🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Модната верига Esprit обяви фалит в Европа

Компанията, която има магазини и в България, е в напреднали преговори за продажбата на европейските си активи

Европейското подразделение на компанията обяви фалит и през 2020 г.
Европейското подразделение на компанията обяви фалит и през 2020 г.
Европейското подразделение на компанията обяви фалит и през 2020 г.    ©  Pexels.com
Европейското подразделение на компанията обяви фалит и през 2020 г.    ©  Pexels.com
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Основаната в Германия модна компания Esprit обяви, че европейското и поделение обявява фалит. Esprit Europe Gmbh, както и шест германски филиала, са подали нужните документи до съда в Дюселдорф. През март тази година пък поделенията в Белгия и Швейцария обявиха несъстоятелност.

Това е втората подобна процедура в рамките на четири години за Esprit, която съкрати около една трета от работната си сила и затвори 100 магазина по време на пандемията от COVID-19. Бизнес операциите ще продължат "до второ нареждане", заяви говорител групата, добавяйки, че около 1500 служители ще бъдат пряко засегнати от фалита.

От Esprit, която има магазини и в България, добавят, че са в напреднали преговори за продажбата на европейските си активи. Финансов инвеститор е изразил желание за подобна сделка преди време, като постигането на договорка, изглежда, не е далеч.

Компанията е основана през 1968 г. от Сузи и Дъг Томпкинс, които са и съоснователи на The North Face. Акции на Esprit се предлагат на Хонконгската фондова борса от 1993 г. насам. Марката е в доста нестабилна позиция след финансовата криза от 2008 г., което в крайна сметка доведе до затварянето на всички магазини в Северна Америка през 2012 г. поради нерентабилност. През 2015 г. компанията издаде предупреждение за печалбата си в регулаторна документация в Хонконг, но също така отбеляза, че настоящите стратегии за обрат, включително преструктурирането на операциите в Китай, са напът да доведат до резултат.

Подобно на повечето модни фирми, Esprit беше тежко засегната от пандемията на COVID, която доведе до блокиране на гражданите по домовете им. Това накара редица компании да затворят голяма част от магазините си, което обаче имаше значително по-голямо влияние върху Esprit.

Загубите на компанията през 2023 г. се увеличиха значително до 286 млн. долара при загуба в размер на 82.2 млн. долара през предходната година. Глобалният инфлационен натиск възпрепятства потребителските разходи за дискреционни стоки, като например облекло, което се оказа от решаващо значение за модната компания. Международни конфликти като войната на Русия в Украйна също повлияха на марката. За капак на всичко по-високите разходи за енергия и наеми на магазини, както и нарастващите разходи по веригата за доставки в логистиката поставиха европейската част от операциите в безизходица.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар