София дава 2 млн. лв. за 113 нови спирки на градския транспорт

Дизайнът им е добре познат: прозрачни стени и малка пейка на спирконавес, а интересът към търга - голям

Спирките ще са с добре познатия за столицата дизайн.
Спирките ще са с добре познатия за столицата дизайн.
Спирките ще са с добре познатия за столицата дизайн.    ©  Надежда Чипева
Спирките ще са с добре познатия за столицата дизайн.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • София обви поръчка за 113 конструкции за спирки на градския транспорт в различни квартали на София срещу 2 млн. лв.
  • Те ще са същите като по-новите спирки на ЦГМ - с прозрачни стени и мъничка пейка
  • Седем фирми от различни градове участват в търга на Центъра за градска мобилност

В София все още има места, на които изобщо липсват навеси на спирките на градския транспорт и граждани са подавали многократно сигнали за това. В някои части на града единственият начин да се разберете, че има спирка, е стълбът с табела, поставен "в нищото". Затова председателят на общинския съвет Георги Георгиев обяви в края на миналата година, че е инициирал Центърът за градска мобилност да купи още над 100 спирки за различните квартали. Сега вече са ясни и участниците в обществената поръчка - общо седем кандидата от различни градове.

Сумата за въпросните спирконавеси е с прогнозна стойност 2 млн. лв. Но дизайнът им ще е добре познат: комбинация от сив покрив и прозрачни стени, а от едната страна - малка пейка. Проектът за тях е част от обществената поръчка, като от документите става ясно, че дизайнът е в съзвучие с Наредбата за градската среда на София.

Преди дни общинският съветник Борис Бонев ("Спаси София") разкритикува спирконавесите в София, като ги сравни с тези в Любляна.

Недостиг на спирки

Голяма част от визираните в поръчката (65 броя) спирконавеси е била определена по сигнали на гражданите в различните квартали, заяви преди месеци Георгиев. "След консултации и обследване от страна на районните администрации сме посочили още 35 места. Така ще има 100 нови навеса във всички 24 района на София", коментира той тогава.

В момента на територията на столицата има 1 094 спирконавеси, като 593 са собственост на Центъра за градска мобилност (ЦГМ). Сега именно на общинското дружество със спорна репутация се възлага да изгради новите спирки със собствени средства. Срокът за доставката на новите спирки е декември 2023 г., което значи, че общината трябва да побърза с избора на изпълнител. След 31-ви декември, в случай че не е изпълнен обема на обществената поръчка, общината има право да удължи срока на рамковото споразумение с шест месеца.

Седем участници и приоритет цената

Участниците имаха един месец да подават заявления за участие (в срока 14 април-15 май). Интересът към търга е изненадващо голям: седем фирми са се включили в надпреварата. Прави впечатление, че повечето от тях не оперират в София.

Това са "Медиа сървис" на Албена и Даниел Сапунджиеви - варненска фирма, занимаваща се с производство на метални изделия и строително монтажни дейности; редовно печелещата поръчки на община Русе "Ас-Строй" на Асен Тодоров, която по принцип се занимава със СМР и корекция на реки и пътища; обединение между "Астек-Ген" на Борис Апостолов и "Венигаз" (печелила в последно време поръчки на "Напоителни системи и община Пловдив).

Включва се и столичната "Химремонтстрой", която по принцип се занимава с производство на машини и с различни проекти в сферата на енергетиката. В съвета на директорите ѝ са Виктор Бенбасат, Кажимеж Станкевич, Ваня Крумова. Други участници са кюстендилската "ХС-Стил" със собственици Христо Абаджиев и Станислав Станев с предмет на дейност покупка и продажба на стоки, както и столичната "Стройкомерс" на Даниел Аттарян, занимаваща се с агентство на местни и чуждестранни физически лица. Седмият участник е "Мегаметал 1" на Сема Яхова, регистрирана в Асеновград. През последните две години фирмата е печелила поръчки от няколко общини.

Условията на София към участниците са да са реализирали минимален общ оборот от 3 млн. лв. а последните три години, както и минимален оборот, попадащ в обхвата на поръчката, в размер на 500 хил. лв. Под "оборот, попадащ в обхвата на поръчката" пък се разбират "дейности, свързани с доставка и/или монтаж на спирконавеси/метални конструкции".

По всеки конкретен договор ще се възлагат не по-малко от 5 (пет) броя спирконавеса и не повече от 30 (тридесет) броя спирконавеса, пише в условията на обществената поръчка. Прави впечатление, че критерият за избор на изпълнител с най-голяма тежест е цената с 80%. Зададено е и условие за срок за изработване и доставка на 1 брой спирконавес - 4,5 м. със стъкло триплекс - не повече от 20 календарни дни.

Горчивият спомен на София със спирконавсите

София помни добре друга поръчка за спирконавеси. През април 2016 г. една такава предизвика кметът Йорданка Фандъкова да поиска оставките на цялото ръководство на Центъра за градска мобилност. Тогава оставка подаде и зам.-кметът на столицата по транспорта Любомир Христов. Причината: тогавашният премиер Бойко Борисов поиска оставката му, заедно с тази на депутата от ГЕРБ Ирена Коцева.

Двамата се оказаха свързани с обществената поръчка за доставка на спирки на градския транспорт тогава на стойност 200 хил.лв. Търгът беше обявен от Центъра за градска мобилност и е спечелен от фирма на съпруга на Коцева.
Все още няма коментари
Нов коментар