🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Служебната гавра с търговските аташета

Как добро намерение за безпристрастен подбор катастрофира на финала

Служебната власт в лицето на икономическия министър Петър Николов анулира вече проведен и приключил конкурс, оставяйки 13 избрани кандидата в нечестна позиция — повечето са напуснали работа и вече са направили стъпки по преместване
Служебната власт в лицето на икономическия министър Петър Николов анулира вече проведен и приключил конкурс, оставяйки 13 избрани кандидата в нечестна позиция — повечето са напуснали работа и вече са направили стъпки по преместване
Служебната власт в лицето на икономическия министър Петър Николов анулира вече проведен и приключил конкурс, оставяйки 13 избрани кандидата в нечестна позиция — повечето са напуснали работа и вече са направили стъпки по преместване    ©  Георги Кожухаров
Служебната власт в лицето на икономическия министър Петър Николов анулира вече проведен и приключил конкурс, оставяйки 13 избрани кандидата в нечестна позиция — повечето са напуснали работа и вече са направили стъпки по преместване    ©  Георги Кожухаров
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Става въпрос за един от изключително редките случаи, в които за позиции в чужбина се обявява нормален конкурс, за който се осъществява реален подбор.
  • Критериите са завишени с цел да се привлекат най-компетентните кадри, които да работят за привличане на повече инвестиции в България и съдействие на българския бизнес в чужбина.
  • Въпреки спорните аргументи за анулиране на конкурса, липсата на получени договори и писмена кореспонденция може да затрудни търсенето на правата на успешните кандидати по съдебен ред.

През септември 2023 г. Министерството на икономиката и индустрията (МИИ) обявява един различен конкурс за служители в търговско-икономическите дипломатически служби в 21 държави. За първи път е премахнато ограничението да се назначават държавни служители с минимум две години стаж, а напротив - приканват се да кандидатстват хора, които живеят в дадената държава и я познават добре. "Искаме да спрат политическите назначения и на тези позиции да се назначават само експерти", обясни тогавашният министър на икономиката и индустрията Богдан Богданов.

Това е един от изключително редките случаи, в които за позиции в чужбина се обявява нормален конкурс, който приключва с избор на хора, част от които напускат работата си, след като получават официално уведомление от Министерството на икономиката. После обаче всичко става отново каквото си беше - идва служебното правителство и доста грубо отменя конкурса.

В началото всичко започва с добри намерения. Конкурсът продължава почти шест месеца, с изключително завишени критерии за оценка и гарантиране на абсолютно безпристрастна селекция. На 27 март 13 от кандидатите получават обаждане по телефона, че са одобрени. Списък на класираните е публикуван и на сайта на Министерството на икономиката, но само с инициалите им, а не с пълните им имена.

Скоро след това те са официално приветствани от Богдан Богданов в МИИ и са им дадени устни насоки за работа. Трудовите им договори са подписани, но не са им предоставени. Започнала е и процедура в Министерството на външните работи за получаването на дипломатически рангове (изискване за командировката в дипломатически мисии).

Развитието на събитията съответно преобръща живота на някои от кандидатите - част от тях напускат постоянната си работа, други са направили това заедно със семейството си, защото им предстои промяна. На трети им се е наложило да летят от Щатите 3-4 пъти, за да финализират процедурата.

Само месец по-късно обаче служебният министър в кабинета "Главчев" Петко Николов изведнъж анулира резултатите от конкурса. Доводите му са спорни, но за съжаление и успелите кандидати разполагат с ограничено поле за действие.

Изключително завишени критерии

Историята започва през октомври 2023 г., когато рекорден брой кандидати - над 200, се явяват за 23 позиции в търговско-икономически служби в изключително интересни дестинации: 8 европейски града - Берлин, Копенхаген, Лисабон, Осло (с акредитация за Исландия), Братислава, Истанбул, Прага и Берн (с акредитация за Лихтенщайн). Други 13 позиции са за държави от Азия, Африка и Америка и включват Алжир, Делхи, Джакарта (с възможна акредитация за Сингапур и Малайзия), Техеран, Аман, Отава, Доха (с акредитация за Кувейт и Оман), Пекин, Хавана, Дубай, Вашингтон и Чикаго. Две са свободните позиции за страните от ОНД, които включват Баку (с акредитация за Туркменистан) и Алмати (с възможна акредитация за Киргизстан).

Конкурсите преминават на три нива. Първо се оценяват документите на кандидатите. От тях се изисква да притежават висше образование - магистър, свободно да владеят общоприетия език на държавата, за която кандидатстват, както и задължително - английски език. В критериите са заложени още дигитална компетентност, стаж от минимум 6 години и доказан опит в областта на външноикономическите и търговските отношения. Те трябва да имат и познания за икономическото развитие на страната, за която кандидатстват.

За първи път от изпит по чужд език не са освободени завършилите езикова гимназия или филология. Според един от участниците, с които "Капитал" разговаря, с дългогодишен стаж в държавния сектор изпитът по език не е бил никак лек, но не и невъзможен за хората, владеещи или учили езика.

Икономическата концепция на кандидатите се оценява за първи път от икономисти от БАН. Следва разговор с преминалите втория кръг пред комисия с представители от Министерството на външните работи, национално представените работодателски организации, експерти от научните среди, образователните институции и неправителствените организации.

"Критериите бяха толкова завишени, че едва 13 от обявените 23 свободни места успяха да бъдат запълнени", коментира още участникът. На 27 март той и още 12 други кандидати получават обаждане по телефона, с което ги уведомяват за успешно преминаване на конкурса.

"Избраните и назначени експерти имах възможността да срещна и поздравя за търпението и положените усилия чак след като бях разписал заповедите за назначаване и техните договори, за да бъда абсолютно безпристрастен и да се доверя на 10-те членове на комисията по подбор", коментира Богдан Богданов в социалните мрежи.

Пропуските в конкурса или спорни аргументи

Въпреки това избраните кандидати не са получили официално уведомление по имейл, нито договор. На практика те не разполагат с много официална документация. Законът казва ясно, че "резултатът от конкурса се съобщава на участвувалите в него лица в 3-дневен срок от провеждането му (чл. 95 от Кодекса на труда)", а "трудовото правоотношение възниква с лицето, което е класирано на първо място, от деня, в който е получило съобщението за резултата (чл. 96)".

Дали именно този евентуален пропуск на отиващия си тогава кабинет "Денков - Габриел" развързва ръцете на сегашния служебен министър Петко Николов, който около месец по-късно, на 7 май, решава да анулира резултатите от конкурса?

Това също става по телефона. Кандидатите получават телефонно обаждане, с което им се съобщава за анулирането - без аргументи, пояснения или правно основание.

Доводите на министър Николов за анулирането са, меко казано, спорни. Твърдението му за "изначална" липса на законова база за провеждане на такъв конкурс няма как да е вярна предвид десетилетната практика по провеждане на конкурси в държавната администрация, базирани на Кодекса на труда и другите закони. Категорично не е вярно и твърдението му, че несполучилите участници в конкурса нямали опция да обжалват резултатите, защото това не било записано в правилата на конкурса. При всички положения наличието на ясен законов регламент за обжалването на административните актове прави безсмислено това да се записва в правилата, те не могат да отменят закона.

Тезата, че неправилно били декласирани кандидати, които са пропуснали изпита, въпреки че били представили болнични листове, както и отказът за изпитване онлайн, са въпроси, който се решават от правилата на конкурса и не може да са сериозен аргумент. Иначе ще изникне и другият въпрос - как да се компенсират тези, които прелетяват континенти, за да се явят на изпит, а той се проваля, защото някой друг се е разболял и не е могъл да дойде.

Въпреки това остават доста неясноти, най-вече за намеренията на пострадалите да обжалват. Самите кандидати обсъждат темата помежду си, "ние станахме почти семейство", казват те. На практика двама от тях са служители на Министерството на икономиката, трима са държавни служители в други институции и все още се колебаят дали да предприемат някакви мерки. Други заявяват, че ще сезират съда за отмяната на конкурса.

В същото време министър Николов даде да се разбере, че очакванията са, че се подготвя обявяването на нови конкурси, но само за "вътрешен подбор" - без възможност да участват експерти извън структурата на МИИ. "Капитал" направи запитване до Министерството на икономиката с искане за коментар по темата, но отговор не беше получен.

За правомощията на служебните кабинети

Всяко правителство има право да преструктурира институциите си, за да осигури по-ефективна работа. Въпросът е какво политическо право има една служебна власт за това и защо проваля един завършен конкурс, който е гарантирал безпристрастност и прозрачност в подбора.

"Междувременно настоящият служебен министър е обявил и процедура за кардинални промени в устройствения правилник на министерството. Защо един служебен министър без управленска програма и хоризонт прави такива промени", пита и Богдан Богданов.

Той дава пример и със служебния кабинет на Гълъб Донев, който е освободил според него 246 души. "Носят се слухове за сменени дългогодишни експерти, и то в ключови дирекции като експортен контрол на военна продукция", допълва Богданов и се заканва още тази седмица да изпрати писмо до премиера с искане за проверка на прекратената процедура.

Остава въпросът как новият временно назначен министър ще организира конкурс, след като твърди, че липсва нормативна база и за стария? Как ще убеди квалифицирани, експертни кадри да загубят шест месеца в преминаване на изпити и конкурси, които не гарантират назначаване дори след спечелване? Какво доверие ще имат обществото и бизнесът в хора, които се сменят при всяка нова власт?

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар