директно на свързано предприятие дейности - т.нар. инхаус.

Коалицията от партии без ПП-ДБ окончателно остави частните болници да не провеждат обществени поръчки за лекарства и медицински изделия, въпреки че за тях плаща здравната каса с публични средства - парите от здравните вноски и данъци на работещите.

"Днес Народното събрание (НС) за пореден път гласува изменение в законодателството, което е в противоречие с правото на ЕС", каза пред журналисти в парламента Васил Пандов, народен представител от парламентарната група на "Продължаваме промяната - Демократична България" (ПП-ДБ) и заместник-председател на здравната комисия.

Пандов всъщност отбеляза, че от години срещу България има наказателна процедура от Европейската комисия относно неравнопоставеното положение между частните и държавните болници. От години всъщност в България частните болници са освободени от задължението, когато купуват лекарствени продукти, които после Националната здравноосигурителна каса плаща, да провеждат обществени поръчки. При гласуването в пленарната зала обаче предложението на народните представители от ПП-ДБ това да се промени не беше подкрепено.

Непровеждането на обществени поръчки за лекарства от частните болници ги поставя в привилегирована позиция спрямо държавните и общинските, като им позволява да купуват по-скъпо лекарства.

"Това, което се получава, е, че държавните болници са задължени да използват обществената поръчка, а частните заведения - не", коментира пред БНР д-р Александър Симидчиев.

Така поредният опит на властта да се бори с порочните практики на пазара на лекарства чрез промени в ЗОП, чрез електронни търгове за лекарства и др. срещна мощен лобистки отпор от хартиената коалиция и беше отхвърлен.

Какво все пак се промени

Основните промени в ЗОП, които засягат някои групи ревизии са повишаване на стойностните прагове, над които се прилагат различните режими на възлагане на обществени поръчки, информацията, която трябва да подават възложителите, както и залагането на две важни малки промени - задължителен преглед на условията по поръчката от страна на Агенцията за обществени поръчки за всички поръчки над 5 млн. лв., както и спирането на възможността участници да се отстраняват за технически недостатъци в документацията.

Има и прецизиране кое точно и кога може да се счита за изключение от ЗОП, но от Министерството на финансите "Капитал" не успя да получи отговори дали предложените от тях промени по възлаганията, касаещи основно инхауса и АПИ, са получили одобрение в пленарна зала. Според източници неяснотата около окончателно приетите варианти ще бъде разрешена в рамките на тази седмица, когато всъщност ще приключат техническите редакции и законопроектът ще бъде изпратен за обнародване.

"Днес гласувахме на второ четене много промени в Закона за обществените поръчки, но нека да откроя по-важните от тях, които бяха приети. Публикуване на договорите, сключени без обществена поръчка (над 50 хил лв.). Има редица изключения, при които не се правят обществени поръчки и досега оставаха скрити. Публикуване на договорите за телевизионно време над 10 хил. лв. С това ограничаваме възможността на властта (която и да е тя) скрито да насочва пари към медии и така покриваме критика в доклада на Европейската комисия за върховенството на закона във връзка със свободата на медиите". 

Божидар Божанов
Божидар Божанов

депутат от ПП-ДБ, в пост във Фейсбук

С новите промени се създава постоянно действащ Експертен консултативен съвет към министъра на финансите като съвещателен орган по въпросите, свързани с прилагането на закона. Това всъщност бяха предложенията на Асен Василев като стъпка към затягането на контрола и публичността.

С малки изключения, предложените промени изменения се очаква да влязат в сила два месеца след обнародването на ЗИДЗОП, което пък трябва да се случи до седмица.

Все още няма коментари
Нов коментар