Производителят на стъклен амбалаж "БиЕй глас" увеличава продажбите си с над 40%

Нова пещ в София и по-високи цени са причината за ръста

През последните години "БиЕй глас" увеличи капацитета си за производство в Пловдив и София
През последните години "БиЕй глас" увеличи капацитета си за производство в Пловдив и София
През последните години "БиЕй глас" увеличи капацитета си за производство в Пловдив и София    ©  Цветелина Белутова
През последните години "БиЕй глас" увеличи капацитета си за производство в Пловдив и София    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Производителят на амбалажно стъкло "БиЕй глас България", който е собственик на бившите "Дружба стъкларски заводи" в Пловдив и София, отчита значително увеличение на продажбите през 2022 г. Макар че инфлацията също играе роля, основната причина за ръста от близо 42% е, че през миналата година беше пусната в действие нова пещ на площадката в столицата. Това става ясно от отчета на дружеството, което е част от португалската група BA Glass.

Резултати

Приходите на компанията вече надвишават 2.8 млрд. лв. (виж таблицата), след като през 2021 г. прескочиха 2-милиардната бариера. Трябва да се има предвид обаче, че от няколко години българското дружество работи като търговски център, през който минават продажбите на всичките 12 завода на BA Glass в Европа, така че оборотът не се дължи само на двете български предприятия.

Според отчета на групата търсенето на стъкло е достигнало забележителни нива през 2022 г. заради рекордните продажби на някои производители на храни и напитки, които предпочитат стъклените опаковки. Това е подкрепило и инвестициите в разширяване на мощностите. Очакванията за 2023 г. са отново да има ръст на продажбите спрямо 2022 г. заради силното търсене.

Българската компания повишава значително и оперативната си печалба през миналата година, която достига близо 209 млн. лв., както и нетния си резултат. Основната причина за това са увеличените цени на готовата продукция заради нарасналите разходи - само тези за суровини и консумативи са с 48% нагоре, с близо 11% по-големи са и разходите за заплати. От компанията посочват, че цените на електроенергията и природния газ са се повишили чувствително от края на 2021 г. и през цялата 2022 г. заради пандемията и войната в Украйна, което е довело до цялостна инфлация. Именно високите разходи са причината за свиването на рентабилността (EBITDA/приходи) на групата до 22.6% - най-ниското ниво за последните 15 години. Прогнозите са, че индустрията ще продължи да коригира цените си нагоре, за да компенсира поскъпването.

Разширение

През миналата година компанията приключи инвестиционен проект в София, като в експлоатация беше пусната нова пещ с капацитет 370 тона/денонощие, с което на практика възможностите за производство бяха удвоени. Като част от проекта бяха изградени също пречиствателни съоръжения и покрити складове за готова продукция.

Подобно разширение беше направено и на площадката в Пловдив преди няколко години, където вече заводът разполага с три инсталации за производство на стъкло с общ капацитет 1160 тона/денонощие. Инвестициите в двата проекта не се уточняват, но преди няколко години главният изпълнителен директор на BA Glass Сандра Сантуш коментира за "Капитал", че в края на инвестиционния цикъл вложенията ще достигнат 600 млн. лв.

В резултат на разширението са се увеличили и работниците в компанията. По данни от отчета средният персонал е нараснал със 7.2% през 2022 г. до общо 712 души. Общо в групата работят малко над 4000 души.

Двата български завода произвеждат основно за външния пазар, като продукцията се изнася в над 20 страни в Европа и региона (Гърция, Румъния, Обединеното кралство, Италия, Събрия и др.). В България компанията е доставчик на производителите на бира, вино и алкохолни напитки, както и на консервните предприятия.