Потребителското преживяване движи днешния финансов свят

Клаудия Крусеру, ръководител "Бизнес развитие" за Централна и Източна Европа, Visa

Клаудия Крусеру, ръководител "Бизнес развитие" за Централна и Източна Европа, Visa
Клаудия Крусеру, ръководител "Бизнес развитие" за Централна и Източна Европа, Visa
Клаудия Крусеру, ръководител "Бизнес развитие" за Централна и Източна Европа, Visa
Клаудия Крусеру, ръководител "Бизнес развитие" за Централна и Източна Европа, Visa
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Клаудия Крусер е лектор на Digitalk Conference, организирана от "Капитал", която се проведе на 18 май, 2023 г.

Повече информация за конференцията можете да намерите тук.

Г-жо Крусеру, как виждате развитието на финансовата екосистема след 3-5 години?

- Глобалните тенденции в разплащанията се движат от предпочитанията на потребителите, технологиите и регулациите. Регионално акцентът върху всеки от тези три стълба може да е различен, но в целия свят потребителите на тази услуга искат все по-бързи, интегрирани и сигурни дигитални разплащания.

Нови видове компании ще участват в движението на парите. Днес, независимо дали се променя начинът, по който хората инвестират, управляват средства, получават заеми или правят плащания към приятели и семейство в реално време, финтех технологиите трансформират глобалната платежна екосистема с бързи темпове.

Все повече хора са свързани и се възползват от улеснения достъп до сигурни финансови услуги. Но въпреки напредъка, който постигнахме през последните няколко години по отношение на финансовото приобщаване, по данни на Световната банка само около половината от хората в страните с ниски и средни доходи на населението имат банкови сметки.

Доверието и сигурността стават все по-важни. Еволюцията на парите не е просто замяната на физическите пари с дигитални. Става въпрос за предоставяне на потребителите на инструменти и технологии, които подобряват финансовото благополучие.

Коя технологична иновация можете да определите като пробив в бъдещето на разплащанията и движещите сили зад тях?

- Ако говорим за бъдещето на разплащанията, трябва да започнем от това как виждаме света днес, как очакванията на потребителите се промениха през последните години и защо нашата индустрия все още има какво да наваксва.

Например онлайн разплащанията стават все по-популярни и достъпни, но и по-предизвикателни и конкурентни. Потребителите очакват бързи, сигурни и безпроблемни транзакции през различни платформи и устройства. Но за да се отговори на потребностите и очакванията им, трябва да се проучи какви са те, какви ценности споделят и какво поведение имат. Потребителите искат да имат избор и гъвкавост, когато става въпрос за онлайн плащания. Те имат предпочитания към различните начини в зависимост от ситуацията, сумата, валутата, устройството или платформата. Сигурността и доверието са решаващи фактори, които определят избора на клиентите дали да ползват онлайн разплащания. Потребителският опит е друг ключов фактор, който влияе върху удовлетвореността и лоялността на клиентите при онлайн разплащанията.

Заради тези нараснали очаквания се нуждаем от алтернатива на начина за трансгранично движение на парите, тъй като липсва унифицирана платформа, която да предложи нивото на удобство, бързина и доверие, каквато имаме вътре в страната.

Във Visa вярваме в силата на свързаността и смятаме това за иновативен пробив - да се свържат местни финансови екосистеми и да се трансформират в глобална мрежа. Ние свързваме 3.5 милиарда карти, над 70 милиона търговски обекта, 15 400 финансови институции в 200 държави и територии. За бъдещето на разплащанията е от решаващо значение да се постигне възможно най-добрият баланс между потребителската удовлетвореност и сигурността на транзакцията. Visa съчетава глобалната си мощ с детайлното познаване и данни по места в името на защитата на хората и бизнеса в цяла Европа от нови и постоянно възникващи заплахи. Мрежата на Visa работи всяка минута от всеки ден, способна е всяка секунда да обработва десетки хиляди транзакции по целия свят. Като защитаваме тази инфраструктура, ние създаваме у нашите клиенти и потребители доверие в платежната екосистема.

Защо през последните няколко години се отделя толкова голямо внимание на трансграничните разплащания от различни играчи в индустрията: от регулаторните органи до банките, необанките и финтех фирмите?

- Финансовите институции работят по правила, които съществуват от десетки години при ограничени иновативни промени. Пътната карта на инициативата за трансгранични разплащания на Г-20 очертава 4 основни предизвикателства: високи разходи, ниска скорост, ограничен достъп до информация за разплащания и недостатъчна прозрачност. В глобален мащаб съществува огромна възможност за усъвършенстване на разплащанията. Според Банк ъф Ингланд общата стойност на трансграничното движение на пари се очаква да надхвърли 250 трилиона долара до 2027 г.

Въпреки че подкрепяме трансграничната пътна карта, ние вярваме, че амбициозните цели за цена, скорост, достъп и прозрачност трябва да бъдат внимателно прилагани в този по-широк контекст.

Устойчивата и сигурна инфраструктура (с добре управлявани рискове) изисква значителни и постоянни инвестиции и това е сърцевината на идентичността на Visa. Ние използваме машинно обучение и изкуствен интелект за обработка на данните на транзакциите, за да защитим потребителите и бизнеса от измами, и инвестираме сериозно в киберсигурността, за да предпазим мрежата. Нашият капацитет в откриването на измами ни позволява успешно да разпознаем ранни опити за измами в различни страни по света, включително тук, в Европа, и да идентифицираме атаката в рамките на минути.

И накрая, но не на последно място, необанките и финтех компаниите, които споменахте и които са насочени към конкретни сегменти - някои се фокусират върху малките и средни предприятия, други върху работниците мигранти, започнаха да запълват онези празнини, които станаха все по-видими през последните години.

И какво прави Visa в това отношение?

- Ние вече допринесохме и ще продължим да стимулираме "опростяването" на некартовите разплащания, като използваме нашата добре изградена мрежа, инвестираме в нашата платежна инфраструктура, проучваме и нови предложения. Като пример и само за да подчертаем няколко скорошни нововъведения - направихме ключови инвестиции като Earthport (трансгранични разплащания), Tink (отворено банкиране), CurrencyCloud (ценни книжа и валута) и вече започнахме да въвеждаме някои от тези възможности в Централна и Източна Европа.

Една от тези технологии е Visa Direct - дигитално решение, което позволява удобен и безопасен трансфер на средства в реално време директно до финансови сметки. Visa Direct достига до около 7 милиарда крайни точки по света, включително до над 3 милиарда карти, над 2 милиарда акаунта и 1.5 милиарда дигитални портфейла.

Друга област, в която инвестираме в момента, е разработената от нас технология за трансгранични плащания с висока стойност - B2B Connect. Това е иновативна многостранна разплащателна мрежа, включваща много страни, която предлага алтернативно трансгранично решение, способно да се справи с непредвидимостта на сегашни съответстващи банкови процеси. Платформата работи върху блокчейн технология и може да обработва и дигитални валути. Така че, когато правителствата, които са доста напреднали в дискусията за пускане на дигитални валути, действително ги емитират, нашата платформа ще е готова да ги обработва.

Друга сфера, в която сме много активни, е подкрепата на усилията на политиците за модернизиране на разплащанията. Отделяме голямо внимание и ресурси за надграждане на нашите собствени мрежи и възможности, като редовно използваме и други платежни системи, за да улесним глобалното движение на пари. През последните пет години инвестирахме близо 9 милиарда долара в подобряване и осигуряване на нашите основни технологични платформи.