🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Microsoft ще въведе месечна такса от 30 долара за услугата за генеративен AI

Пазарната оценка на компанията нарасна със 154 млрд. долара след новината

Търговската версия на добре приетия софтуер се счита за важен момент, който внася нова форма на конкуренция за OpenAI и Google.
Търговската версия на добре приетия софтуер се счита за важен момент, който внася нова форма на конкуренция за OpenAI и Google.
Търговската версия на добре приетия софтуер се счита за важен момент, който внася нова форма на конкуренция за OpenAI и Google.    ©  Reuters
Търговската версия на добре приетия софтуер се счита за важен момент, който внася нова форма на конкуренция за OpenAI и Google.    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Microsoft възнамерява да начислява 30 долара месечна такса за функциите на изкуствения интелект (AI) в широко използвания си софтуер за продуктивност. Цената е по-висока от очакванията, като според мнозина в индустрията това решение ще доведе до силен ръст на приходите. За клиентите, които се абонират за новите функции, средната месечна цена на бизнес версията на Microsoft 365 - софтуерният пакет, известен преди като Office 365, който се използва от стотици милиони служители - ще се увеличи с 53 - 83%.

Сатя Надела, главен изпълнителен директор на Microsoft, обясни ценовото решение като част от смяната на поколенията в технологиите, която ще придаде ново измерение на един от основните продукти на компанията, съобщава Financial Times.

Според него "бих го считал за третото звено" на Office след приложенията като Word и Excel и облачните услуги като Teams. В интервю за британското издание той заяви, че новите функции с изкуствен интелект са "в същия ценностен клас", като автоматизират рутинната работа и подобряват производителността.

Акциите на Microsoft поскъпнаха рязко след съобщението и достигнаха нов рекорден връх, което увеличи пазарната оценка със 154 млрд. долара.

Новината за въвеждането на месечната такса дойде в момент, когато американският софтуерен гигант използва годишната си партньорска конференция, за да представи продукти и услуги, базирани на генеративен изкуствен интелект, включително бизнес версия на чатбота, който добави тази година към своята търсачка Bing. Новият чатбот е насочен към предприятията, които се притесняват, че техните работници тайно подават чувствителни корпоративни данни към ChatGPT, който се управлява от близкия съюзник на Microsoft OpenAI, въпреки опитите на много работодатели да забранят използването му.

Microsoft стана първата технологична компания, избрана от Meta, за да предостави търговска версия на семейството големи езикови модели с отворен код на компанията за социални медии, известни като LLaMA. Досега Meta лицензираше технологията само за изследователска употреба.

Нова форма на конкуренция

Търговската версия на добре приетия софтуер се счита за важен момент, който внася нова форма на конкуренция за OpenAI и Google.

Ценообразуването на генеративния изкуствен интелект от страна на Microsoft се очакваше с нетърпение в технологичния свят, като се има предвид широкото използване на софтуера за производителност на компанията. През последното тримесечие над 382 млн. души са използвали комерсиални версии на софтуера Office 365, съобщиха от компанията.

Цената е "в горния край на това, което виждаме за други услуги с генеративен AI", казва Джейсън Уонг, анализатор в Gartner. OpenAI има такса от 20 долара на месец за премиум версията на ChatGPT, докато месечната такса за бизнес версията на асистента за кодиране с генеративен AI на Microsoft, GitHub Copilot, е 19 долара.

Надела отрече, че широкото използване на технологията в бизнеса ще доведе до "експлозия от съдържание", при която работниците ще бъдат затрупани с имейли и документи, генерирани от AI, което може да ги направи по-малко продуктивни. Вместо това той прогнозира, че ще се намали броят на вътрешните имейли, тъй като работниците ще търсят директни отговори от софтуера с изкуствен интелект, вместо да бомбардират колегите си с въпроси.

Въпреки това надпреварата в индустрията за печалба от генеративния AI идва в момент, когато икономическата несигурност накара много клиенти да ограничат разходите си за технологии и преди компании като Microsoft да успеят да съберат данни, доказващи, че софтуерът, подобрен с AI, прави работниците по-продуктивни.

Новите функции, които Microsoft нарича Copilot, ще бъдат "предизвикателство за корпоративните купувачи", смята Уонг. "Те трябва да намерят бюджет за този допълнителен продукт. И след това трябва да оправдаят допълнителната такса".

Според него високата цена вероятно ще допринесе за "бавното" разпространение, като първоначално използването ще бъде ограничено до заети, които "генерират много съдържание - продажби, маркетинг, обслужване на клиенти", както и до такива, които имат "голяма нужда да общуват и да си сътрудничат".

Сега компаниите, които използват корпоративни версии на Microsoft 365, плащат по 36 долара на месец за всеки потребител на версията E3 и 57 долара на месец за версията E5. Допълнителните 30 долара на месец ще се прилагат, когато функцията Copilot, която в момента е в процес на изпитания с клиенти, стане общодостъпна, заявиха от компанията.

Все още няма коментари
Нов коментар