Коментар | Санкциите на ЕС - турски локум за Москва

Само за година Кремъл натрупа 3 млрд. евро от вратичка, която позволява руските горива да се продават в Европа с друг етикет

Shutterstock
Shutterstock
Shutterstock    ©  Shutterstock
Shutterstock    ©  Shutterstock
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Виктор Джак в статия за европейския "Политико"

На терминала "Торос" в пристанището Джейхан в Южна Турция танкер, натоварен със 150 000 барела газьол, отпътува към гръцката рафинерия Motor Oil Hellas. Горивото уж било турско - Атина настоява, че не приема товари с руски етикет в съответствие със забраната на ЕС. Но нови изследвания показват, че пратката вероятно е била точно това - руско гориво, скрито под други маркировки.

Според доклад на Центъра за изследване на енергията и чистия въздух (CREA) и българския Център за изследване на демокрацията (ЦИД), както и разследвания на "Политико" изглежда, че руските горива масово влизат в ЕС през Турция.

И всичко е "законно". Схемата е възможна заради оставена вратичка в санкциите на Брюксел, която позволява "смесени" горива в ЕС, ако са етикетирани като неруски. Изследванията показват, че Русия е генерирала до 3 млрд. евро само от три пристанища за година, след като ЕС забрани руските горива през февруари 2023.

"Турция се превърна в стратегическа спирка за руските горива, пренасочени към ЕС, осигурявайки приходи за стотици милиони за военната каса на Кремъл", каза Мартин Владимиров, старши енергиен анализатор в ЦИД.

Търговията с изкопаеми горива съставлява почти половината от бюджета на Кремъл и предлага жизненоважен спасителен пояс за военната му кампания. Миналата година "Политико" разкри, че Москва спечели още 1 млрд. евро от отделна вратичка в България в санкциите на ЕС, а мярката на Г-7 за ценови таван на търговията с руски петрол до 60 долара за барел до голяма степен се провали.

Последните разкрития провокират призиви за действие, докато страните от ЕС обсъждат 14-ия пакет от санкции срещу Русия. "Трябва да намерим начини да предотвратим заобикалянето на санкциите. Трети страни, особено нашите съюзници в НАТО (като Турция), трябва да се съобразят с нашите санкции колкото е възможно повече", каза естонският външен министър Маргус Цахкна пред "Политико"

Наливане на масло в огъня

Преди нахлуването в Украйна ЕС разчиташе на Русия за една четвърт от вноса на суров петрол и 40 процента от доставките на дизел - нещо, което се промени драстично, след като блокът наложи пълна забрана и на двата продукта през 2022 г. Приблизително по същото време Турция започна тихо да увеличава вноса си на горива от Русия, като същевременно увеличи износа си на горива към ЕС.

През последната година числата почти съвпадат. Между февруари 2023 г. и февруари 2024 г. Турция е увеличила своите руски покупки със 105% спрямо предходните 12 месеца. В същия период износът на горива от Турция за ЕС скочи със 107 на сто. Това не означава, че всяко гориво, пристигащо в ЕС от Турция, е руско. Но данните за внос и износ през няколко турски пристанища категорично показват, че значително количество руско гориво просто е било преопаковано и продадено.

Между февруари 2023 и 2024 г. пристанището Джейхан например е приело около 22 млн. барела гориво, 92% от които са дошли от Русия - три пъти повече в сравнение с предходната година. През същия период 85% от износа на горива от пристанището е бил за ЕС. Това предполага, че голяма част от руските горива са влезли в ЕС с друг етикет.

Подобна е и историята в две други пристанища - Marmara Ereğlisi и Mersin. И двете показаха сходни годишни скокове във вноса от Русия, съвпадащи със скок в износа за ЕС.

Turkish delight

Вратичката в санкциите на ЕС позволява на страните да купуват "смесено" гориво, стига да е обозначено като неруско. Анализът на CREA и ЦИД показва, че Русия може да се възползва от нея, като доставя в ЕС преетикетирано гориво през турски пристанища.

До голяма степен отговорни за тази динамика са два играча - Турция и ЕС. Част от проблема се крие в тестовете, които Брюксел използва, за да гарантира спазването на санкциите. Според правилата на ЕС доставки, съдържащи руско гориво, смесено с продукти отдругаде, "могат да бъдат обект на санкция в зависимост от дела на руския компонент".

Говорител на Европейската комисия отказа да коментира конкретни случаи, като заяви, че е отговорност на страните от блока "да приложат и наложат санкциите на ЕС". От гръцките митнически власти заявиха пред "Политико", че извършват "подходящ контрол" и че "към днешна дата не са открити нарушения".

На практика това, което се проверява, е документ, наречен "сертификат за произход", посочващ откъде идва товарът. И докато вносът на горива с руски документи е незаконен, ребрандирането им с турски сертификат не е. И това показва колко лесно санкциите могат да бъдат заобиколени.

За Турция нарушаването на правилата на Брюксел за санкциите има смисъл, ако страната смята, че няма какво да губи с ЕС, казва Аманда Пол, старши анализатор в European Policy Center. Според нея вносът и реекспортът на по-евтин руски петрол "е бил много от голяма полза за Турция", тъй като страната се бори с главоломно високата инфлация и падащата валута.

За някои в ЕС това поведение отива твърде далеч. Докато страните обсъждат последния пакет от санкции, "можем да поправим това - със затягане на правилата за внос на руски горива от трети страни и санкциониране на турските износители", коментира дипломат от ЕС. "Основната цел на санкциите е да се намалят приходите на Русия за водене на война и колкото повече можем да направим, толкова по-добре", допълни той.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    b.davidkov avatar :-|
    masay
    • + 1

    Виктор, ти за пазара като регулатор чувал ли си?

    ЕС е изправен пред съвсем обикновен дефицит на въглеводороди след (официалното политическо) прекратяване на договорите за доставка на руски енергоизточници. И просто за пред суверена оттатък океана се прави на принципен. Иначе, ако на теб ти свърши бензина на пътя (ако си с "тролей" - и ВВП няма да може да ти помогне), дали ще питаш с тубата какъв бензин ти дават?

    Има и друг проблем - цените, на които ЕС може да си го осигури. Те нямат нищо общо с тези от разтрогнатите дългосрочни договори с Русия. И това е причината за фалита или преместването в САЩ на производства (БАСФ) или Китай на цели компании (Мерцедес-Бенц).

    ЕС се нуждае - видимо - "като от слънцето и въздуха" от руски горива и е склонен да ги купува дори оскъпени през посредници, защото излизат по на сметка от предлаганите американски.

    Киро и Асен не направиха ли същото, купувайки руски газ през приятел от МЕТ с +30% премия за перача?

    Пазар! Щом се търси - ще се купува...
    А Турция печели ли печели...

    Нередност?
Нов коментар