София все още не е започнала ключови ремонти с парите от заема от ЕИБ

Общината е инвестирала само 25.5 млн. лв. при осигурени 120 млн. лв. Фокусът е върху тунела в "Люлин", пробива на ул. "Филип Кутев" и разширението на бул. "Ломско шосе". Другите обекти чакат

ГБС започна изграждане на т.нар. трети градски ринг в частта му на ул. "Филип Кутев" между ул. "Сребърна" и бул. "Симеоновско шосе". Фактически това е продължението на бул. "Тодор Каблешков", който е с размер на градска магистрала и предвиден трамвай по средата. Все още няма избран изпълнител за участъка до бул. "Черни връх"
ГБС започна изграждане на т.нар. трети градски ринг в частта му на ул. "Филип Кутев" между ул. "Сребърна" и бул. "Симеоновско шосе". Фактически това е продължението на бул. "Тодор Каблешков", който е с размер на градска магистрала и предвиден трамвай по средата. Все още няма избран изпълнител за участъка до бул. "Черни връх"
ГБС започна изграждане на т.нар. трети градски ринг в частта му на ул. "Филип Кутев" между ул. "Сребърна" и бул. "Симеоновско шосе". Фактически това е продължението на бул. "Тодор Каблешков", който е с размер на градска магистрала и предвиден трамвай по средата. Все още няма избран изпълнител за участъка до бул. "Черни връх"    ©  Цветелина Белутова
ГБС започна изграждане на т.нар. трети градски ринг в частта му на ул. "Филип Кутев" между ул. "Сребърна" и бул. "Симеоновско шосе". Фактически това е продължението на бул. "Тодор Каблешков", който е с размер на градска магистрала и предвиден трамвай по средата. Все още няма избран изпълнител за участъка до бул. "Черни връх"    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Досега са изпълнени три по-сериозни инвестиции при обещани много повече.
  • Все още не е започната работа по бул. "Копенхаген", Източната тангента, Зеления ринг и др.
  • Заемът е в подкрепа на Плана на Столичната община за устойчива градска мобилност в периода 2019 - 2035 г.

В края на 2020 г. кметът на София Йорданка Фандъкова обяви, че общината ще вземе заем от Европейската инвестиционна банка, за да довърши ключови инфраструктурни проекти. Ставаше дума за булевардите "Тодор Каблешков", "Копенхаген", "Рожен", Източната тангента, Зеления ринг, реконструкцията на бул. "Ген. Скобелев", тунела при "Люлин" и др. Близо две години след подписания през септември 2021 г. договор за заем на стойност 120 млн. лв. изглежда, че по част от списъка изобщо не е започвала работа, а средствата, инвестирани дотук, са само 25.5 млн. лв. Това става ясно от справка, която "Капитал" получи от зам.-кмета по финанси Дончо Барбалов по Закона за достъп до обществена информация.

Най-голяма част от средствата са инвестирани в новия тунел на бул. "Царица Йоанна" в "Люлин" (15 млн. лв.), който вече е готов, както и в пробива на ул. "Филип Кутев" (4 млн. лв.) и разширението на бул. "Ломско шосе". За други обекти са инвестирани по-малко средства, вероятно за старт на дейностите, а повечето чакат на опашката. Общината най-вероятно се сблъсква с проблема с отчуждаването, което е нужно, преди да се започне какъвто и да е ремонт и изграждане, и това води до допълнително забавяне.

Какво се изпълнява сега и какво се обеща

Към настоящия момент обекти, които са финансирани със средства по гореспоменатия договор за заем, са няколко (виж таблицата).

За някои от тях усвоеното финансиране е малко, което говори, че те са в съвсем начален етап.

Иначе в списъка с обекти, представен пред 2020 г., фигурираха още обещавания над десет години Зелен велоринг между гара "Пионер" и ВТУ "Тодор Каблешков". Друг важен проект е връзката на бул. "Тодор Каблешков" след ул. "Луи Айер" и до бул. "Черни връх", но в търга на общината все така няма избран изпълнител за това продължение. Иначе обединение с участието на "ГБС - Инфраструктурно строителство" и "Глобал кънстръкшън" се класира на първо място в търга на Столичната община за изграждането между ул. "Сребърна" и бул. "Симеоновско шосе".

В списъка влизаше и бул. "Копенхаген" от ул. "Самоковско шосе" до бул. "Ал. Малинов" за прогнозните 22.5 млн. лв. В поръчката за частта от метростанцията до бул. "Цариградско шосе" обаче все така няма избран изпълнител.

Изграждането на Източната тангента също буксува, макар и да има избран изпълнител и дори подписан договор.

От отговори, които "Капитал" получи по Закона за достъп до обществена информация, стана ясно, че забавянето е заради дългогодишно съгласуване на проекти и липса на разрешение за строеж и "осигурен финансов ресурс". Последното е странно, защото тангентата попада сред обектите, предвидени за финансиране с въпросния заем.

Движение няма и по поръчката за изграждане на бул. "Рожен" до Северната скоростна тангента и за реконструкцията бул. "Ген. Скобелев" и на транспортния тунел при НДК. Беше обявена и реконструкция на трамвайните релси на бул. "Александър Стамболийски", за която има задвижен търг, както и за ремонт на улици след обновяване на канализацията. (Подробния списък четете тук.)

Разбира се, няма как общината за две години да е готова и изпълнила всичко от обещаното. Заемът е в подкрепа на Плана на Столичната община за устойчива градска мобилност в периода 2019 - 2035 г. Видно е обаче, че за голяма част от обектите има забавяне - дали заради процедурни причини, дали заради административни или не съвсем ясни. Проблемът е, че обещанията за задвижването на всички тези проекти датират от години и това води до изчерпване на търпението, особено когато вече има възможност за изпълнение.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар