София дава 6 млн. лв. за "дигитализация" на паркирането, без да е ясно какво се иска

От заданието става ясно само, че ще се купува оборудване за коли, следящи за контрола в зоните

   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Общинското дружество Център за градска мобилност обяви поръчка за 5.9 млн. лв. без ДДС по-малко от два месеца преди местните избори.
  • В нея се говори за дигитализация на съществуващи и въвеждане на нови услуги, без да става ясно съвсем какво точно се има предвид.
  • Краткият срок за кандидатстване и изискванията към кандидатите също са проблемни.

Какво си представяте, като чуете, че услугите за паркиране в столицата ще се дигитализират? Може би приложение, което показва налични паркоместа в отделните зони и в общинските паркинги, или пък различни възможности за плащане и т.н. Не това обаче изглежда да е предмета на нова обществена поръчка на солидната стойност от 5.9 млн. лв. без ДДС с дългото име "Дигитализация на съществуващи услуги и предоставяне на нови дигитални услуги за събиране, обработка, анализ, обмен и визуализация на данни за управление и контрол на паркирането ".

Всъщност, какви точно дейности предвижда тази поръчка, обявена от общинското дружество за транспорта на София - Център за градска мобилност (ЦГМ), не е особено ясно. Заданието е трудно разбираемо дори за хора, работещи в IT сектора. Говори се за интеграция на системи, нови услуги и пр., без да става ясно какво точно иска възложителят. В търга явно има и доза спешност - обявен е по-малко от два месеца преди местните избори. Срокът за кандидатстване по нея бе един месец, като има критики и за условията към кандидатите и конкуренцията.

Новото старо

Ако говорим за услуги при паркиране - ЦГМ вече има немалко създадени няколко такива, като портала за винетки, услугата "Паркирай и пътувай", закупуване на превозни документи. Те досега са се случвали без обществени поръчки, т.е. за суми под границата от 30 хил. лв., и са работещи.

В поръчката сега обаче се предвижда и оборудване за 20 автомобила, които да могат да следят за контрола - вероятно по подобие на вече оборудваната кола на ЦГМ в София, въведена по пилотен проект.

За да разбере какво точно се иска в поръчката за 6 млн. лв., както и какви нови услуги мисли да въвежда столицата и как ще оптимизира съществуващите, "Капитал" изпрати въпроси до транспортното дружество. Към момента - две седмици по-късно, все още няма получен отговор (когато и ако бъде получен такъв, медията ще разкаже подробно за проекта).

"Какво е искал да каже авторът"?

В заданието се говори за оптимизиране на съществуващи услуги, "осъвременяване и улесняване на достъпа на гражданите до услугите, свързани с паркиране, "подобряване на потребителското преживяване чрез цялостна дигитална трансформация на услугите", "предоставяне на потребителите на съвременни методи за заплащане на услугите, свързани с паркиране", "повишаване на събираемостта на вземанията за платено паркиране" и др. подобни, без да става ясно кои услуги точно се имат предвид.

Никой не може да ме убеди, че за ЦГМ е изключително важно да пуснат тази обществена поръчка два месеца преди ГЕРБ да изгубят кметското място и мнозинството си в общинския съвет на София. Не разбирам защо е това бързане от тяхна страна.

Симеон Ставрев
Симеон Ставрев

общински съветник, „Демократична България“

"Въпреки че документацията е цели 80 страници, в нея има много неясни неща и общи думи като "дигитализация", "интеграция", "оптимизация" и т.н. Като програмист съм виждал много лоши задания на софтуерни продукти и те са точно такива - без ясно уточнени параметри. Как точно, при това положение, е определена прогнозната стойност на обществената поръчка от 5.9 млн. лв.? Защото аз оставам с впечатлението, че желаните дейности и функционалности от ЦГМ могат да струват и в пъти по-малко", коментира общинският съветник от "Демократична България" Симеон Ставрев.

В последните поне пет години общината не е инвестирала средства в подобни начинания и липсва иновативен подход. И сега например в заданието не се включват съществуващите паркинги и бъдещите такива, по които се работи.

От условията иначе се разбира, че основна ще бъде интеграцията на съществуващи системи на Центъра за градска мобилност, като една такава е т.нар. ИАСУТД, или автоматизираната билетна система, която струваше 100 млн. лв. на София. Разследване на "Капитал" показа, че системата е изградена от фирма на гръцки гражданин, с връзки с бившите общинари Иво Тонев и Орлин Алексиев. Иначе тя все още се изплаща и не е собственост на общината, което поставя въпроса как може да се осъществи интеграция с нея.

Може би повече следящи коли?

По-разбираемата част на заданието включва хардуер. Предвижда се закупуването на устройства, камери за разпознаване на номера, комуникационно оборудване, таблети, които да се инсталират в 20 коли на ЦГМ. Това наподобява вече изпълнен пилотен проект на дружеството - в края на 2020 г. то пусна специално оборудвана кола, която да следи по този начин за контрола в зоните за платено паркиране.

Изискването за камерите е да разпознават регистрационните номера на минимум 80% при препоръчителна скорост на движение до 30 км/час. Справка показва, че за тези параметри има и безплатни софтуери, които могат да се използват, като платените предлагат разпознаваемост над 90%. Макар и вече да има една такава оборудвана кола, от ЦГМ припознават тази технологична възможност в заданието като "нов процес, който да позволява автоматизирано разпознаване на регистрационни номера на ППС чрез инсталирано оборудване върху подвижен състав". Проблемът с паркирането в града става все по-голям, като последните данни говорят, че моделът е сбъркан.

Условията - притеснения за конкуренцията

Според източници на "Капитал" фирмите, които са работили досега със системи на общината, имат много по-голяма вероятност да спечелят поръчката. Ако те са изградили част от услугите, няма да има нужда да се интегрират с тях, както и да изграждат наново. Историята показва, че през последните 10 години фирми, водещи към едни и същи връзки, са се внедрили устойчиво в технологичните услуги на ЦГМ и общината.

Една от опциите в поръчката например е "предоставяне на услуги "на едно гише", позволяващи предлагането целия спектър от услуги, предоставяни от ЦГМ". Изискванията, посочени като условия към кандидатите, са за оборот от 700 хил. лв. в последните три години, както и изпълнението на подобни дейности. Под "сходен" предмет, следва да се разбира:

  • минимум 1 изпълнена дейност и/или услуга, и/или платформа, и/или договор свързани с осигуряване на заплащане на престой за паркиране в зони за почасово платено паркиране
  • минимум 1 изпълнена дейност и/или услуга и/или платформа, и/или договор за предоставяне и/или разработване на мобилно приложение за Android и iOS, интегрирано към система за контрол на паркирането
  • минимум 1 интеграция с доставчици на платежни услуги и/или с платформи, свързани към лицензирани телекомуникационни оператори за обмен на кратки текстови съобщения
  • минимум 1 изпълнена дейност и/или услуга, и/или платформа, и/или договор за предоставяне на софтуер като услуга в сферата на почасовото платено паркиране и/или с други услуги, свързани с градска мобилност
  • минимум 1 изпълнена дейност и/или услуга, и/или платформа, и/или договор за предоставяне на платформи за плащания (Payment Gateway/ Payment Connector) под формата на софтуер като услуга.

"Както можете да се досетите, в тези критерии попадат много малко компании. Средно голяма софтуерна фирма не може да ги покрие, дори да има десетки подобни проекти зад гърба си", пише Симеон Ставрев. Кандидатите в поръчката ще станат ясни на 8 септември, когато офертите ще излязат в електронната система за обществени поръчки (ЦАИС ЕОП). А основният въпрос остава каква ще е реалната промяна за града, след като се случи исканата в поръчката "дигитализация".

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    polite_bear avatar :-|
    HERMES
    • + 2

    Съвсем ясно е какво се цели в края на мандата. "Усвояване".

    Нередност?
Нов коментар