🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Стачката на холивудските блокбъстъри може да се окаже провал

Звездите срещу костюмарите

Някои се чудят дали стачката в Холивуд може да продължи чак до оскарите, следващия март.
Някои се чудят дали стачката в Холивуд може да продължи чак до оскарите, следващия март.
Някои се чудят дали стачката в Холивуд може да продължи чак до оскарите, следващия март.    ©  Reuters
Някои се чудят дали стачката в Холивуд може да продължи чак до оскарите, следващия март.    ©  Reuters
Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Хрупащи пуканки, тълпа от бляскави филмови личности и малко по-малко бляскави журналисти, се събраха в лондонско кино на 13 юли за премиерата на новия филм на Universal Pictures "Опенхаймер". Докато публиката чакаше звездите от филма - Килиън Мърфи, Емили Блънт, Мат Деймън и други да влязат, се появи режисьорът Кристофър Нолан, който ги поздрави и се извини, защото актьорският състав се беше прибрал у дома, обясни той. "Те се подготвят да се присъединят към стачкуващите."

Стачката, обявена няколко минути по-рано от Американската гилдия на филмовите актьори, която съвпадна с тази на Гилдията на американските писатели и сценаристи, започнала през май, предизвика ядрен взрив в американската развлекателна индустрия. Последиците ще стигнат много по-далеч: миналата година девет от десетте най-големи боксофис хитове в световен мащаб бяха произведени в САЩ, а американските стрийминг услуги вече са във всеки дом. Докато звездите се изправят срещу студиата, голямата развлекателна машина в света спря.

Последният път, когато сценаристи и актьори стачкуваха заедно, Роналд Рейгън беше президент - все още не на САЩ, а на профсъюза на актьорите. Тогава, през 1960 г., спорът беше за телевизията и как трябва да бъдат компенсирани актьорите от големия екран, когато работата им се показва на малкия. Днешната конфронтация също е свързана с нови технологии.

Притеснението AI

Едното притеснение е изкуственият интелект. Сценаристи и актьори искат гаранции, че няма да се използва за писане на сценарии или клониране на артисти. По-големият аргумент е за стрийминга. "Стрийминг войните" доведоха до скок в разходите за съдържание, тъй като студиа, които съществуват от векове, се състезават за аудитория с нови конкуренти с дълбоки джобове като Apple и Amazon. В световен мащаб телевизионните и филмовите компании са похарчили повече от 230 млрд. долара за производство миналата година, което е почти двойно повече от разходите им десетилетие по-рано, изчислява компанията за проучвания Ampere Analysis. Работните места в американския шоубизнес растат около два пъти по-бързо от работната сила като цяло.

Някои "таланти" все още се чувстват недооценени. Стрийминг платформите правят щедри авансови плащания, но предлагат по-малък дял от бъдещия успех на проектите им. В същото време участието в продукция, която се оказва провал, е много по-добре платено, отколкото преди десетилетие. Да бъдеш част от хитова продукция вече не означава да бъдеш обезпечен за цял живот. И въпреки че продукциите на стрийминг платформите обикновено са творчески удовлетворяващи, с повече потенциал за награди, отколкото нещата, които се излъчват по телевизията, по-кратките им сезони правят работата несигурна. Актьорите и сценаристите искат по-високи минимални заплати и възнаграждение, базирано на успеха, когато излизат сериали.

На пръв поглед те са в силна позиция. Без сценаристи творческата фуния е празна. Без актьори, незавършени продукции и като продължението на "Гладиатор" на Ридли Скот, биват спирани. Дори завършените филми трудно ще се борят за зрители без звезди, които да ги рекламират. Disney трябваше да наеме артисти в костюми на Мики Маус и Мини Маус, за да минат по червения килим на премиерата на Haunted Mansion на 15 юли. Филмовият фестивал във Венеция следващия месец ще бъде самотно събитие. Наградите Еми през септември може да бъдат провалени; някои се чудят дали стачката може да продължи дори до оскарите, следващия март. Не е изненада, че протестиращите звезди се оказват по-добри в изразяването на притесненията си от костюмарите в студиата. Фран Дрешър, настоящ президент на профсъюза на актьорите, се позова на годините си в ролята на "Бавачката", за да се скара на "отвратителните" шефове на студиа за тлъстите им заплати. Боб Айгър, шефът на Disney, отговори с интервю от Сън Вали, известно като "летния лагер на милиардерите"; горе-долу по същото време изтече новина, че наскоро той си е поръчал нова яхта.

Звездите ще трябва да положат повече усилия

И все пак звездите ще трябва се борят повече, отколкото когато Рейгън беше начело на профсъюза на актьорите. Стачките сега са по-малко разрушителни за графиците с план за излъчване по телевизията. Ерата на on demand телевизията означава, че зрителите са изправени пред море от избор при отваряне на своите платформи; всички забавяния са по-малко очевидни. Също така стриймингът направи Холивуд по-малко зависим от САЩ както по отношение на публиката, така и по отношение на продукцията. Netflix е най-крайният пример: повече от две трети от неговите 230 млн. абонати живеят извън САЩ и близо две трети от излезлите продукции през последните 12 месеца са направени извън САЩ, според Ampere Analysis. (Може би дори платформата ще е доволна да пренасочи потреблението на зрителите от скъпите американски продукции към по-нискобюджетни предавания, спекулира един някогашен съперник.)

В свят, доминиран от франчайзи, актьорите също притежават по-малко икономическо влияние, отколкото преди. Миналия месец Warner Bros замени своя Супермен; Sony пусна множество различни Спайдърмен (последният е анимиран). Както Антъни Маки, който играе Капитан Америка, каза: "Еволюцията на супергероя означава смърт за филмовата звезда". И докато публиката се уморява от супергерои, студиата намират нови франчайзи. Най-печелившият до момента филм за тази година е анимационният рестарт на Universal на Super Mario Bros.

Режи! Режи разходите!

Тежкото състояние на развлекателния бизнес преди всичко означава, че студиата не са в състояние да увеличат разходите си. Големи заглавия като "Индиана Джоунс" продължават да се провалят в боксофиса, който тази година се очаква да бъде с една четвърт по-нисък, отколкото преди пандемията. Бизнесът с линейната и кабелната телевизия е в краен упадък. В интервюто си в Сън Вали шефът на Disney Боб Айгър беше откровен за бъдещето им: "Бизнес моделът, който е в основата на този бизнес и който е донесъл големи печалби през годините, определено е счупен", каза той.

Уолстрийт започна да изисква стрийминг платформите да осигуряват не само ръст на приходите, но и печалба, причинявайки всеобщо бързане за намаляване на разходите. Още преди стачката проекти бяха отменяни. Миналата година Warner Bros спряха завършен филм - Batgirl. Стачкуването осигурява полезно прикритие за по-голямо съкращаване на разходите: "Много акционери и ръководители са щастливи да изчистят балансите си", казва един бивш ръководител на стрийминг платформа. Актьорите представят изпълнения, достойни за Оскар, със стачките си. Но този път те се изправят срещу трудна публика.

2023, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар