🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Търговската камара на ЕС: Китайската конкуренция е огромно предизвикателство за европейския бизнес

Рекордно малко компании са посочили азиатската държава като своя водеща дестинация за настоящи и бъдещи инвестиции

ЕС започна множество антисубсидийни разследвания на китайски стоки, включително електрически автомобили
ЕС започна множество антисубсидийни разследвания на китайски стоки, включително електрически автомобили
ЕС започна множество антисубсидийни разследвания на китайски стоки, включително електрически автомобили    ©  Reuters
ЕС започна множество антисубсидийни разследвания на китайски стоки, включително електрически автомобили    ©  Reuters

Европейските компании са заплашени от структурен упадък в Китай и на други пазари заради конкуренцията от китайски фирми. За това предупреждава Търговската камара на ЕС в азиатската държава, цитирана от Financial Times. Според проучване сред членовете й рекордно малко анкетирани са посочили Китай като своя водеща дестинация за настоящи и бъдещи инвестиции. Като причина посочват, че слабата местна икономика и натискът от конкуренцията се отразяват негативно на приходите и печалбите.

Изследването на Търговската камара на ЕС показва, че 55% от участвалите 529 компании са заявили, че китайското икономическо забавяне е сред топ три на предизвикателствата пред бизнеса. Мнозина са отбелязали също така, че липсата на търсене е засегнало нетните печалби миналата година. Рекордните 68% са посочили, че правенето на бизнес е станало по-трудно.

Добрата новина е, че 45% са регистрирали някакво отваряне на пазара, което е повишение спрямо 36% през 2023 г. Но едва 15% са отбелязали Китай като водеща дестинация за настоящи инвестиции и 13% за бъдещи. Едва 39% са казали, че имат увеличение на приходите.

Необходимост от нарастване на търсенето

От Търговската камара на ЕС в Китай коментират, че рискът от структурен упадък на европейските компании не е само в Китай. И на други пазари по света, например Латинска Америка, Африка, Близкия изток и останалата част от Азия, европейският бизнес е подложен на голям конкурентен натиск.

"За нас е важно да започнем да виждаме истински, смислен и последователен растеж в сферата на потреблението в Китай, тоест, че търсенето нараства вместо ръст на общия БВП", коментират от Търговската камара на ЕС.

За нас е важно да започнем да виждаме истински, смислен и последователен растеж в сферата на потреблението в Китай.

Търговската камара на ЕС в Китай

Западните правителства обвиняват Пекин, че подкрепя своята индустрия със субсидии, което накара ЕС да започне множество антисубсидийни разследвания на китайски стоки, включително електрически автомобили.

Китайският президент Си Цзинпин беше на петдневен европейски тур миналата седмица, по време на който опита да успокои притесненията. Но в материал за The Asia Times Алисия Гарсия Хереро, главен икономист за Азиатско-Тихоокеанския регион в компанията за инвестиционно банкиране Natixis, казва, че тази визита не е донесла облекчение на европейските опасения от китайския индустриален капацитет: "Пътуването на Си не направи нищо, за да тушира тревогите от китайската заплаха."

Свръхкапацитетът на китайската индустрия

По време на европейския си тур Си Цзинпин не показа отстъпки пред призивите на френския президент Еманюел Макрон да се вземат предвид европейските опасения от свръхкапацитета на китайската индустрия. Властите в Пекин отричат, че индустриите в страната са свръхпроизводителни, и твърдят, че обвиненията на Запада са преувеличени с цел да се оправдае протекционизмът. Китайският лидер призова за инвестиции в това, което той нарича "качествени производствени сили", като китайският капацитет в сфери като електрическите автомобили, соларните панели и батериите далеч надминава глобалните конкуренти.

Според икономистите голяма част от фондовете, които преди са били инвестирани в затъналия в дългове имотен сектор в страната, сега се наливат в индустрията, докато потреблението на домакинствата остава ниско по глобалните стандарти като дял от БВП. Това води до свръхдоставки, което подклажда дефлацията и увеличава извънредно китайския износ във време, в което местната валута е по-слаба спрямо долара.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар