Оборотът на "Билла" скача с 24% до над 1.2 млрд. лв., вече продава и онлайн
Ръстът идва от инфлацията, но и от повече количества и нови обекти
Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща
- През Glovo веригата от дни предлага в София доставки на над 4000 продукта за 45 минути
- Тази година "Билла" ще отвори 12 нови магазина в страната, някои в по-малък формат от 500 квадрата
- И през първото тримесечие оборотът расте, но с 22%
Очаквано "Билла България" отчита силно увеличени продажби през миналата и в началото на тази година. За първи път оборотът с ДДС надскача 1 млрд. лв., като ръстът е с 1/4 повече от предходната година. Третата по големина верига за храни продължава да расте и като обекти - сега е със 145 магазина, а новите тази година ще са 12. Отскоро предлага и онлайн доставки. Така обобщи новостите на пресконференция изпълнителният директор на компания Вигинтас Шапокас.
Кое колко расте
Със скок от 24.2% продажбите за 2022 достигат 1.237 млрд. лева, като веригата отбелязва възходящ тренд от 17.4% и на база един и същ брой обекти (1.15 млрд. лв.). За сравнение, данните на НСИ показват, че средногодишната инфлация при храните е била 22%."Първият магазин "Билла" е открит през октомври 2000 г. Двадесет и две години по-късно достигаме оборот от над 1 млрд. лв. след инвестиции за над 400 млн. лв. със 145 магазина и с 4500 служители", коментира Вигинтас Шапокас. По думите му този ръст от 24.2% е най-високият за всички държави, в които "Билла" присъства, а милиардните продажби са станали факт през ноември 2022 г.
"Голям принос за този резултат има и инфлацията, която е висока, но тя е висока във всички държави. Оборотът се дължи на това, че продадохме по-големи количества", обобщи изпълнителният директор на компанията.
Веригата отчита и увеличение на клиентите си за 2022 със 17.4%, които според Вигинтас Шапокас идват основно от малките квартални магазини, привлечени от промоциите в "Билла".
"Миналата година се отворихме за всички клиенти, а не за сегментирани групи - например хора с по-високи доходи. Променихме и промоционалната си политика - 1500 артикула всяка седмица са на промоция", обясни Вигинтас Шапокас.
Увеличение с 1.1% бележи и пазарният дял на "Билла" сред веригите за храни. Той достига 19.5% в стойност по данни на Nielsen.
Възходящи са резултатите на компанията и за първото тримесечието на тази година в сравнение със същия период на 2022 - оборотът достига 337 млн. лева (21.6% ръст), а на база един и същ брой обекти - 326 млн. лв. (17.9%). Увеличение с 9.8% има и на броя клиенти, посочи изпълнителният директор.
"Имахме доста висока база през първото тримесечие на миналата година, когато след началото на войната в Украйна започна поредно паническо снабдяване на хората с продукти, но въпреки това успяхме да увеличим продажбите си през първото тримесечие на 2023", обобщи Шапокас.
- Търговски вериги: Предприемаме редица мерки за задържане на цените
- "Билла България" ще продава и онлайн от следващата пролет
- "Билла" е продала стоки за почти 1 млрд. лв. миналата година
Вече и от разстояние
От десетина дни веригата предлага съвместно с Glovo онлайн доставки на над 4000 артикула. Засега поръчки се изпълняват само в София, но плановете предвиждат това да бъде възможно и в големите градове на страната, където има "Билла" магазини. Интернет клиентите могат да се възползват от специални оферти със своята Billa Card, както и от промоционалните седмични предложения от брошурата на компанията.
Засега доставката е безплатна и се изпълнява до 45 минути. "През първата седмица се изпълняват по около 150 поръчки дневно, целта е да достигнем 2000 на ден. Предстои рекламна кампания и маркетингова подкрепа на инициативата", съобщи Вигинтас Шапокас.
53 млн. лв. инвестиции за 2023
През тази година веригата ще инвестира общо 53 млн. лева, от които 28 млн. лева в експанзия. Компанията планира да открие 12 нови обекта и още 250 работни места. Пет от супермаркетите ще са в нови за "Билла" градове - Троян, Граф Игнатиево (експериментално, на оживен път), Чирпан, Силистра (имало е преди години, но веригата е излязла), Созопол. Останалите селища, в които ще има нови магазини "Билла", са София, Благоеград, Пловдив, Хасково, Шумен, Добрич, Варна (вече е отворен). Целта на компанията е да продължи да бъде веригата с най-голям брой обекти в страната.
"Обикновено супермаркетите ни са на площ от 900-1000 кв. метра, но тази година ще бъде тествана нова концепция - с по-малки по размер магазини от 550 кв. метра, които ще бъдат наречени "Билла днес", съобщи Вигинтас Шапокас.
Плановете за 2023 включват също реновиране на 14 обекта, както и изграждане на фотоволтаици в още 20, които ще се прибавят към вече съществуващите соларни системи в 29 супермаркета и в централния склад на веригата. Част от инвестициите са предвидени за ново поколение СО2 хладилни системи в 22 магазина.
Новост за компанията е и значителното разширяване на асортимента от нехранителни стоки - за дома, градината, автомобила, кухненски принадлежности и др., посочи Вигинтас Шапокас
Веригите и цените
"Всички смятат, че веригите самоцелно вдигат цените, за да увеличат печалбата си. Истината е, че се увеличават покупните цени от доставчиците, при това дори в по-голяма степен от цените, които ние слагаме на етикетите на нашите стоки. Инфлацията намалява благодарение на мерките на веригите. Само един пример - изкупната цена на плодовете и зеленчуците е скочила с 15%, а при нас - с 3.7%. На практика ние задържаме скока, като се фокусираме върху ключови продуктови категории, а делът на промоционалните ни стоки надхвърля 45% ", коментира Вигинтас Шапокас.
Сред предизвикателствата той посочи политическата нестабилност и липсата на предсказуемост за бизнеса, както и координираният държавен натиск над веригите с цел забавяне на инфлацията. Проблем са също покачването на доставните цени въпреки по-ниските цени на горивата и електроенергията, както и проектозаконът, предвиждащ 10% таван на надценката върху 17 основни хранителни продукта.
"Не можем да си позволим да поддържаме предвидената в закона надценка. За да поддържаме този марж на 17 стоки, най-вероятно ще трябва да увеличим цената на 100 други артикула. Ако ограничаваме надценката, ще започнем да губим пари, което не можем да си позволим. От всеки 1 лев веригата печели 2 ст. При въвеждане на таван на надценката тази печалба няма да може да се поддържа, което означава, че трябва да се режат разходи, сред които е и съкращаване на персонала. Освен това има и противодъмпингови изисквания, които забраняват да продаваш на минус в продължение на определени срокове", коментира проектозакона Вигинтас Шапокас. Той определя като предизвикателства и недостатъчната конкуренция на пазара на производителите и динамиката на пазара на труда.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.