Галерията ми е по-добра от галерията ти
Как от надпреварата между двете най-богати френски фамилии печели културният живот в Париж
Краси Генова
Всяка събота сутрин: култура, изкуство, свободно време.
Вечната надпревара на две от най-богатите френски фамилии - Пино и Арно, съвсем скоро ще добави към културните институции в Париж още две вдъхновяващи с размаха и целите си пространства.
Възстановената с изцяло частни средства бивша сграда на Стоковата борса, която в периода 1763 - 1767 се ползва активно като място за сключване на сделки със зърно, е превърната в голям музей, който ще приюти частната колекция от съвременно изкуство на индустриалеца Франсоа Пино. Казва се Bourse de Commerce - Pinault Collection. В същото време най-сериозният му конкурент в бизнеса и в трупането на ценни притежания на изкуство, създателят на концерна LVMH (Louis Vuitton Moet Hennessy) Бернар Арно, е пред завършването на амбициозен центъра за млади таланти, който ще се нарича "Къщата Луи Вюитон - изкуство и таланти" (La Maison LVMH / Arts - Talents - Patrimoine) и ще се намира в обновената сграда на бившия Музей на изкуствата и популярните традиции в парижкия квартал Нюи-сюр-Сен. И двете арт институции трябва да отворят врати до края на годината, като по-готова за среща с публиката е галерията на Пино.
Близо 20-годишната надпревара между френските милиардери Пино и Арно се следи с огромен интерес и заради мащаба на инвестициите, които оформят културния пейзаж в Париж. Според официалната статистика Арно е най-богатият човек във Франция ("Форбс" оценява нетните му активи на 156.4 милиарда долара), а богатството на Пино възлиза на около 43.7 милиарда долара. Осемдесет и четири годишният Франсоа Пино, който наследява бизнеса с дървен материал на своя баща, постепенно добавя към портфолиото на компанията си търговия, мода, издателска дейност, няколко изби за производство на първокласно вино, аукционната къща "Кристис" и компания за луксозен туризъм с лайнери.
От 2006 г. насам той е един от основните меценати на изкуството в световен мащаб. Негови са и две от най-посещаваните частни арт фондации във Венеция - палацо "Граси" и "Пунта Догана", възстановени по проект на неговия семеен приятел, японският архитект Тадао Андо, който работи върху всички сгради, собственост на фамилията. През 2016 г. на пресконференция в Париж в присъствието на Тадао Андо Пино обяви, че се заема с възстановяването на бившата сграда на стоковата борса в Париж, известна като Bource de Commerce, която ще се превърне в частен музей "Пино" за съвременно изкуство.
Инвестицията е на стойност 120 милиона евро. Тандемът Пино - Андо не изненада никого, защото Андо е в екипа на френския милиардер от години. Между другото същото прави и конкуренцията в лицето на Арно, който работи с друг световноизвестен архитект - Франк Гери. Той е автор на архитектурния проект на фондация "Луи Вюитон" и на предстоящата "Къща Луи Вюитон за изкуство".
Сградата Bourse de Commerce, в която ще се помещава колекцията "Пино", е историческа забележителност, построена през 1574 г. и възстановена от екипа на Тадао Андо, който оформя вътре десет изложбени пространства, аудитория с 284 места за организирането на концерти, прожекции и конференции, студио за представяне на видеоклипове и фоайе около аудиторията, което е подходящо за инсталации и малки концерти.
По идея на Пино, осъществена с оригиналните решения на Тадао Андо, музеят ще създава усещане за контакт на публиката с изложените творби и техните автори. Музеят "Пино" ще бъде най-големият реализиран проект на Тадао Андо във Франция до момента.
2 коментара
Какви фамилии имат хората ... а при нас... единсвтените активни фамилии, за които се сещам са мафиотски.
Хоби на истински богатите хора.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.