🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Бързи 4 млрд. лв. от служебния кабинет: Поддръжката на пътища се завръща при познатите играчи

Служебният регионален министър Виолета Коритарова пусна спрените от редовния кабинет поръчки за 28-те области. Продължава и инхаус строителството на "Хемус"

Според обещанията на Бойко Борисов цялата магистрала "Хемус" трябваше да е готова до края на 2024 г.
Според обещанията на Бойко Борисов цялата магистрала "Хемус" трябваше да е готова до края на 2024 г.
Според обещанията на Бойко Борисов цялата магистрала "Хемус" трябваше да е готова до края на 2024 г.    ©  Надежда Чипева
Според обещанията на Бойко Борисов цялата магистрала "Хемус" трябваше да е готова до края на 2024 г.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • Порочните поръчки за ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа ще бъдат пуснати, след като отлежаваха няколко години в КЗК.
  • Познатите фирми - изпълнители и по старите порочни договори, са печелившите и за следващите 4 години.
  • Строителството на "Хемус" също продължава по инхаус договорите за 2.7 млрд. лв., сключени от времето на ГЕРБ.

Един кабинет се познава по решенията, които взима. След като почти три години няколко поредни правителства водиха "борба за прозрачност" за милиардните поръчки за пътна поддръжка и единственото, до което успяха да достигнат, бяха поредни обжалвания в Комисия за защита на конкуренцията, сега новият служебен министър Виолета Коритарова взе бързото решение те да бъдат пуснати. Предлогът беше "да се спаси ситуацията" с неподдържаните пътища. С това решение обаче се отваря пътят към почти 4 милиарда лева за големите строителни компании.

Решението си Коритарова облече в заповед за довършване на спрените от предшественика ѝ Андрей Цеков търгове за поддръжка на 28-те областни управления. Поръчките бяха спрени миналата година след одит, който доказа незаконни механизми на възлагане и "неефективно разходване на публичните средства". Те бяха формулирани по старите правила още от служебния кабинет, а част от решенията по тях бяха взети буквално ден преди тогавашния шеф на АПИ да бъде сменен. Тогава Цеков поиска нови правила, по които цената да е основен формиращ елемент от решението. Спирането беше обжалвано от строителните компании и няколко от тези решения паднаха. В момента вече има 4 избрани изпълнителя.

Същото спешно и бързо решение министър Коритарова взе и по отношение на продължение на строителството на магистрала "Хемус", където и последният доклад на АДФИ потвърди злоупотреби.

Поддръжка и ремонти: бързо и за избрани

"Почти всички пътища са за основен ремонт, защото 3 години нямаме текущо поддържане. АПИ ще направи план за извършване на ремонти. Той трябва да се изпълнява в съответствие с договорите, за да разчитаме на ремонтирани пътища преди края на летния сезон", посочи Коритарова в първото си интервю пред медиите за bTV.

В последните три години наистина няма редовно пътно поддържане, а само аварийно такова. До тази ситуация се стигна, след като порочните и раздути договори от времето на третия кабинет на Борисов бяха уж спрени от служебното правителство на Стефан Янев през 2021 г. По тях обаче продължи да има плащания, а до нови търгове така и не се стигна.

Нито един кабинет - служебен или редовен, не успя да реши проблема. Поръчките се пускаха, после се прекратяваха или направо спираха, а ако се стигнеше до избор на изпълнители, следваше обжалване от един и същ кръг фирми.

Сега обаче явно има активизиране както от страна на кабинета, така и от страна на притихналите доскоро строителни компании, които в първите години след падането на Борисов бяха изключително шумни, но в крайна сметка видяха, че връщане на статуквото скоро няма да има. Подозрителното съвпадение сега е трудно да се пренебрегне. В статия в пловдивското "Трафик нюз" например тази седмица стана ясно, че компанията, която държи монопола над ремонта на пътища в Пловдивския регион - "Европейски пътища", и която беше изпълнител както по старите договори, така и по сегашните извънредни такива, е решила внезапно да спре да изпълнява дейности по последните.

Мотивът, според писмо, видяно от медиата, бил че възлагането на още дейности по извънредните договори "излиза извън рамката на закона".

През септември 2022 година, когато АПИ избра "Европейски пътища" за дейността в Пловдив, срокът на аварийния договор трябваше да е 7 месеца, а стойността му 13 млн. лева. Поради прекратяването на порчъките се наложи през май 2023 да бъде подписан анекс, с който средствата по договора се увеличиха, с което крайната стойност, за която "Европейски пътища" извършват дейностите в Пловдив набъбна сериозно.

Тъй като никоя от строителните компании нямаше проблем с излизането извън закона при предните договори, очевидната мотивация сега е, че ЕП чака да вземе новата голяма поръчка, пусната току що от служебния кабинет.

Четирите избрани и още малко готови

От изпратеното до медиите прессъобщение на МРРБ става ясно, че по част от прекратените търгове вече има избрани изпълнители от комисиите, но все още няма публикувани решения.

Справка в регистъра на обществените поръчки показва, че от 22 април има решение за избор за три от четирите позиции - Кюстендил, Перник и София, с обща стойност над 428 млн. лв. без ДДС .

Според решението и без никакви изненади избраните да поддържат област Кърджали са "Нивел строй", а област Перник - ДЗЗД "Пътища Перник 2023" с партньори в обединението ДЛВ и "Регионални пътни мрежи". Област София ще се поддържа от ДЗЗД "ПП София 2023" с партньори в обединението "Инфра експерт", "Обонато билд" и "Нивел строй".

"Нивел строй" е и единственият допуснат от три явили се кандидата за поддържането на пътищата във Видин, което на практика предопределя до голяма степен избора там. Същата фирма е кандидат и за област Монтана, където е в конкуренция с "Пътинженеринг-М" и "Автомагистрали София".

Област София, за която според съобщението на МРРБ скоро ще се сключи договор, е част от търга за Югозападен район с обща прогнозна стойност над 561 млн. лв. без ДДС. По обособената позиция за област София сумата е най-високата - 258 млн. лв. А обичайно там беше и най големият интерес от страна на участниците в процедурата.

Последната обособена позиция - за област Благоевград, също е без изненади, въпреки че комисията все още не се е произнесла официално. Това е така, защото Благоевград е единствената област, за която беше подадена една-единствена оферта от обединението ДЗЗД "Пътно поддържане област Благоевград 2023" с основни участници в него "Грома холд", "Водно строителство Благоевград" и БКС. Трите фирми поддържат републиканските пътища в областта през последните десетина години на управление на ГЕРБ.

От Южен централен район яснота има за Пловдив и Кърджали, където до отваряне на ценови предложения бяха допуснати само по един кандидат. Това са споменатите вече "Европейски пътища" за Пловдив, които и сега поддържат пътищата в областта, и ДЗЗД "ТРЗП Кърджали" (в което влизат "ПСП строй и "Пътстройинженеринг") за Кърджали.

Няма решение на комисията все още за Пазарджик, както и за целия Югоизточен район, но и там за Стара Загора, Сливен и Бургас до отваряне на ценови оферти е допуснат само по един кандидат (тук са списъците с подалите кандидати за всички области). Имената на фирмите ще станат ясни след отваряне на ценовите оферти.

Инхаусът "Хемус"

"Встъпвайки в длъжност, получих информация, че строителството на магистрала "Хемус" продължава. Строи се по договорите, сключени по инхаус процедурите. Договорите са индексирани", съобщи още по bTV Коритарова. Тази информация обаче вероятно е нова единствено за нея. Строежът на аутобана всъщност беше подновен още от служебния кабинет с премиер Гълъб Донев през август 2022 г., след като преди това беше спрян за няколко месеца вследствие на проблеми с плащанията. В края на годината тогавашният регионален министър Иван Шишков съобщи, че е възстановено строителството на първите три участъка на автомагистралата.

Това се случи именно по инхаус договорите с идеята само и само да има някакво строителство на тази забавена с години магистрала.

През юли 2023 с абсолютно същите мотиви и изправен пред избора или да продължи бездействието, или на "Хемус" да се строи, бившият регионален министър Андрей Цеков обяви, че правителството ще индексира инхаус договорите за магистралата с цел да се ускори завършването ѝ. Предвидената тогава сума беше около 600 млн. лв., или индексация с около 30%.

Засега не е известно какви са крайните стойности на индексираните договори и кои изпълнители са ги получили. Според Коритарова "договорите са индексирани, и то със значителни суми". И тя обаче не уточни с колко точно.

Магистрала без край

Проблемите с плащанията за строежа на автомагистрала "Хемус" започнаха, след като в края на 2021 г. МВР започна разследване за пране на пари около авансите, превеждани за строителството на автомагистралата по договорите за инхаус, възложени от правителството на Бойко Борисов на "Автомагистрали" в края на 2018 г. При разкритието на проблемите бившият вътрешен министър Бойко Рашков каза, че милиони левове, платени авансово за строителството на "Хемус", са използвани за покупката на луксозни имоти в Дубай.

През 2022 г. служебният кабинет констатира, че по участъци 4 и 5 от магистралата има незаконно строителство и не можеше да вземе решение какво да направи с изпълненото там.

Последният одитен доклад на АДФИ от проведена в началото на годината финансова инспекция на "Автомагистрали" също потвърди нередностите по отношение на възлагането и сключването на двата договора за строителство на магистралата на стойност 2.7 млрд. лв.

Резултатът от всичко това е единствено безкрайно дългото забавяне на изграждането на магистралата. Все още се строи само по първите три участъка, които включват трасето от Боаза до Плевен, като според Коритарова по него са изпълнени 68%, а личните ѝ очаквания са да бъде готово до края на 2024.

обновена към 15.05

8 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    sqw avatar :-|
    sqw
    • + 5

    Как може "служебен кабинет", чиято единствена задача е организирането на избори, да раздава пари, да сключва договори и да уволнява и назначава кадри в държавната администрация?!? Каква тогава е разликата между "редовно" и "служебно" правителство?

    Нередност?
  • 7
    sekwenton avatar :-?
    sekwenton

    На мен ми е интересно, как така строежа на “Хемус” спря, точно преди Български извор, където е всеизвестния комплекс “Добревски”

    Нередност?
Нов коментар